Grondwerk hoe te werk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanie0906

Grondwerk hoe te werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:23

Ik ga binnenkort een 6-jarige Haflinger merrie verzorgen. Dit is een dame met heel veel pit die ook gevaarlijk uit de bocht kan komen door gericht te trappen. Ik ben vanmiddag met een kennis gaan kijken en we kwamen er al snel achter dat ze gevaarlijk is, maar dit houd mij niet tegen om toch door te gaan want ik weet dat ze heel goed te berijden is als je een band met haar hebt. Een meisje heeft altijd alles met haar kunnen doen maar toen ze ging studeren moest ze gaan stoppen en is er een meisje gekomen die haar vals heeft gemaakt. Nu zat de eigenaar te vertellen dat Jessica ingereden is en daarvoor altijd grondwerk gedaan te hebben. Nu zat ik met Caroline te overleggen en kwamen tot de conclusie dat ik er niet zo op kan dus misschien eerst met grondwerk te beginnen.

Hoe kan ik dit aanpakken zonder dat ik zelf direct gevaar loop?

meganx

Re: Grondwerk hoe te werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:28

Bij het begin beginnen ;)
Leiden stoppen , met een stick het lichaam afstrijken zo laat je zien. Dat het niet eng is.. En telkens blijven herhalen een paar keer achter elkaar. Dan ga je verder met de 2e stap enz
Maak je telkens groot als je iets vraagt van je paard/pony. Jij bent de leider en je moet duidelijk voorbeeld geven :D

Succes !

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:44

Ik ga even de zeurkous uithangen hoor :o Ik snap dat je het leuk vindt om een pony te verzorgen, maar als je mijn dochter was, kwam je niet in de buurt van een gevaarlijke pony :o Straks slaat ze je of je verongelukt er mee of zo. Ik vind dat je te jong bent om een dergelijke pony te trainen....
Laatst bijgewerkt door __Suzanne__ op 09-08-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:47

Heb je ervaring met grondwerk? En wanneer vertoont het paard dit gerichte trappen?

Ik vind het bewonderenswaardig dat je het toch wilt doen, maar bedenk je wel: 1 trap tegen de verkeerde plek en je kan voor de rest van je leven in een rolstoel liggen. Weet waar je aan begint.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:57

nee, ik heb geen ervaring met grondwerk een kennis helpt me daarbij, wat het probleem was Jessica is bang voor haar eigenaar en voor een zweep en voor het zadel :P

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:58

ik heb zelf al wel ervaring met jonge paarden die bokken en dergelijke

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:56

Maar weet je wanneer ze uithaalt? Een jong bokkend paard is wel wat heel anders dan een paard wat zich uit angst verdedigt door jou te willen verwonden. 1x niet opletten of te laat reageren en je hebt echt een probleem.

Ik zou eerst eens een tijdje in de wei erbij gaan zitten en een boekje lezen. Laat haar maar naar jou toe komen ipv jij naar haar. Ondertussen kun jij wat grondwerkervaring op doen met 'niet gevaarlijke' paarden.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:19

Probeer haar niet direct aan te kijken en laat je schouders een beetje hangen, loop nooit direct op haar af maar slinger een beetje. Op die manier lijk je minder gevaarlijk en is de kans dat in haar angst opgaat kleiner, maar pas echt op!
Paarden die uit angst in de verdediging gaan zijn erg onvoorspelbaar, probeer haar zo veel mogelijk op jou af te laten komen in plaats van dat jij naar haar toe gaat.

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:58

Neem les van iemand die grondwerk beheerst en dan de eerste tijd nooit alleen. Hoe staat de eigenaar.hier tegen over en je ouders?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:24

Niet aan beginnen. Zeker als je geen grondwerk ervaring hebt.

