1 jaar en beginnen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingritjex

1 jaar en beginnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:52

Hallo iedereen,
Ik heb sinds 5 maanden een jaarling shetlander. Nu wou ik stilletjes aan een kleine 10-20 minutjes per week met hem wat leuks doen.. Zoals kleine grondwerken enzo, die zeker niet belastend zijn voor hem.
Maar nu is het zo dat hij er TOTAAL geen interesse voor heeft.. Ook niet als ik er appeltjes, brokjes etc bij heb.. Het is een hengstje en hij is echt behoorlijk dominant al.. Klouwen, en niet aan de kant willen gaan voor me. Daarom dat ik daar al een beetje aan wou werken...

Hebben jullie tips voor me? Hou krijg ik zijn aandacht? Zijn respect?
Welke oefeningen zou ik met hem kunnen doen? Halster aan , naast lopen, verkeer, kent hij toch al redelijk goed..
Hij wilt nu alleen maar bij de kudde zijn.. En mij ziet hij echt NIET staan. Als ik hem weg haal zou hij het liefst echt wel weer terug willen.. Of is het echt nog te vroeg? Hij word over een paar maanden 2.

FriesWytske

Re: 1 jaar en beginnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:54

Laat hem gewoon lekker in de kudde. Hij is nu nog veel te jong. Met 3 jaar beginnen is vroeg genoeg.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:59

Ik zou wachten tot hij 2 is, jonge paarden begrijpen nog nier dat ze braaf moeten lopen en kunstjes moeten doe voor lekkers... Laat hem in zijn kudde, of anders kan je beginnen met rondjes met hem lopen in de kudde(in het weiland dus)

Ingritjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:06

FriesWytske, met mijn groter paard heb ik inderdaad ook zo lang gewacht, maar ik dacht, misschien is dat voor een shetlander ook wel anders .. Maar niet dus? Omdat hij zo'n dominant hengstje is wou ik hem wel al leren wat wel en niet kan.. Maar niet doen dus?

Missie_Maxie, Nee dat heeft geen zin haha , dan loopt hij toch wel naar de paarden, dan draait hij zijn kont naar mij toe, legt zijn hoofd tussen zijn benen zodat ik er geen grip op heb , en daarna begint hij te steigeren :')

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:13

Laat hem lekker bij de kudde staan zou ik zeggen, hij is nog hartstikke jong. Laat hem nog even van de 'kindertijd' genieten.

Ingritjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:22

Oke goed dat ik het weet :) Bedankt voor te antwoorden!
Ik ga er dus zeker geen gevolgen van hebben dat ik een dominante hengst zo laat zijn he?
En zal hij later dan wel interesse voor me hebben denken jullie?

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:08

Het veulen van mijn vriendin is nu 2 maanden en die gaat er eens per dag of om de 2 dagen eventjes uit om een halfuurtje tot 3 kwartier te wandelen. Daarna gaat ie met mama weer de groep in en kunnen ze hun eigen ding weer doen.

Ik zou gewoon lekker in een groot deel in de kudde houden en kwartiertje tot half uurtje wandelen om hem goed op zijn plek te hebben en toch lekker aan de kant. Anders krijg je zoals de jaarlingen nu bij ons zijn.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:14

Ik denk dat je best wel een beetje met hem kunt gaan wandelen ofzo... Je geeft zelf al aan dat je het maar 10-20 minuutjes per week wilt gaan doen. Ik vind dat dat wel moet kunnen. En als je klaar bent, Zet je hem gewoon weer bij de rest van de kudd.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:33

Mijn ruin is nu twee en ik wandel al met hem vanaf dat hij een maand oud is. Eerst uiteraard met zijn moeder erbij en toen hij afgespeend was ging ik alleen met hem wandelen, of met een weidegenootje van hem.
Dat kan prima hoor, is alleen maar leuk voor ze. Maar ik zou wel rustig aan beginnen, niet ineens een uur wegblijven. Bouw het op met eerst vijf minuutjes. Als hij leert dat hij snel weer terug is bij zijn vrienden, zal hij het niet snel vervelend gaan vinden, maar gaan zien als leuke afwisseling.

Met mijn veulen van ruim twee maanden wandel ik ook twee keer per week hooguit een halfuurtje met moeders erbij. Daar worden ze goed (verkeers)mak van, leren ook andere dingen dan alleen de wei kennen en is ook leuk voor ze.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:37

Ik zou lekker aan de wandel gaan.
Leren jouw ruimte te respecteren (dus niet de hele tijd tegen je aan lopen oid)
Zorgen dat ie met jouw mee moet en dus weg van de kudde.

