Ik wil mijn pony heel graag met zo min mogelijk hulpen kunnen longeren. Dus met touwhalster, leadrope (of hoofdstel en loingeerlijn, maakt niet uit) en kleine zweep. Alleen komt hij dan heel snel naar me toe als ik mijn zweep er niet bij hou. Nu wil ik dus als ik de basis heb afgerond beginnen met het kunstje 'rondje lopen' dan loopt je pony om je heen (eerst met touw) terwijl jij blijft staan. Kan ik dit ook zien als longeren als ik wel mee zou lopen? Of zit er heel veel verschil tussen? (Anders geef ik gewoon dezelfde commando's). Alvast bedankt!
Je moet hem niet van achteren drijven, maar vanaf zijn schouder, dan kan hij niet meer naar je toe komen
Ik heb les met dubbele lijnen in feite een beetje hetzelfde als longeren en daar mag ik juist niet ter hoogte van de schouder staan want dan rem je hem.. Ik moet juist altijd longeren ter hoogte van de singel.
Misschien kan je eerst een tijdje je zweepje erbij houden tot hij alle commando's begrijpt en hem daarna pas weglaten? Als je een commando neemt voor hem wegsturen en hem terug laten komen is het voor hem in elk geval duidelijk wanneer hij mag komen. Ik gebruik voor het wegsturen altijd wijzen met mijn vinger waar hij heen moet en voor terug komen buig ik in naar zijn flank en loop achteruit
Ik heb grondwerk les, waarin dat ook aan bod kwam bij de eerste lessen. We moesten eerst vanaf de schouder (uiteraard niet van vooraan, maar langs opzij, aan het voorbeen), alles moet groot worden getoond om dan uiteindelijk als klein commando aan te leren. Nu doen wij het ook vanaf de singel, en het terugkomen is nu ook een klein teken, die voorheen een groot teken was.