EvelienV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:32

Je kan het beste eerst maar is als zijn in de wei staat met een stoel ook in de wei gaan zitten en dan wachten tot zij naar jouw toekomt en dan belonen zodat ze wat intresse en een beetje respect voor je krijgt dan kan je verder met aandacht geven zodat als je dat vaak doet ze je meer gaat vertrouwen en dan kan je verder met begin van grondwerk.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 23:27

ik heb een boek gekocht van Monty Roberts hoe dat allemaal werkt en is heel duidelijk en ik kon zo aan het werk en kan haar reacties nu begrijpen en ik weet wat ik er mee moet doen

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 23:28

pdn123 schreef:
Neem les van iemand die grondwerk beheerst en dan de eerste tijd nooit alleen. Hoe staat de eigenaar.hier tegen over en je ouders?

De eigenaar is net heel ziek geweest dus is heel voorzichtig en mijn vader is er altijd bij en helpt me ook

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:49

dat met de stoel is heel erg goed en het boek van monty leer je veel over lichaamstaal maar aai dr rustig in de box en laat haar jou associëren met iets goeds. haar vertrouwen in (nieuwe) mensen is beschadigt en dat moet jij dus nu voor de eigenaar opbouwen terwijl jij haar niet kent. maar als ze je wel begint te vertrouwen kan je wat basis oefeningen doen zoals longeren comodo stap, draf. kijk hier anders wat je nog meer zou kunnen doen.

[TVG] FAQ Vrijheidsdressuur (lees dit eerst!)

maar als ze na 2 weken geen verandering vertoond zou ik stoppen.(weet niet hoe vaak je gaat) blijf ook goed praten met de eigenaressen en verzwijg geen dingen die je niet fijn vind het is het beste om eerlijk te zijn

veel succes
Liefs EvaTommie

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:36

Ik zou eerst beginnen met er eens gewoon op te gaan rijden, mijn Haflinger dame is er ook eentje met een attitude waar je u tegen zegt en daarmee moet je eigenlijk gewoon duidelijk mee zijn.
Schoppen en bijten mag niet, zadel gaat gewoon op en rijden geen gemier. Omkopen met snoepjes is altijd mogelijk, maar zij is het paard en ik de ruiter.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:34

Charaz schreef:
Ik zou eerst beginnen met er eens gewoon op te gaan rijden, mijn Haflinger dame is er ook eentje met een attitude waar je u tegen zegt en daarmee moet je eigenlijk gewoon duidelijk mee zijn.
Schoppen en bijten mag niet, zadel gaat gewoon op en rijden geen gemier. Omkopen met snoepjes is altijd mogelijk, maar zij is het paard en ik de ruiter.

Ik zou denk ik toch eerst een vertrouwingsband opbouwen voordat je erop stapt.. zeker omdat ze nog wel eens wil schoppen ed..

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:34

Ik raad je Ninge Huijser aan. Ik pb je even !

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:24

Neem aub les :) klinkt heel zweverig maar wanneer je les hebt weet je precies wat je moet doen en hoe je het paard aanvoelt. Je weet precies hoe je hulpen moet toepassen en op welke dingen je moet letten. ik heb gisteravond mijn eerste les gehad en was hier erg tevreden over!! Als de techniek eenmaal land dan weet je heel goed wat je moet doen (ik ging erheen omdat mijn paard geen respect voor persoonlijke ruimtes toont en niet kan stilstaan) Paarden die gericht schoppen hebben een heel andere aanpak nodig.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:28

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:31

je kan heel veel info op youtube vinden, zoeken op natural horseman ship; les nemen is natuurlijk ook een optie

Tamtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:57

Grondwerk is erg leuk en interessant om mee bezig te zijn. Maar het begint allemaal al met paardentaal, een stuk theorie. Als ik jou was zou ik les nemen. Op internet en in boeken kun je wel heel veel vinden, maar je weet niet of je het goed doet. Ik heb vorig jaar een cursus paardentaal gedaan en heb daar heel veel van geleerd. Van daaruit ben ik ook bezig gegaan met grondwerk. Je moet er niet zomaar mee beginnen, als je het nog nooit gedaan hebt.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 17:15

@Tamtaartje Ik heb inderdaad ook les genomen voor het grondwerk en k ben gaan lezen over de taal en vanuit hier ben ik haar nu aan het trainen en dit gaat heel goed!