Problemen Tijdens Grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Problemen Tijdens Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 11:05

Hallo bokkers!

Ik verzorg nu zo'n 4 à 5 maanden een 13 jarige ruin. Het is een paard dat eerder veel problemen heeft gehad door een oude bijrijdster die hem 'kapot' heeft gereden. We hebben in die korte tijd al het een en ander meegemaakt, maar ik denk toch dat ik nu graag eens jullie mening zou horen.

Dit paard had voor ik hem ging rijden ongeveer een jaar lang amper/niet gegaloppeerd en liep aan een thiedemann teugel. Hij werd 7 dagen in de week gereden omdat hij anders te heet werd. De huidige situatie is dat hij sowieso één dag in de week vrij krijgt en ik hem sowieso 1x in de week longeer (aan de dubbele lijnen). De afspraak is dat de andere bijrijdster ook 1x per week longeert (met touwtje). Kortom: 1 dag vrij, 2 dagen longeren, 4 dagen rijden. Ik rijd hem sowieso niet met thiedemann teugel, andere bijrijdster wel.

Ik les 1x in de week en we gingen goed vooruit maar de laatste tijd stagneren we een beetje. Hij loopt op zich ontspannen in stap en draf, maar niet nageeflijk. Hij heeft heel veel moeite met buigen in zijn nek zowel als met gehele lengtebuiging. Om mij hierin te ondersteunen en omdat dit paard heel erg sterk kan worden heeft mijn instructeur onder andere een slofteugel, touwtje en elastiek uitgeprobeerd. Ik moet zeggen dat mij dit op zich wel helpt, maar ik me er gewoon niet goed bij voel. Ik compenseer MIJN fouten, daar moet het paard toch niet de dupe van worden? Daarnaast gaat hij erg snel hangen op de hulpteugels, dat is a. voor mij zwaar en b. niet echt bevorderlijk voor de situatie. Ons grootste struikelpunt blijft de galop: hij galoppeert rechtsom eigenlijk altijd verkeerd aan. Maakt niet uit of ik stelling heb, in de hoek rij, op de volte, rechtuit, eerst zijwaarts vraag, buiten teugel er goed bij enzovoorts. Niks lijkt uit te maken, hij springt gewoon verkeerd aan. Doet hij het goed dan changeert hij het liefst al na 2 passen, alhoewel dat er nu redelijk uit lijkt te zijn. Inmiddels springt hij bij het longeren 9 van de 10 keer wél juist aan en onder het zadel zo nu en dan ook. Een andere bijkomstigheid is dat hij het liefst als een ferrari door de bak galoppeerd en het bit daarbij vastpakt. Mijn focus ligt op dit moment niet op de galop: ik focus me vooral op het goed krijgen van stap en draf. Echter pak ik graag een galopje mee omdat het hem erg motiveert. Hij is teveel in onbalans om echt aan de galop te werken.

Vandaag ben ik gaan grondwerken met hem en heb ik hem daarna nog even met halster, zonder hulpmiddelen, aan de longeerlijn gehad. De indruk die ik kreeg was dat hij nog altijd een bar slechte balans heeft, maar zich ook ontzettend snel verveeld en het werken zat lijkt te zijn. Hij vloog volledig uit zijn plaat aan de longeerlijn en leek ineens ontzettend vrolijk. Dat is alweer een tijdje geleden.

Ik heb tijdens het grondwerken vooral wat basisoefeningen gedaan: voorwaarts, achterwaarts, leiden, hoofd omlaag brengen, wijken voor druk. Dat laatste vindt hij lastig. Wendingen om de voorhand gaan ok, maar opzij? Dat is toch wel lastig. Onder het zadel wil hij vaak wel, maar zo los? Nee. Ook simpel stelling lijkt een hele opgave, ik kreeg het vanochtend niet voor elkaar.

Mijn vraag is wat ik kan doen om te zorgen dat ik zijn balans verbeter en zo mijn problemen kan oplossen. Ik denk zelf dat ik dit vanaf de grond op moet gaan lossen omdat ik op het moment als ik erop zit voornamelijk aan het vechten ben met hem. Ik wil niet alles tegelijk aanpakken, en op het moment ligt mijn prioriteit erbij dat hij zich ontspant onder het zadel. Als ik dat voor elkaar heb dan werk ik vooral aan buiging en wat zijgangen. Kortom: hebben jullie voor mij tips en (grondwerk)oefeningen om zijn balans te verbeteren?

Alvast ontzettend bedankt en sorry voor dit lange verhaal :')

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:24

Hoe is het paard eigelijk kwa rijden aan het been? reageert hij op lichte hulpen of juist met veel been en eventueel een zweep?

Fortitude

Re: Problemen Tijdens Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 11:32

In het begin altijd erg lui, maar als ik eventjes aan het rijden ben dan draaft hij bijvoorbeeld vanuit stilstand op een kleine hulp gemakkelijk weg. Ik heb mijn zweep er wel bij, maar die is vaak meer ter ondersteuning als ik bijvoorbeeld een pasje zijwaarts probeer te maken. Hij heeft dan af en toe even een beetje hulp nodig om zijn achterhand netjes mee te nemen. Ik gebruik hem zelden om een reactie om mijn been te krijgen.

Zoals ik al zei; alleen bij zijwaartse actie is hij soms wat... doof.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:36

misschien al een gedacht om zijn rug na te laten kijken misschien zit er iets vast waardoor die slecht tot moeilijk los komt en dus niet lekker nageeflijk kan lopen en misschien dat daardoor ook die neiging van galopswissel komt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 11:39

Ja daar is inderdaad over nagedacht, maar wegens omstandigheden -don't ask- gaat dat helaas niet gebeuren.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:46

ok das jammer en verder ja ik heb er zelf niet zo super veel ervaring mee enige tip wat je kan geve is kwa galop.
Deed mijn paardje ook toen die jong was en dat is erg frustrerend als je steeds opnieuw moet proberen.
dus toen ben ik gewoon lekker gaan rijden en ineens vanuit het niet aan galopperen en steeds meer een paar passen nooit meer als een halve volte.
Maar wel alleen als die goed aan sprong en de goeie galop hield en daarna natuurlijk positief belonen.

Wat ook soms wil helpen is eens op een rechte land weg je paard een keer lekker laten galopperen. Wel gecontroleerd maar met zo min mogelijk remmingen en druk. Dat helpt mee aan het recht maken van een paard

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:52

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:53

En toch, een keertje een bezoek door een osteopaat of chiropractor kan helpen het paard weer los in zijn lijf te krijgen...iets wat jullie rijtechnisch niet voor elkaar krijgen. Verder zijn hulpteugels een hulpmiddel en dien je ze weg te leggen op het moment dat het niet meer nodig is. Longeren met slof, touwtjes en andere bijzetteugels klinken leuk maar verkeerd afgesteld zorgen ze er juist voor het het paard juist vast in zijn lijf komt te zitten ipv word gegymnasticeerd.

Wat ik je kan adviseren is idd grondwerk, en dan volgens Parelli. Daagt je paard uit om mee te denken en helpt hem soepel te worden in zijn lijf. Maar daar moeten jullie beide een lijn in trekken. En vooraf toch even hulp vragen aan iemand die hem los kan maken in zijn rug.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:04

Het komt op mij over alsof dit paard stijf en scheef is. Zowel verticaal als horizontaal. Osteopaat erbij en beginnen met rechtrichten vanaf de grond lijkt me een goede om mee te beginnen.

Ook zou ik alle hulpteugels eraf halen, kijk maar eens waar je mee overblijft qua kunnen. Dat is wat het paard eigenlijk kan.