vertrouwen en schriktraining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisavanLisa

vertrouwen en schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 10:09

halloo,

ik hoop dat het hier goed staat

Ik zocht al een poos een verzorgpaardje, en een kennis heeft me nu gisteren 2 opties aangeboden,
optie 1: haar paardje verzorgen maar daar zitten hele instructies bij dat paard zei ze
optie 2: een leuk ander paardje verzorgen een schimmel van 14 jaar oud waar je op kunt leren springen en wedstrijdjes mee kan doen. super leuk die optie 2 alleen het enigste probleem is dat je niet buiten kan rijden met haar. want ze schrikt van alles en dan lig je er geheid af zei ze.

nu dacht ik in de eerste instantie, dat wil ik niet ik zou wel graag buiten willen rijden vooral met dit weer.
maar ik heb er over nagedacht en ik dacht is misschien schriktraining niet iets?
en hoe kun je daar het beste mee beginnen? en wat kun je dan precies doen? of misschien weten jullie daar een goede, (ik herhaal :P) goede site voor.

En dan vooral veel vertrouwen van het beestje winnen. Door middel van grondwerk maar ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken of welke site's dat goed of fout voordoen.

nu in de tweede instantie spreekt optie 2 mij veel meer aan. ik heb waarschijnlijk mn eigen tijd bij dat paardje aangezien de eigenaren een goed tehuis voor dat paardje zoeken (dus hopelijk nemen ze mijn aanbod van verzorgen aan) en dan heb ik een goede uitdaging met dat paardje.

dus mijn vragen...
wat zouden jullie doen? en over die schriktraining en vertrouwen dmv grondwerk. :)

Yessy

Re: vertrouwen en schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:19

Als ik je verhaal zo lees, denk dat dat optie 1 op de lange termijn meer oplevert. Paard 1 heeft een gebruiksaanwijzing maar zo te lezen paard 2 ook :)

Ik zou er bij optie 2 niet vanuit gaan dat je ooit fijne buitenritten kan gaan maken. Voordat je een paard goed kent ben je zo een jaar verder en sommige paarden kun je nog zoveel schriktraining mee doen, die gaan gewoon af als ze wat nieuws tegenkomen. En stel het gaat wel veel beter, dan heb je nog een kans dat de eigenaren niet willen dat je er mee naar buiten gaat. Zij zijn immers verantwoordelijk voor hun paard dus als jij tegen het asfalt klapt of het paard door een fietser vliegt hebben zij een probleem.
Daarnaast zoeken ze dus een goed tehuis voor hun paard, de kans zit er in dat het paard binnenkort verkocht wordt.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 10:22

ze willen het paard niet perse verkopen,
het gaat er meer om dat als ze toevallig een goed tehuis voor haar hebben dat ze daar dan heen kan.
maar wss niet als iemand dr gaat verzorgen ;)

denk je niet dat schriktraining kan helpen? en voorzichtig opbouwen door kleine stukjes buiten te wandelen en steeds verder gaan enzo, en met grondwerk?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:32

Hangt helemaal van het paard af en wat er tot nu toe mee gedaan is. De meeste paarden worden rustiger naarmate ze ouder worden en makker naarmate ze meer gezien hebben. Als het paard niet naar buiten kan omdat ze nooit verkeersmak is gemaakt dan kunnen dingen als schriktraining en met rustige paarden naar buiten goed helpen. Maar als dit allemaal al geprobeerd is en ze blijft zo onrustig dan denk ik dat je weinig kans maakt, paard is niet superjong meer natuurlijk. Maar laat ik het zo zeggen, ik als eigenaar zou zo'n paard nooit aan iemand meegeven buiten, dat is misschien wel iets wat je van te voren moet overleggen als buitenritjes je doel zijn.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 10:51

okee, ik ga er wss maandagavond heen sws om met die kennis mee te gaan rijden
maar ze zij al dat misschien de eigenaar er dan is. dan zou ik er even mee kunnen praten.

maar als ik nou voor optie 2 zou kiezen zou ik eigenlijk nog graag tips of goede sites over schriktraining en grondwerk willen als iemand daar iets van weet :)

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:53

Ik zou zoiezo gaan voor het paardje waar ik het meeste een klik mee heb.
En schriktraining kun je op allerlei verschillende manieren doen.
Al gooi je der los met een paraplu in de bak.
Ze word vanzelf nieuwsgierig en gaat kijken. en dan moet je der belonen.
Zo heb ik dat ook gedaan.

Goede site's zijn altijd moeilijk elk paard is immers anders!

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:34

dat is waar niekje4 :) bedankt!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:47

OPG --> TVG