Leren vast staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:46

Wij hebben een 2-jarig shetlander hengstje dat het nogal eng lijkt te vinden om ergens aan vast te staan. Zodra hij weerstand voelt van het touw begint hij zo hard mogelijk te trekken/steigeren om los te komen. Nu heb ik op internet gelezen dat je hem kan leren vaststaan door hem met 1 slag om een paal vast te zetten en zelf de druk op het touw te controleren. Maar omdat hij zo extreem reageert wil ik eerst even om advies vragen. Ik weet niet zo goed wanneer ik dan druk moet geven en wanneer los moet laten. Ik ben namelijk bang dat ik hem leer dat als hij begint te trekken, hij los wordt gelaten en dat het vluchtgedrag alleen maar zal versterken.. Aan de hand heeft hij hier geen last van. Hulp zou ik heel erg waarderen :)

Naskapower

Re: Leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:41

Zou het helpen om een longeerlijn alleen door de ring te halen en dan aan het halster te klikken en zodra hij weerstand geeft rustig mee te geven. Zodra hij rustig is zet je hem weer naar voren. Zo leert hij dat hij niet los komt/ het zinloos is + er is geen rede tot paniek want die enge druk gaat weg

(let wel, ik heb hier zelf niet echt ervaring mee. Dit is wat ik kan beredeneren dat bij een bange pony zou werken)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:22

Klinkt op zich logisch. :)
Probleem is alleen dat ik bang ben dat hij meteen heel hard gaat trekken en ik dus niet meer rustig mee kan geven en meteen los moet laten omdat hij zich anders bezeert. Misschien als ik het vaak op deze manier herhaal dat het minder eng wordt. Maar ik hoop dat er nog iemand kan helpen die hier meer ervaring mee heeft :(

Edit: Heujjj Wageningen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:22

Er zijn een aantal trainingstools die je kunnen helpen om je paardje vast te leren staan. Een daarvan is de Aussie Tie Ring en de ander is de Safe Clip. Weerstanden zijn in te stellen, paard kan zich niet ophangen, tool geeft voldoende ruimte als hij schrikt en paard kan wegkomen.

Bekijk onderstaande filmpjes even hoe deze werken. Beide trainingstools zijn in Nederland verkrijgbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Verkoopadressen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

nelle1

Re: Leren vast staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:35

ik had dit bij de mijne ook , en heb ook het advies gekregen voor ze erges aan vast te maken waar ze haar niet kan verwonden, en waar ze zich niet van los kan trekken , in het begin vond ik dit een manier die te wreed was, maar achteraf gezien na verschillende trainingen was er nog steeds geen resultaat en heb ik dus daadwerkelijk mijn 2 jarige aan een muur vastgemaakt en ben uit zich gegaan, wel dat ik haar nog steeds zag maar dat zij mij niet zag, en de eerste drie minuten heeft ze staan slaan, trekken, kop schudden, bijten, omhoog gaan, tegen de muur opspringen, trekken, en toen ze eenmaal door had dat de situatie niet ging veranderen was ze al een pak rustiger na vijf minuutjes was ze nog steeds nerveus maar steigerde ze niet meer, ik heb alles samen 43 minuten staan toekijken, en op het laatste stond ze heel relaxed een beetje te kauwen met haar hoofdje laag, toen ben ik naar haar toe gegaan heb ik haar iets lekkers gegeven, en ben ik zonder boe of ba weer vertrokken, na een aantal seconde dat ik uit zich was was ze weer helemaal relaxed en dan heb ik haar meegenomen voor een klein toertje te stappen zodat ze even weg was van die plaats en dan weer vastgemaakt, en sindsdien vindt ze dit doodnormaal om vast te staan :) ze kijkt niet meer zenuwachtig rond, ze blijft mooi stil staan, hoofdje laag, wat wil een mens nog meer :)