En lekker lang , hoeven optillen.
Ga eens met warm weer de beentje afspoelen met water ofzo.
Een mini schriktraining (a la pionnen en een dekje)

Ik heb zelf een 2 jarige haflinger (heb haar vanaf 1,5 jaar) en ben vanaf 1,5 al volop bezig met haar.
En dit is echt niet maar 10-20 minuutjes per week.. Nee dit is ruim 30-45 minuten per dag.
Lekker aan de hand of los bezig zijn. Gaan ze niet kapot van :P
Je hoeft ze echt niet alleen maar in de kudde te laten staan.

Je hebt er alleen maar meer profijt van op latere leeftijd.
Ik merk nu al zo veel voordelen, het is zo'n makkelijke pony!
Pikt alles, nergens bang voor.. Super fijn! :)

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:43

Ik zal lekker met hem beginnen met wandelen en af en toe poetsen of leuke dingen doen! Dan weet hij ook wie jij ben beetje. Ik verzorg bij een fokkerij met mini paardjes en wij gaan ook lekker met ze wandelen en knuffelen . De meeste vinden het heerlijk .

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:52

Ik denk dat je best al wat met hem kan doen. dat maakt het er later alleen makkelijker op.
Oefen dingen als stoppen wanneer jij stopt, achteruit gaan, wijken voor druk,...
Echt een beetje de basis dingetjes in de omgang.

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:27

Hey !!
ik heb net hetzelfde als jou voorgehad, ik had een veulen staan van een half jaar en wou er mee gaan werken, maar hier op bokt raden ze het me af .. longeren was te zwaar, concentratie is te laag, laat hem kleuteren .. waren de voornaamte opmerkingen maar ik liet het hier niet bij, ik moest en zou iets met het veulen doen en ben toen lessen gaan nemen bij iemand voor natural horse manship iemand die vanuit duitsland werkt, en deze zei voor zo snel mogelijk te beginnen !

deze zei zelfs dat vanaf het moment dat het veulen geboren is en de moeder en het veulen beide sterk genoeg waren dat ze al begonnen trainen, heel korte sessie namelijk .. zoals overal aankomen, wanneer het veulen lag het veulen zijn hoefjes nemen en in de kroonwand een lichte druk zette zodat ze echt al van ukkie gewoon worden aan zulke dingen,

dus na een paar lessen kende ze de basis van natural horse manship en ik moet zeggen ze vindt het zalig om te doen, laat je paard alsjeblieft niet in de weide staan tot hij twee drie jaar is voor je er iets mee doet, ookal zeggen sommige hier van wel, je kan niet vroeg genoeg beginnen, ik raad je zeker en vast aan antural horse manship te doen, en gewoon leuke spelletjes te doen,

de band die ik nu heb met mijn ondertussen 2 jarige merrie is onbeschrijfelijk, en als ik alles opnieuw zou doen zou ik het net hetzelfde doen als ik al heb gedaan :)

good luck !

Ingritjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 16:13

Bedankt voor de reacties allemaal!
nelle1, ja ben het wel eens met joun uitleg, wachten tot 3 jaar vind ik ook een beetje overdreven..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:28

Je kan al vrij veel doen met je uk hoor :)
(laten ruinen is 1 ding ;) )
Met mijn shet van net 2, ben ik al maanden (bijna een jaar) aan het poetsen, hoefjes tillen, wandelen etc.
Respect kent hij, en uit de wei pakken hoort er zeker ook bij.
Begin lekker met overal aanraken, poetsen, netjes wandelen aan een halster.
VD komt later wel, eerst de basis en kijk wat hij leuk vind om te doen.
Mijn ventje vind stemcommando's en begin VD erg leuk, dus doen we dit als hij concentratie heeft.
Maar de basis moet er eerst goed inzitten.

Wil je hengstje niet uit de kudde of vind hij het eng/spannend?
Misschien eens met iemand anders en een maatje wandelen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:48

Ingritjex schreef:
Omdat hij zo'n dominant hengstje is wou ik hem wel al leren wat wel en niet kan.. Maar niet doen dus?
Missie_Maxie, Nee dat heeft geen zin haha , dan loopt hij toch wel naar de paarden, dan draait hij zijn kont naar mij toe, legt zijn hoofd tussen zijn benen zodat ik er geen grip op heb , en daarna begint hij te steigeren :')

Om deze redenen zou ik het paard nu nog even laten staan. Je zegt dat je hem wilt leren wat wel en niet kan, maar zelfs met lopen in de wei is zo'n kleine opdonder jou al de baas.
Ik zou grondwerkles nemen met een ander paard, daar ervaring in op doen en dan je onverprutste dominante shetlanderhengst uit de wei halen.

Ga nu met hem aanklooien en je leert hem vooral wat wel kan, weinig wat niet kan.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:18

Is er trouwens een reden dat hij nog hengst is?
En heb je al ervaring met dominante paarden/ponies?
Hulp van een stalgenoot of iemand anders is wellicht handig en geen overbodige luxe :)