problemen opwekken door VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl4

problemen opwekken door VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 15:27

Hallo allemaal,

ik heb een vraag, mijn pony heeft een periode gehad tijdens het rijden, dat
wanneer hij er geen zin in heeft dat hij plots ging liggen en rollen (was vaak aan het eind
van de training wanneer hij er helemaal klaar mee was)--> dit was trouwens altijd tijdens het rijden, hij heeft het nog nooit met longeren gedaan

Gelukkig hebben we dit er weer uit kunnen trainen, en heb ik hier geen problemen meer mee.
Nu wil ik echter beginnen met VD, alleen ben ik bang dat hij op den duur, de oefeningen van de VD
gaat gebruiken tijdens het rijden, dat wanneer ik aan het rijden ben, hij in één keer gaat knielen
of liggen (nu denk ik dat ik liggen er helemaal niet in ga proberen te trainen).

Hebben jullie hier ervaring mee, hoe denken jullie hierover?

capopjekop

Re: problemen opwekken door VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:29

Als je consequent bent zal het meevallen denk ik. Als ze eenmaal weten dat ze alleen een beloning krijgen als je om bepaald gedrag vraagt dan weten ze dat snel.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:29

Dat zal wel loslopen. En als het wel gebeurt gewoon direct duidelijk maken dat je daar beslist niet van gediend bent. Maar zolang jij de oefeningen uitsluitend beloont als je ze ook hebt gevraagd leert een paard snel genoeg dat uit zichzelf tonen niets oplevert.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 15:30

Okay duidelijk :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:36

Als je het goed doet krijg je juist meer controle over je pony en zullen jullie elkaar beter leren begrijpen.
Je begint ook niet gelijk met de dingen die moeilijk (kunnen) zijn, gewoon met iets wat verder geen kwaad kan.
Zo kun je kijken hoe je pony het oppakt. (sommigen zijn iets te enthousiast in het begin)
Je leert hem altijd een duidelijk commando en wanneer hij moet stoppen dus hij gaat dan niet zomaar een oefening doen als je erop zit.
Ga je eerst goed verdiepen in wat je moet doen en begin met iets eenvoudigs dan zal je vanzelf merken dat hij juist alleen maar beter gaat luisteren!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:54

Valt wel mee allemaal waarschijnlijk :) een paard snapt meestal de combinatie ruiter + kunstjes nog niet gelijk, zul je los moeten trainen voor hij het snapt :)

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 14:02

Okay bedankt voor jullie tips! Ga er toch maar mee aan de slag, ben benieuwd!
@MirandaFuego: ik snap wat je bedoeld en natuurlijk beginnen we niet gelijk met de moeilijkere dingen alleen
ik was bang dat op den duur dit zou kunnen gebeuren.