Probleem met vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindeeee

Probleem met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 08:09

Hoi allemaal,
Ik heb een pony, Roosje, echt werkelijk een schat. Nu wilde ik vrijheidsdressuur gaan doen met haar, als bezigheid, omdat ze al 25 is.

Nu ben ik daarmee begonnen, maar Roos weigert de kunstjes aan te leren. Bijvoorbeeld jambette; met alle manegepony's van mijn manege lukt het, maar Roos weigert haar been op te tillen.

Wat moet ik hieraan doen? Ik wil graag vrijheidsdressuur doen...

Effects

Re: Probleem met vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:41

Je geeft nu te weinig informatie, op deze manier is het moeilijk iets zinnigs te zeggen.
Heeft je pony lichamelijke problemen waardoor het voor haar lastig is haar benen op te tillen?
Zoniet, dan snapt ze waarschijnlijk totaal niet wat je van haar wilt.
Als het goed is, weet je dat wanneer je vrijheidsdressuur gaat doen, niet begint met de jambette. Je begint met je pony te leren dat ze iets lekkers krijgt na de click (of een andere bridge/signaal). Als ze dat snapt, gaat ze ook snappen dat ze beloond wordt voor het doen van een bepaalde oefening.
Roos weigert dus niets, zo denkt een paard niet. Verdiep je goed in de principes van vrijheidsdressuur en clickertraining, dan gaat het helemaal goed komen met die jambette. :)

xcarlosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:52

een ander trucje bedenken zoals nee schudden aanleren met je had in zijn/haar oor :j
of het been een stukje op tillen en dat steeds herhalen. :j

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:56

niet ieder paard vindt alles leuk,is ze gevoelig voor voerbeloning? zo niet dan wordt het lastig denk ik.
Je kunt inderdaad een ander kunstje proberen,niet te lang met hetzelfde doorgaan als ze het niet leuk vindt hoor. Je kunt ook lekker wandelen of misschien een stukje fietsen.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 18:04

Ze is erg gevoelig voor voerbeloning, dat kun je wel zeggen ja. Ik doe het altijd maar kort, omdat ik het dan na even zelf ook zat begin te worden.

Ik doe het ook echt stapje voor stapje... Maar ze wil het echt niet. Misschien weten jullie nog andere leuke en makkelijke kunstjes om aan te leren?

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:11

Ik weet niet veel van vd. Maar wat ik mij afvroeg is of je toestemming van de manege (eigenaar/personeel) hebt gekregen om dit de manegepony's aan te leren? Lijkt mij namelijk niet heel handig. Als er een persoon (voornamelijk kindjes) een beweging maakt en het paard haalt naar voren uit en raakt daarbij het kindje...

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 18:17

Ik ben er zelf ook niet voor om manegepony's het aan te leren, ik doe het ook niet. Het zijn andere mensen. Ik doe het niet.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:13

Jammer dat je niet ingaat op mijn post.
Wat gebruik je als bridge?
Welke stappen heb je tot nu toe genomen om de jambette aan te leren?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 19:54

Sorry, vergeten...
Ik klak met mijn tong als bridge. Ik zit erover te denken om een andere bridge te gebruiken, maar ik weet niks...
ik geef het stem commando, duw achter haar been (mijn andere commando) en til dan haar been op. Ik houd het een paar seconden vast en zet het weer neer. Dan klak ik en geef ik de brokjes

Geen lichamelijke problemen

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 19:57

Ik doe ook andere oefeningen, makkelijkere, maar dat lukt ook niet...
Volgens mij kent Roosje het wel. Ik gebruik het altijd, maar zoals ik al zei, ik ben op zoek naar een andere bridge.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:04

Misschien ook geen manegepony's kunstjes leren... Al na gedacht wat er kan gebeuren als iedereen vrijheidsdressuur met die paardjes gaat doen, snoep er in stopt en alles uiteindelijk met jambettes dus zal gaan bedelen?

In ieder geval geen benen optillen, kan gevaarlijk zijn, het bukken naar het been kan een paard zien als commando met de nodige gevolgen van dien :) Een andere bridge dan clicker word wat lastig lijkt me? Je kunt een bridge woord kiezen maar dat toch wat minder duidelijk :) misschien een clicker aanschaffen?

Tip: ga met zweepje werken, click zodra je paard zijn been omhoog tilt of neem een les. Ga de basis meepakken en verdiep je voor je zomaar ergens aan begint :)

chuckychucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:32

Ik zal wel niet net als hierboven over de manegepony's verdergaan want ik ga ervanuit dat je begrijpt dat dat echt niet handig is ;D
Misschien begrijpt je pony het niet op die manier! En moet je andere manieren proberen ;) zoiezo eerst de basis erin krijgen! Later kan je bijvoorbeeld doen alsof je haar hoeven gaat krabben. Sommige pony's tillen ze dan automatisch op. Als je dat eerst aan leert kan je haar later leren uitslaan en stil houden :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 17:42

chuckychucky schreef:
Ik zal wel niet net als hierboven over de manegepony's verdergaan want ik ga ervanuit dat je begrijpt dat dat echt niet handig is ;D
Misschien begrijpt je pony het niet op die manier! En moet je andere manieren proberen ;) zoiezo eerst de basis erin krijgen! Later kan je bijvoorbeeld doen alsof je haar hoeven gaat krabben. Sommige pony's tillen ze dan automatisch op. Als je dat eerst aan leert kan je haar later leren uitslaan en stil houden :)

VisibreTeam schreef:
Misschien ook geen manegepony's kunstjes leren... Al na gedacht wat er kan gebeuren als iedereen vrijheidsdressuur met die paardjes gaat doen, snoep er in stopt en alles uiteindelijk met jambettes dus zal gaan bedelen?

