En dan nu de grote vraag!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

En dan nu de grote vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:43

Ik wilde dit al heel lang vragen, maar vond het eigenlijk een idiote vraag :D maar nu komt ie!!!!
(Reken maar niet op al teveel, het is gwn een simpele vraag.)

Als jullie zo lief willen zijn, hebben jullie dan even 5 minuutjes voor me? Zo ja, lees dan verder. Zo nee, jammer, maar ja. Mijn pony springt aan de hand nu dus ongeveer 10 cm. Dit vind ik erg weinig, en ik wil graag wat verder met hem komen en hoger met hem springen. Dan is nu dus de vraag, willen jullie misschien even een simpel schemaatje voor me maken? Bijvoorbeeld zoiets.
10 minuten instappen
5 minuten balkjes draven enz enz enz.

Zoiets wat ik dus per dag kan doen, ik ga natuurlijk dit niet elke dag doen, maar ik ga wel goed met hem trainen, ik wil gewoon echt hoger springen. Hier even een klein paspoortje wat jullie misschien helpt:
Net 9 jaartjes geworden
Krijgt twee handjes muesli per dag
82 cm hoog
Mini-Shetlander
Heeft goede conditie
Ik spring met een halster, even voor de duidelijkheid.

Ik zou het erg fijn vinden als ik een paar van die schema's krijg. Echt supererg bedankt als jullie hier de tijd voor nemen. Bedankt!!!!

Groetjes melissa

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:46

hoe je je pony hoger laat springen?
door de hindernis hoger te zetten :')

Quinceyyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:48

ik zou hem eerst goed warm maken dus ff even instappen ,
dan ga je 3 rondjes balkjes stappen dan 3 rondjes balkjes draven en dan 3 rondejes balkjes galopperen als je dan gedaan hebt is hij warm en ga je ff een rondje stappen
dan zet je twee kruisjes neer achter elkaar niet te dicht achter elkaar gwn 5 meter ofzo
dan ga je die twee springen en dan doe je de laatste een stijltje
dan doe je de voorste ook een stijltje ( en springen he haha)
dan doe je ze na elke twee keer over heen springen hoger en haal je de andere weg en zo gaat het door
en als je dit elke dag doet dan zie je dat het vanzelf beter wordt en dat ze hoger springt
TIP: als je na elke keer dat ze springt een snoepje geeft gaat ze er zelf meer zin in hebben en dan doet ze alles voor het snoepje ;)
x Quincey ( voor meer vragen PB me ;)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:48

ee_f_ schreef:
hoe je je pony hoger laat springen?
door de hindernis hoger te zetten :')

_O- maar ja, dan tikt ie hem d'r af!!! Ik wil hem wat meer rugspieren laten geven en er voor zorgen dat hij boger kan springen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:49

YvonneLoverx schreef:
dan ga je 3 rondjes balkjes stappen dan 3 rondjes balkjes draven en dan 3 rondejes balkjes galopperen als je dan gedaan hebt is hij warm en ga je ff een rondje stappen
dan zet je twee kruisjes neer achter elkaar niet te dicht achter elkaar gwn 5 meter ofzo
dan doe je ze na elke twee keer over heen springen hoger en haal je de andere weg en zo gaat het door
en als je dit elke dag doet dan zie je dat het vanzelf beter wordt en dat ze hoger springt
TIP: als je na elke keer dat ze springt een snoepje geeft gaat ze er zelf meer zin in hebben en dan doet ze alles voor het snoepje ;)

Bedankt, heb je ook nog maten voor de hindernissen. Ik zou niet weten hoe ik mijn shetje hoger kan laten springen!!

Quinceyyx

Re: En dan nu de grote vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:52

uhmmm ik zou elke keer een gaatje hoger doen dat is het beste denkik!!
x

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:54

YvonneLoverx schreef:
uhmmm ik zou elke keer een gaatje hoger doen dat is het beste denkik!!
x

Oke, simpel antwoord. E toch slim!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:54

Doe je kruisjes of steiltjes?

Ik zou doen:
-Instappen
-Beide kanten rondje draven
-Balkjes draven
-Kruisje maken
-Steiltje en dan heel klein beetje hoger dan kruisje
-Eindigen op steiltje net iets hoger dan vorige

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:56

_Apple_ schreef:
Doe je kruisjes of steiltjes?

Ik zou doen:
-Instappen
-Beide kanten rondje draven
-Balkjes draven
-Kruisje maken
-Steiltje en dan heel klein beetje hoger dan kruisje
-Eindigen op steiltje net iets hoger dan vorige

Bedankt, ik doe meetsla een steile.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:00

En dan gewoon een half uur? Of langer?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:02

Misschien kun je ook een keer een zeiltje met een balk erop leggen, kunnen ze daar ook mee oefenen en je hebt direct afwisseling & het is totaal niet hoog. Kan een hele uitdaging zijn, een zeiltje.. Mijn pony vond het doodeng maar nu loopt hij erover.

