grondwerk, werk aan de hand mogelijk met 2 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

grondwerk, werk aan de hand mogelijk met 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 22:33

Helaas loopt de planning helemaal anders dan gepland.

Ik ben mezelf erg in het verdiepen in de klassieke dressuur, het werken aan de hand enz.

Ik heb een 9 jarige merrie en een 2 jarige hengst.

Ik heb met mijn merrie van zoveel mensen les gehad. Diverse methodes geprobeert.
Ik weet nu inmiddels wat ik absoluut niet meer wil en wat ik juist wel wil.
Ik wil alles op een leuke ontspannende manier. Kijkend naar het paard. Samenwerken vertrouwen en respect. En zo kwam ik uit op de klassieke dressuur.

Ik wilde met mijn hengstje dus alles volgens die principes gaan doen. Als hij ruim 3 is gaan beginnen met grondwerk van daaruit naar werken aan de hand en dan erop. Had het al helemaal uitgestippeld.
Maar ik heb zelf nog niet veel ervaring in grondwerk werken aan de hand of klassieke dressuur.

Dat mijn idee was om met mijn merrie te gaan lessen. Voor mezelf een goede basis te leggen. Dat ik dat ook kan gebruiken om straks mijn hengst op te leiden. Ik vond het ook al een fijner idee om de instructrice beter te leren kennen. En zei mij ook dat ze me dan straks ook goed kan helpen met de kleine.

Helaas is er vorige week een blessure ontdekt bij mijn merrie. Die mag nu een jaar helemaal niks.

Ik baal daar flink van. Heel mijn mooie planning in de war. En weet ook niet zo goed wat nu.

Uiteraard krijgt mijn merrie alle tijd om te genezen en mijn hengst alle tijd om 'volwassen' te worden.

Nu zat ik al wat op bokt te kijken wat andere deden met hun jonge dieren. En het viel mij op dat er aardig wat mensen zijn die al heel veel doen met hun jonge paarden.

Die van mij loopt van s'morgens 9 tot s'avonds 22.00 op de wei met een 5 jarige haflinger en een al wat oudere tinker.
Hij gaat s'morgens en s'avonds aan de hand naar binnen en naar buiten. 2 a 3x in de week haal ik hem eruit om even te poetsen. En heel afentoe loop ik eens een rondje buiten. En dat is het. Vind dat hij ook nog lekker jong moet zijn.

Maar in de andere topics word er al dagelijks een halfuur gewandeld met jaarlingen en twenters. En word er al wat grondwerk gedaan.

Vandaar mijn vraag of ik te voorzichtig ben of al wat zou kunnen doen met hem.

En handige sites, boeken dvd's zijn ook altijd welkom.

www.paardenbegrijpen.nl vind ik een erg fijne site maar misschien zijn er nog meer?

Linsey1998

Re: grondwerk, werk aan de hand mogelijk met 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:38

Grondwerk kan best op 2 jarige leeftijd als je maar kleine dingen doet, en maar 10 min

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 22:46

Vind het ook moeilijk in te schatten wat jullie onder grondwerk verstaan.

Hij kan al braaf mee lopen aan een touwtje. Staat stil als jij stopt. Kent het commando terug.
Ook los snapt hij het commando terug. Alleen volgen en stil staan los is nog wat moeilijk. Maar denk dat dat komt door de leeftijd. Hij kan zich nog niet lang concentreren en is snel afgeleid.
Kan hem ook makkelijk overal vast zetten. Blijft dan ook braaf staan.
Ik kan hem ook alleen laden op de trailer.

Maar dit versta ik gewoon onder basis of valt dit ook al onder grondwerk?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:12

Grondwerk in de vorm van achterwaarts, wijken voor druk, parkeren, voetjes geven zou ideaal zijn verwacht ik.

Ook een beginnetje clickertraining/vrijheidsdressuur zou al leuk kunnen zijn in de vorm van voerweigeren, targetten, voetjes geven, flehmen, kusje geven (let daar wel mee op bij een hengst!) etcetera :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 19:38

Aan vrijheidsdressuur heb ik ook gedacht.
Ik probeer het flemen en kusjes geven nu bij mijn merrie. Voetje geven kon ze al en buigen ook.
Heeft ze toch het idee dat ze iets doet.

