een paar handige tips? VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vereentjex

een paar handige tips? VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 13:56

hey bokkers!
(ik weet dat hier al wat topics over zijn maar kon er niet echt een antwoord op mijn vraag op vinden)
sinds een paar maanden ben ik bezig met VD! en dit gaat super goed!
Crystal (de pony) kan al: achteruit lopen, op het blok staan, kusje geven, flemen, mooi staan, en de jambette
alleen met de jambette is toch nog wel het lastigste onderdeel (ik gebruik altijd zelfde commando op zelfde toon)
de jambette leerde ze heel snel na drie keer kon ze hem al: ze slaat haar been uit, alleen de laatste tijd 'kakt' de jambette een beetje in...ze gaat dan schrapen, want ik dan negeer, ik beloon haar alleen als ze hem gestrekt doet zonder (wat gebeurd bij het schrapen) de grond aan te raken.
hoe kan ik er voor zorgen dat ze weer wat meer haar been 'omhoog' optrekt?

ook wil ik een beginnetje maken met de spagaat, maar aangezien je dan de jambette als goede basis moet hebben.. voor de spagaat heb ik de methode van eva roemaat geprobeerd, dus met de balkjes bij de achterbenen, maar dat wilde niet.
en met de jambette achter elkaar doen (om en om telkens ander been) raakte ze van in de war, omdat ze de jambette daarvoor niet goed genoeg doet.. dus kan ik wel tips gebruiken (zowel jambette en spagaat) :) als het even mee zit kan ik vanavond misschien wel filmpje plaatsen. :D

ik hoop dat dit genoeg info is voor een beter beeld bij het 'probleem' :+

Vereentjex

Re: een paar handige tips? VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:06

upje

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:29

Als je paard 'inkakt' is het een kwestie van wat enthusiaster doorvragen en niet te snel tevreden zijn :)

Waarom zou je de jambette als goede basis moeten hebben voor de spagaat? :=

1 balkje bij de achterbenen is genoeg? Probeer heel consequent te zijn: stapt je paard met 1 achterbeen er over: gelijk terug en opnieuw vragen. Er zit wat tijd in en jij moet als trainer heel duidelijk zijn in wat de bedoeling is :)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 15:06

VisibreTeam schreef:
Als je paard 'inkakt' is het een kwestie van wat enthusiaster doorvragen en niet te snel tevreden zijn :)

Waarom zou je de jambette als goede basis moeten hebben voor de spagaat? :=

1 balkje bij de achterbenen is genoeg? Probeer heel consequent te zijn: stapt je paard met 1 achterbeen er over: gelijk terug en opnieuw vragen. Er zit wat tijd in en jij moet als trainer heel duidelijk zijn in wat de bedoeling is :)

als je zeg maar de benen om en om vraagt dus: eerst rechterbeen jambette, dan linkerbeen jambette en dat ze dan zo steeds verder gaat staan in de spagaat, moet ze dus de jambette wel goed kennen. snap je het nog? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:05

Als je je paard zo de spagaat aanleert is er een hele grote kans dat je veel problemen gaat krijgen met het aanleren van de spaanse pas... :) Want dan krijg je namelijk dat een paard zijn achterbeen minder snel mee zal nemen :)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 20:09

VisibreTeam schreef:
Als je je paard zo de spagaat aanleert is er een hele grote kans dat je veel problemen gaat krijgen met het aanleren van de spaanse pas... :) Want dan krijg je namelijk dat een paard zijn achterbeen minder snel mee zal nemen :)

hmmm ik had op de Nalanta site gekregen en filmpjes van Eva Roemaat, daar stond het zo uitgelegd, maar bedankt voor de tip!
zal toch nog maar met het balkje proberen :)

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:51

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:08

Geduld in een schone zaak.
Zo te horen gaat het goed, dus ik zou gewoon doorzetten.
Het blijft tenslotte een dier.