Misschien nog een leuk idee: Leg een heel groot zeil in je bak/wei en dan kijken wat ze doen!

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:03

YvonneLoverx schreef:

Balkjes galoperen? Weetje dat dat niet goed is?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:09

Balkjes galopperen kan wel, doen wij in de springles ook. Het is alleen lastig om de ruimte in te schatten die ertussen moet, dus als je dat goed hebt dan kan het wel. Bij mijn d pony is het meer dan 3x breder dan bij drafbalkjes.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:45

Gewoon opwarmen en de sprong dan steeds hoger zetten. Daar is geen schema voor nodig. Als je pony 1 a 3 keer de sprong goed doet kan je hem ietsjes hoger zetten.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:50

xDAINY schreef:
Gewoon opwarmen en de sprong dan steeds hoger zetten. Daar is geen schema voor nodig. Als je pony 1 a 3 keer de sprong goed doet kan je hem ietsjes hoger zetten.

Bedankt :j

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:30

Citaat:

Dat moet je dus niet doen.

Ik zou Indd doen wat xDAINY zegt, de balk steeds een stukje hoger doen.
Het moet natuurlijk niet te gek worden dus rustig opbouwen en optijd stoppen, én niet vergeten pony goed te belonen als hij het goed gedaan heeft

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:03

En push je pony niet te ver over zijn limit, dat was ik vergeten te zeggen. Heb vaak genoeg enthousiaste eigenaren hun pony de dood in zien jagen. De pony ging dan net lekker over de sprongen maar weigerde na een tijdje steeds meer, oorzaak: pony is moe, te veel gewerkt.
In ieder geval moet je wel weten of je pony streken met je uithaalt, of het gewoon niet kan halen of echt moe is.
Maar als je shet nu 10 cm springt kan ie zeker wel wat hoger. Maar gewoon rustig opbouwen, elke keer een gaatje hoger of 2. Op zijn max. Zou gewoon om de 1 a 3 goede sprongen 1 of 2 gaatjes hoger gaan. Lekker geen risico's nemen, het laatste wat we willen zijn gewonde ponys haha :j

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 21:16

xDAINY schreef:
En push je pony niet te ver over zijn limit, dat was ik vergeten te zeggen. Heb vaak genoeg enthousiaste eigenaren hun pony de dood in zien jagen. De pony ging dan net lekker over de sprongen maar weigerde na een tijdje steeds meer, oorzaak: pony is moe, te veel gewerkt.
In ieder geval moet je wel weten of je pony streken met je uithaalt, of het gewoon niet kan halen of echt moe is.
Maar als je shet nu 10 cm springt kan ie zeker wel wat hoger. Maar gewoon rustig opbouwen, elke keer een gaatje hoger of 2. Op zijn max. Zou gewoon om de 1 a 3 goede sprongen 1 of 2 gaatjes hoger gaan. Lekker geen risico's nemen, het laatste wat we willen zijn gewonde ponys haha :j

Ik laat het zeker niet zo ver komen! Mijnnpony is echt niet moe, ik zie het zelf wel al genoeg aan hem. Na een uurtje buitenritje gemaakt aan de hand en veel gegalopeerd zie ik nog geen zweet. Ik heb hem eerlijk gezegd nog nooit zo hard laten wekrne dat hij zweet. Hij heeft zon goede conditie haha.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:22

Ah mooizo ;)
Mijn pony heeft totaal geen conditie en zweet heel snel. Ze is spierwit en stond laatst in het land al te zweten haha, ze had nog niet eens wat gedaan

Dreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:45

Goeie vraag, ik ben namelijk ook niet zo goed in bedenken van schema's

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 19:48

Dreamerx schreef:

Haha bedankt.

xDAINY schreef:
Ah mooizo ;)
Mijn pony heeft totaal geen conditie en zweet heel snel. Ze is spierwit en stond laatst in het land al te zweten haha, ze had nog niet eens wat gedaan

Oei, die heeft weinig conditie!, haha...

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:23

Viktor238 schreef:
Dreamerx schreef:

Haha bedankt.

xDAINY schreef:
Ah mooizo ;)

Oei, die heeft weinig conditie!, haha...

Echt zo erg, ik begin nu ook langzaam met de conditie, maar kan nu pas weer beginnen. Die verdomde dracht elke keer put der uit. Ze staat soms gewoon zo te suffen. Maar vandaag wel iets met der bereikt wat nooit kon :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:25

hihi dit vind ik nou echt een schattig topic

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:32

ik volg even, erg handig :)