Voor mijn hengst vind ik het wat moeilijker. Hij is nu ontzettend braaf. Wil dat ook graag zo houden. Dat ik niet weet of vrijheidsdressuur wat voor hem is. Niet dat hij erg opdringerig word of te pas en te onpas dingen gaat gebruiken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:42

Ik zou hem lekker met rust laten. Jonge paarden hebben een hele korte concentratieboog, wat ergens wel getraind moet worden, maar je zeker niet wil overspannen. De een reageert er wel goed op, de andere kruip in zichzelf en weer een andere knalt eruit.
Al het werk dat je op de grond doet is grondwerk. Bij een tweejarige zou ik het houden bij de praktische dingen, basisopvoeding als het ware. Voetjes geven, meelopen, stoppen wanneer jij wilt, braaf stil blijven staan wanneer jij wilt enz. Niets van werk, dat kan altijd nog. Al helemaal geen werken aan de hand, het lichaam moet zich eerst ontwikkelen voordat je er iets van gaat vragen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:57

Ik zou het inderdaad bij korte, praktische grondwerksessies houden. Volgen, stil staan, trailer laden, voetjes geven doe je allemaal al. Je kan wel wat verder gaan, als in oefenen met water, vliegenspray, plastic zakjes, dat soort dingen. Als het maar spelenderwijs gebeurt, en dus niet 1,5 uur schriktraining gaan doen, maar dat snap je wel :) Verder kan je ook al best iets van wijken voor druk oefenen. Maar dat is inderdaad allemaal basis, het is imo nog te vroeg voor alles wat richting het 'echte' werk gaat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 20:14

Vandaag besloten hem maar gewoon lekker te laten staan. En gewoon doen wat we al deden.
Dagelijks aan de hand van en naar de wei. Afentoe eens een borsteltje erover of een stukje wandelen en/of grazen.
Oefenen met mee lopen, vast staan trailer laden enz doet hij braaf. Verkeersmak is hij ook al redelijk. Raakt niet onder de indruk van de auto's trekkers enz. De basis zit er dus gewoon al goed in.

Met echt grondwerk en aan de hand werken wil ik toch goede begeleiding hebben.
En vind hem echt nog te jong om al een halfuurtje te lessen met hem. Dus we wachten er gewoon nog maar even mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:54

Met een tweejarige hengst zou ik zelf nu al beginnen, maar dat ligt ook aan wat ik met een hengst zou willen.

Als je hem hengst wilt laten, dan krijg je later onherroepelijk te maken met hormonen en die kunnen er voor zorgen dat een aanwijziging die je met grondwerk geeft de reden is voor het uitproberen of hij je niet de baas kan worden.De reden dus voor een aanvaring, en die kan heel heftig uitpakken. Hoe jonger ze zijn, hoe makkelijker je ze nog kunt overbluffen.

Als je wilt ruinen heb je dat probleem niet, maar dan zou ik met ruinen niet te lang wachten. Een jonger dier herstelt sneller van een castratie, en leert zichzelf ook geen dingen aan die niet meer af te leren zijn. Een ruin die nooit heeft ervaren wat merries zijn, is later misschien makkelijker in een gemengde kudde te plaatsen en heeft minder de neiging om bij een hengstige merrie te proberen te dekken. Niet iedere merrie-eigenaar is blij met een ruin in de kudde die "all the way" gaat. Dit ivm baarmoederontstekingen en verwondingen van de merrie.

Dus ik zou me in dit stadium niet afvragen of ik aan grondwerk moet doen, want dat kan op 2 jaar, maar of ik mijn hengst ook hengst wil laten of dat ik ga castreren. Er doen heel veel verhalen de ronde dat een hengst mooier uitgroeit dan een ruin, maar dat is dus niet waar. Sterker nog, op tijd castreren voorkomt ontwikkelingen van hengstennekken die bij het rijden alleen maar in de weg zitten, en een ruin groeit nog langer door. Ideaal dus als je er een aantal cm in de hoogte bij zou willen hebben.