Hoe lang 4,5 jarige shet longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hoe lang 4,5 jarige shet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:35

Mijn shet is nu bijna 4,5 en heeft sinds kort het longeren doorgekregen. We hebben nu ongeveer een stuk of 10 keer geoefend maar ik vind het zo lastig hoe lang en hoe vaak we dit kunnen doen.

Aangezien hij nog maar net begonnen is moeten we natuurlijk op gaan bouwen, maar hoe doe ik dit het beste? Het laatste wat ik wil is hem overbelasten, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik denk dat we nu op ongeveer 10 minuutjes per keer zitten, als hij een dag heeft waarop het allemaal niet zo goed wil lukken gaan we even door tot hij het goed doet en stoppen daarna.
Het is mijn bedoeling hem uiteindelijk echt te gaan trainen met het longeren en, als ik goede instructie heb gevonden, met dubbele lijnen te gaan werken.

En als laatste: kan het kwaad om wat drafbalkjes neer te leggen of is dit nog een beetje te vroeg?

_Femkeeex

Re: Hoe lang 4,5 jarige shet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:38

Ik zou hem 3 keer per week 15 minuutjes longeren, het lijk mij nog een beetje te vroeg voor drafbalkjes

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 22:42

Paardjes45 schreef:
Ik zou hem 3 keer per week 15 minuutjes longeren, het lijk mij nog een beetje te vroeg voor drafbalkjes

En dan beginnen met 5 min stap dan even 5 minuten draven waarna weer 5 minuten stappen?
Misschien nog tips over hoe je dit een beetje uit moet bouwen?

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:46

Ik vind dat het makkelijk kan al een draf balkje, 3x in de week 15 minuutjes is toch prima ? :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:52

Juist, ik zou hem 1 maand zo longeren, daarna 20 minuten longeren weer 1 maand het zelfde verhaal en zo doorgaan tot je op een halfuur komt. Ik zou na 1 maand beginnen met drafbalkjes aangezien hij nog maar net begonnen. Maar dat is natuurlijk bij elk paard andere, sommige paarden vatten nieuwe dingen sneller op dan andere dus dat verschilt per paard.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 23:07

Paardjes45 schreef:
Juist, ik zou hem 1 maand zo longeren, daarna 20 minuten longeren weer 1 maand het zelfde verhaal en zo doorgaan tot je op een halfuur komt. Ik zou na 1 maand beginnen met drafbalkjes aangezien hij nog maar net begonnen. Maar dat is natuurlijk bij elk paard andere, sommige paarden vatten nieuwe dingen sneller op dan andere dus dat verschilt per paard.

Heel erg bedankt voor je reactie hier gaan we lekker mee aan de slag! :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:09

Graag gedaan :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:06

Ik zou juist niet 5 min. stap, 5 min draf en weer 5 min. stap doen. Dodelijk saai op die manier.
In het beginstadium wil je dat het paard goed aan de hulpen staat, dus op lichaam versneld of vertraagd. Dan gaat het niet zozeer om hoelang een paard draaft.

Ik zou dus vooral veel overgangen vragen en vaak van richting veranderen (niet met bit longeren). Dus rondje stappen linksom, dan rechtsom, keertje halthouden, paar passen stappen en weer wegdraven etc.
Als dat allemaal soepel verloopt leg dan een keertje 1 balk neer. En ook daarin weer varieren. Dus eerst een keertje stilstaan voor de balk, weer wegstappen, van richting veranderen, dit keer meteen doorstappen over de balk etc.

En van daaruit uitbreiden zodat je ook in draf van richting kan laten veranderen, je makkelijk een aantal drafbalkjes neer kan leggen en misschien zelfs het aanspringen in galop kan gaan vragen. (Hier wederom, het gaat niet om het doorgalopperen)

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:16

Drafbalkjes kunnen prima toch? Kijkt ie tenminste waar hij loopt. Gewoon longeren tot dat t genoeg geweest is, ik hou ook nooit geen tijd aan