In ieder geval geen benen optillen, kan gevaarlijk zijn, het bukken naar het been kan een paard zien als commando met de nodige gevolgen van dien :) Een andere bridge dan clicker word wat lastig lijkt me? Je kunt een bridge woord kiezen maar dat toch wat minder duidelijk :) misschien een clicker aanschaffen?

Tip: ga met zweepje werken, click zodra je paard zijn been omhoog tilt of neem een les. Ga de basis meepakken en verdiep je voor je zomaar ergens aan begint :)

lisav123 schreef:
Ik ben er zelf ook niet voor om manegepony's het aan te leren, ik doe het ook niet. Het zijn andere mensen. Ik doe het niet.

Zoals ik al had gezegd.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:51

Wat voor antwoord verwacht je dan nog ?
Sorry hoor, maar volgens mij zegt iedereen hier dat je niet zomaar ergens moet beginnen. Je moet dus eerst de basis leren. Kijk daarvoor op de site van Eva Roemaat & Jesse Drent (http://nalanta.nl/) of de site van Robin Legdeur & Eveline Roemer (http://www.naturalnista.nl/). Op beide staan ongeveer dezelfde kunstjes, dus hiermee heb je 2x de uitleg.
Als het echt niet lukt, moet je het niet zelf blijven proberen. Ga op les of probeer wat anders ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:52

Les nemen, boek kopen idd...

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:28

Weet is mensen, rustig maar. 10x het zelfde bericht is genoeg voor mij O:)

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:21

ben je wel al begonnen met de basis?
Stap, draf, galop, halthouden en achterwaards op commando.
Daar zou ik wel mee beginnen daarna kun je verder kijken wat je wilt leren.
Ik neem niet aan dat je met al de manegepaarden vrijheidsdressuur doet?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:07

Ik reageer niet meer op berichten over manegepaarden hoor. Ik dacht dat mensen konden lezen...

Ze kent het stap, draf (galop doet ze niet meer, daar voelt ze zich te oud voor) en achterwaarts op commando al.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:44

Mss voelt ze zich ook wel te oud voor VD? Ik zou zeggen: zoek iets anders, wat ze wel leuk vindt. En een paard dat niet meer kan/wil galopperen, heeft volgens mij wel wat lichamelijke problemen hoor.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:45

Een paard dat zich te oud voelt voor VD? Lijkt me sterk :))
Heb met paardjes van 30+ gewerkt en die vonden het prachtig! Het is alleen even een kwestie van opletten wat je nog vraagt: laat de grote oefeningen weg en pak de leuke speelse kleine oefeningen :j

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 05:35

Ben nu bezig met nageeflijk zijn. Dat lukt al een beetje.
Ze heeft geen lichamelijke problemen. In het bos galoppeert ze vrolijk, in de wei niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:45

Nageeflijk zijn (dressuurmatig) of het kunstje mooi staan?

Ik raad je af om 'natural dressage' te doen via het kunstje mooi staan, het is namelijk geen echte nageeflijkheid en doet totaal niks voor de spieren van je paard :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:40

Het kunstje mooi staan, ik wist er even gen ander woord voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:32

Het 'kunstje' van in vrijheid aan de teugel staan heet ramener. Je kunt je paard dat op verschillende manieren aanleren, maar het is absoluut geen beginnersoefening, stomweg omdat als je een fout maakt, je een grote kans hebt dat je paard het ook altijd verkeerd zal blijven doen en ook lang niet elk paard hier de geschikte bouw voor heeft (net zoals niet elk paard geschikt is voor de berggeit of de spagaat). [***] was er bijvoorbeeld nog niet klaar voor toen ik ermee begon en in plaats van dat hij zijn hals optilde vanuit de schoft en de romp omhoog trok, knikte hij gewoon met zijn hals naar voren en duwde zijn neus tegen zijn borst. En krijg dat er dan nog maar eens uit... ;)

Waar ik met een oude pony, vooral een manegepony mee zou beginnen is eens helemaal niets onder dwang doen. Eerst beginnen met plezier in het trainen krijgen. Oude pony's en manegepony's zijn vaak al hun hele leven lang doodgegooid met constant moeten wijken voor de druk van de ruiter (zweephulpen, beenhulpen, teugels enz.), en als jij er dan als mens met een zweepje naast gaat staan om leuk wijken voor druk te oefenen (ik tik net zo lang met mijn zweep tegen jouw been tot jij die optilt en dan krijg je een beloning), dan is het misschien niet zo vreemd dat ze hier niet enthousiast over is.

Ik zou beginnen met eerst alleen maar targetten. Volg de pion, raak het balletje aan, raak mijn hand aan, volg mijn hand in stap, draf, (galop ;)): en dan bedoel ik dus zonder touw, gewoon in kleine stapjes weer de lol van experimenteren en bewegen en samen met mensen spelen terugvinden.
En ook als je van daaruit wel weer aan de kunstjes kunt werken, zou ik het targetten er altijd in houden. In alle clinics die ik heb gegeven ben ik altijd begonnen met targetten en dat vind ik nog altijd de meest wonderbaarlijke oefening die er is: de karaktertransformaties die je dan voorbij ziet komen zijn echt geweldig, tot het punt dat de eigenaar zijn pony nauwelijks herkent omdat een een suf, sloom, ongeinteresseerd of juist hectisch paard ineens supergefocust wordt en gaat bewegen uit vrije wil.
Er zijn natuurlijk vele andere wegen naar Rome, maar juist bij afgestompte paarden werkt in mijn ervaring het targetten heel erg goed. En verder gewoon even het zweepje wegleggen - daar worden alleen mensen blij van - en de pony de tijd geven!