Angst bij lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Angst bij lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 18:11

Ik heb sinds 1,5 maand een leuke zwartbonte shetlandmerrie van 6 jaar oud. Ik ben begonnen met het werken aan de longeerlijn. Dit gaat allemaal goed, ook bijgezet loopt ze ontspannen rond. Commando's begrijpt ze goed.
Toen ben ik begonnen met lange lijnen, eerst er naast, achter de schouder, later er achter. Eerst vond ze dit spannend, ging ik er dan weer naast lopen gaat het weer goed. Uiteindlijk konden we goed rondsturen als ik er achter bleef lopen en was zij mooi ontspannen.

Toen besloten afgelopen zaterdag haar een balk te laten slepen, hier was ze niet van onder de indruk, ze deed het hartstikke goed. Hiervoor geoefend met druk op de borst en eerst met iemand er naast gelopen, daarna ik er achter zelf sturen. Ging erg fijn.

Gister wilde ik haar nogmaals laten slepen. Eerst even gelongeerd zodat ze de meeste energie kwijt was. Sleepje er achter gelegd, paar rondjes er naast gelopen. Pony reageerde er totaal niet op en liep rustig rond. Toen er achter gaan lopen, ging eerst ook fijn. Tot dat ze steeds harder ging lopen, oren strak naar achteren. Vanaf toen ging het niet meer. Bij stemcommando of teugel hulp ging ze juist nog harder. Ze rent weg, wordt dan tegengehouden door de teugels, en draait tenslotte om. Ze is duidelijk erg angstig. Ik probeer steeds ruimte te geven als ze wil rennen, maar ik kan haar moeilijk los laten dus zal haar wel in de mond moeten tegenhouden.

Sleepje er af gehaald, dit was niet waar ze bang van was volgens mij, en gewoon weer geprobeerd te lange lijnen. Dit ging echter net zo slecht als met sleepje. Ze bleef hetzelfde doen. Er naast lopen vond ze al eng. Halster om gedaan touw er aan en zo nog even geoefend, zodat ik haar op de neus kon remmen. Uiteindelijk werd ze weer iets rustiger, maar lang niet zoals voorheen.

Ik begrijp niet waarom ze dit, voor mij, ineens doet. Weet iemand wat een oorzaak kan zijn? Als je er naast loopt is er niets aan de hand, er achter wordt ze bang. Iemand een idee over hoe ik dit kan verbeteren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:36

Ik zou er voorlopig geen sleep meer achter hangen, zo te zien ben je te snel gegaan. Met dubbele lijnen gaan werken, voordeel is dat je de buitenlijn los kunt laten als ze gaat hollen. Hoef je niet in de mond te zitten om haar tegen te houden.

Terug naar de basis dus. Weer gaan longeren en dat bevestigen, ook aan dubbele lijnen. Vanaf de zijkant en voorzichtig aan de positie gaan verplaatsen tot je van achteren kunt sturen. Rechte lijnen meenemen, van hand veranderen. De dingen doen die je zou doen zonder sleep.

m1992

Re: Angst bij lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 23:07

@cassidy
Ze kon in stap en draf keurig aan de lange lijnen lopen. Aan beide kanten aan de zijkant, dicht er achter, iets verder er af. Zwaaien met m'n armen, beetje zand tegen haar achterbenen "schoppen", langs de weg. Ze deed het super. Dit ook vaak gedaan voor het sleepje er achter ging. Hier was ze ook totaal niet van onder de indruk, eerste keer wegstappen niet eens. Ook na gister he sleepje achter haar als je er naast loopt is geen enkel punt. Vanaf de 1 op de andere dag is het er achter lopen een probleem. Er is niets geks gebeurd, geen miscommincatie, niet geschrokken of iets.

Vanavond weer gedaan, zonder sleepje uiteraard, maar ze deed precies t zelfde, alleen nu liep er constant iemand naast. Ze werd wel wat rustiger maar lang niet zoals t was. Tandarts is recent geweest dus dat kan het ook niet zijn.

Ze is wel heel erg hengstig. Ze is druk, nerveus, schrikkerig met alles, ongeduldig. Zo is ze normaal niet. Ze is ook heel voorwaarts, zelfs met dit hete weer. Voor elk paard zakt ze door haar achterhand :P zou dit het niet kunnen zijn? Ik kan het anders echt niet plaatsen.

Te snel kan ik me niet zo goed voorstellen, ik doe elke dag wel iets met haar en heb dit al zo vaak geoefend.. Uiteraard beginnen we nu weer helemaal opnieuw maar ik snap niet waar die angst ineens vandaan komt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 07:04

Paarden kunnen niets zien recht achter hun. Zolang je schuin achter haar loopt, ziet ze je. Daarvoor zijn oogkleppen. Ook als straks de koets er achter zit en een passagier zijn jas uitdoet, ziet zo, n paard ineens in zijn ooghoeken iets fladderen; paniek. Dus tip, wen je paard aan oogkleppen, veel veiliger voor het paard en de passagiers.

m1992

Re: Angst bij lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:37

Het is een idee voor in de toekomst maar ik wil eigenlijk wel dat ze hier gewoon aan went en het vertrouwd dat er mensen achter haar lopen! :) bedankt voor de tip!