Ik heb laatst een grondwerk les gehad, met mijn vrij moeilijke paard die ik pas geleden gekocht heb.
Ik liep tegen zijn dominantie en respectloosheid naar mensen aan. Ik heb dus les gehad, en ik heb iets totaal nieuws geleerd.
Ik zal even omschrijven hoe het ging.
We werkte gewoon in een paddock (40 x 30 ) met een strook gras. Ik ging in het midden van de paddock staan, wanneer het paard stil ging staan liep ik naar de plek toe waar het paard stil stond (bij het gras) en stuurde ik hem daar weg. Eigenlijk hoe de kudde leider dat ook doet. Het paard mocht verder zelf weten waar hij dan heen liep. Hij mocht gewoon weer terug komen, maar dan moest hij eerst op mij gericht zijn en niet te dicht bij komen. wanneer hij stil stond liep ik van het gras weg, en mocht het paard even gaan eten. Na een tijdje liep ik weer naar het gras toe, en stuurde ik hem weer weg. Hij bleef steeds in de buurt, en op een gegeven moment had hij door dat hij eerst moest wachten. Na een tijdje liep het paard al weg wanneer ik naar het gras liep, en kwam meteen weer terug om te 'vragen' of hij er weer bij mocht. Uiteindelijk kon ik hem op 20 meter stoppen. Daarna stuurde ik hem in draf door de hele paddock heen, wanneer hij goed ontspannen liep en hij meteen stopte wanneer ik stil ging staan, liep ik weg en kon hij dus weer gaan eten. Dat heeft hij een paar keer gedaan, maar op een gegeven moment liep hij niet meer naar het gras toe wanneer ik weg liep, maar liep hij achter mij aan.
Dit deden we trouwens geheel zonder tuig, alleen ik had een leadrope om te zwiepen wanneer het paard niet reageerde op mijn lichaamstaal.
Nou vraag ik mij af, vinden jullie dit een join up, en waarom wel/niet?
Ik zal meteen even zeggen wat ik ervan vindt, ik vindt het geen Join up. Je band het paard namenlijk niet buiten de kudde. Het enige is, dat je zegd dat hij niet op 'jou' stuk gras mag. Hij zal netjes moeten vragen of hij gras mag eten, zonder over je heen te lopen. (wat hij eerst deed). Aan het einde deed hij dat keurig, hij stopte op 20 meter afstand, wanneer ik dat vroeg. Tussen het werken door werd hij ook vaak beloond, dus wanneer hij stilstond en goed bleef staan kreeg hij een kriebeltje of mocht hij naar het gras.
Ik hoor graag (verschillende) meningen!
Ik wil wel graag even één ding van te voren zeggen, ik ben geen penny meisje dat zelf wat aanklooit, ik heb ruim 20 jaar eigen paarden dus ik klooi niet zelf wat aan. Ik had ook begeleiding