Met of zonder clicker werken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juultjeeeh

Met of zonder clicker werken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:30

Hallo,

Ik ben me sinds een tijdje aan het verdiepen in vrijheidsdressuur. Ik ben nu al bezig met de basis en werk nu zonder clicker... Het gaat best goed: Hij kan terug lopen op comando, volgen en stil staan (dus wachten). Het targetten wil ik ook nog aanleren, maar we doen rustig aan;)

Ook wil ik nog een les van parelli (level 1) nemen om de basis goed te krijgen en écht respect te hebben voor elkaar. Later neem ik misschien ook nog lessen in VD als ik vastloop of ik iets wil verbeteren.

Nu zat ik te lezen over clickertraining. Dit leek me best handig. Maar ik ben al met de basis begonnen zonder clickertraining. Nu mijn vragen:

1. Kan ik nog starten met clickertraining als ik al met de basis begonnen zonder clickertraining?
2. Kan je ook net zo goed werken zonder clicker en bijv. 'snoepje weigeren' aanleren om te zorgen dat ze niet gaan bedelen?
3. Wat zouden jullie in mijn geval doen? En wat doen jullie zelf?

Ik hoop dat jullie raad weten, ik zit echt te twijfelen namelijk. Alvast bedankt!

Groetjes, Julia

NikkivanOlst

Re: Met of zonder clicker werken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:31

Clicker is aan te raden :j

Voerweigeren is heel makkelijk te trainen, en de click is altijd hetzelfde. Wanneer je een paard met een woord beloond kan er verschil zitten in hoe je het zegt, emotie komt door en het is minder duidelijk. Daarnaast is het makkelijk dat wanneer je paard de click kent om snel dingen te belonen als het uit natuurlijk gedrag komt. Stel je paard gaat rollen: click, paard weet dat er eten komt en hij iets goed doet. Maakt het veel makkelijker om dingen aan te leren omdat je beter en duidelijker kunt timen :)

Zelf werk ik tijdens het lesgeven praktisch altijd met clicker, omdat het makkelijker is voor trainer en paard, zelf werk ik alleen met click om dingen te timen en te verbeteren, soms om dingen aan te leren :)

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:38

VisibreTeam:
Oke, heel erg bedankt!! Dus hoe je met een clicker werkt :

1. Commando (woord+lichaamstaal+misschien aanraken)
2. Clicker
3. Belonend woord zeggen+snoepje ?

Ik zeg nu namelijk altijd heel blij: "goedzoooo!" Maar moet ik dit dan ook nog zeggen na de klikker? Zoja: tegelijk met het snoepje of eerst woord en dan snoepje (dit allemaal na de cliker). Alvast Bedankt!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:33

Op mijn site www.amable.nl heb ik het gebruik van de clicker onder het kopje werkwijze duidelijk uitgelegd. Ook je vraag waarom je een clicker zou gebruiken staat daar beschreven :)

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 22:00

Amable:
Oke, heel erg bedankt! Ik ga nu kijken:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:04

Juultjeeeh schreef:
VisibreTeam:
Oke, heel erg bedankt!! Dus hoe je met een clicker werkt :

1. Commando (woord+lichaamstaal+misschien aanraken)
2. Clicker
3. Belonend woord zeggen+snoepje ?

Ik zeg nu namelijk altijd heel blij: "goedzoooo!" Maar moet ik dit dan ook nog zeggen na de klikker? Zoja: tegelijk met het snoepje of eerst woord en dan snoepje (dit allemaal na de cliker). Alvast Bedankt!

De clicker gebruik je vooral bij het aanleren van nieuwe oefeningen. Een stemcommando is dan nog niet echt van toepassing.

Na de clicker hoef je niet ook nog je stem te gebruiken. Gebruik of je stem of de clicker. Niet beide.

Ik gebruik zelf voor het gebruik van de clicker omdat dit geluid altijd hetzelfde is en uit onderzoek ook blijkt dat paarden sneller leren met een bridge die altijd hetzelfde is dan met een stem (die altijd variaties heeft).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:30

Ik gebruik altijd stem: commando geven namelijk....

Daarnaast vind ik de 'bonus' dus als een paard iets echt goed doet erg belangrijk! Paarden zijn heel gevoelig voor belonende woorden merk ik zelf. Als een paard zichzelf overtreft word het click en 'JAAAA BRAAF GOEDZO + een aai over de hals'

Ik vind alleen 'click' + 'brokje' niet altijd even motiverend :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:19

Dat ben ik wel met je eens, VisibreTeam. Maar niet in de begin fase. Mede omdat mensen hun verbale en hun non-verbale taal niet overeenkomen en dat verwarring schept waardoor het proces in het begin alleen langzamer is.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 17:18

Ik doe het nu als volgt:

1. Commando (stem +lichaamstaal)
2. Clicker
3. En dan heel snel: 'goedzooo+snoepje

Dit werkt heel goed!
Bedankt allemaal!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:54

Ik denk dat het boek 'grondwerk met paarden' (schrijver Inge Teblick) een hele leuke voor je is. :)
Duidelijk uitgelegd qua theorie zodat je weet waar je iets doet, en daarna praktijkgericht aan de slag, beginnend bij het begin. (inclusief voer weigeren)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:59

Je moet je beloning tegelijk met de klikker doen of zeer snel erna, anders begrijpen ze niet wat de klik wil zeggen ;)

pipaxpuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:47

ik lees even mee

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:13

Clicker is nog zeker aan te leren nadat je zonder clicker begonnen bent. Heb ik ook gedaan. :)

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:47

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!