[VD] in slowmotion?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AmazCowg

[VD] in slowmotion?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 21:40

Hello bokkers :)
Ik ben sinds kort begonnen met af en toe vrijheidsdressuur te oefenen. Het paardje waarmee ik werk is 19 jaar en heeft artrose dus moest een oplossing zoeken om er toch mee bezig te zijn zonder te veel op haar rug te kruipen.
Ik ben hiermee begonnen in April denk ik maar af en toe. Ze leert supersnel en snapt altijd heel snel wat ik bedoel maaar.....

nu merk ik wel dat ze alles op haar gemak doet. Ik was eens benieuwd wat jullie denken. Komt dat omdat ze al wat ouder is en artrose heeft? Of omdat ze gewoon een luie pony is?

Let me know

hier is een filmpje van vandaag. Normaal zwiept ze niet met haar staart maar de vliegen zijn dit jaar echt een ramp en de vliegenspray trekt ze precies juist harder aan....

NikkivanOlst

Re: [VD] in slowmotion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:56

Op dr gemakje? Ik zie een pony die gewoon fijn in rust de oefeningen uitgaat, super toch juist? :P
Probeer alleen goed op te letten wat je paard wel of niet kan ivm de artrose, waar zit het?

Misschien is een kleine tip wel om een zweepje te gebruiken bij de jambette, is wat veiliger/duidelijker voor je paard.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:59

zeker niet lui! Wat doet ze het braaf :)

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 18:48

Dankje Kaaaren! Ja het is een schatje maar in het rijden is ze zo energiek en hier dan weer niet. :)

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 18:55

Visibreteam : Dankje !!
het zit haar in de achterbenen en beetje in de voorbenen waardoor ze met die jambette echt vaak moeite moet doen.

ik heb het zweepje overwogen even geleden maar Ik ga vaak met haar buiten wandelen ( aan de hand) en wil dan niet met een zweepje zitten. Ik heb zelf het gevoel dat het veilig gaat zonder maar dank je voor de tip!

nu een andere vraag. Zijn er oefeningen die juist de spieren wat aansterken waardoor ze misschien minder last krijgt?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 00:00

Artrose zit helaas niet in de spieren maar in de botten. Dus elke oefening waarbij de gewrichten teveel moeten bewegen is af te raden :)

Oefeningen als buiging/compliment/spagaat etc is al te veel, laat staan steigeren (en eigenlijk liggen ookal)

Ik ben bang dat je het bij hoofd kunstjes moet houden :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 00:07

Ik vind het juist heerlijk ontspannen uitzien, leuk!

Wat ik wel als tip wil geven, paardje op dieet. Extra gewicht wordt elke stap door die botten met artrose mee gedragen, en dat is natuurlijk niet heel bevorderlijk.

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 08:42

visibreteam: ja dat dacht ik ook al. Ik kijk ook gewoon hoe ze reageert :) ik merk nu ( ze is veel afgevallen) dat ze sneller gaat rollen ( wat ze vroeger nooit deed ) dus denk dat ze dat nu aankan en zo kijk ik of ze het zelf wilt doen.

Caily : dankje! Ja het lastige is dat dit mijn verzorgpaard is, ik kies niet wat ze eten :s.

Nikki_Haya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:05

Ziet er goed uit hoor! Ik ga ook mee met de voorgangers, ik zou het toch houden op hoofd kunstjes..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:15

Ik zie ook een paard wat het rustig uitvoert. De bewegingen met het voorbeen vond ik er wel uitzien alsof dat door de artrose kwam, die zou ik dan ook achterwege laten.
Artrose zit inderdaad in de gewrichten, maar door de spieren die er omheen zitten te trainen ontlast je de gewrichten dus ook een beetje. Alleen is dat erg lastig bij een paard. Zwemmen of door het water lopen zou wel een goede zijn omdat de spieren dan harder moeten werken, maar de gewrichten juist minder.

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 19:00

Sassol: dankje, ja ik ga vaak met haar door diepe plassen in een bos bij ons in de buurt :) en was vorige week gaan zwemmen in dieper water daar maar heb ondervonden dat dat vol ijzer zat waardoor ik nu een grote wond in mijn voet heb :s Dat met de voorbenen vraag ik ook niet te veel omdat ik vooral op koude dagen merk dat ze ze wel wil intrekken maar niet strekken. Maar haar artrose zit vooral in haar achterbenen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:05

De beweging die je vraagt vergen veel soepelheid, vandaar dat ik die oefening niet zou vragen met de voorbenen. Bij de achterbenen vraag je niet heel veel bijzonders en ook niet op hoge snelheid dus dat kan in mijn ogen prima.
Maar dat soort rondjesmakende bewegingen kunnen funest zijn voor een paard met artrose.

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 19:14

sassol : bedoel je met die hoef? of het ronddraaien?
Want normaal houd ze hem gewoon stil maar ze heeft een keer gemerkt dat hem strekken mééér oplevert :)