Help mijn pony heeft geen geduld voor VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannedeedee1

Help mijn pony heeft geen geduld voor VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:20

Hallo bokkers,

Ik zit hier dus met een probleem. Ik ben te groot voor mijn pony, dus ben ik begonnen aan vrijheids dressuur. De heeft de basis onder de knie, ze loopt met je mee in stap draf en galop, en stopt wanneer jij stopt, ze gaat achteruit op commando. ;)
Maar dan nu: Ze heeft echt totaal geen geduld, als je iets probeert reageerd ze er maar 1 keer op en daarna is totaal haar geduld weg, en kijkt ze je echt zo aan van ik snap er helemaal niks van? Terwijl ze het wel snapt........ :\
Ze kan wel al de spagaat en buigen, maar de rest vind ze te saai ofzo. :o
Heeft iemand tips om het leren van VD leuker te maken ?

Groetjes ,

Sanne

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:26

Wie heeft hier geen geduld, jij of de pony :P ?
Het klinkt mij in de oren alsof jij gewoon niet duidelijk genoeg bent en te snel verwacht dat de pony het snapt.
Een pony leert door herhaling en belonen van 'gewenst gedrag'.
Dat kost tijd en geduld en vraagt van jou een goede timing.
Succes.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:32

senna21 schreef:
Wie heeft hier geen geduld, jij of de pony :P ?
Het klinkt mij in de oren alsof jij gewoon niet duidelijk genoeg bent en te snel verwacht dat de pony het snapt.
Een pony leert door herhaling en belonen van 'gewenst gedrag'.
Dat kost tijd en geduld en vraagt van jou een goede timing.
Succes.

De pony heeft er niet genoeg geduld voor, alles verveeld haar na 1/2 keer al.
en ze snapt het wel want ik ken mijn pony ( heb haar al 7/8 jaar)
Als ze iets niet snapt dan doet ze wel anders, nu kijkt ze gewoon echt op een manier van ik heb geen zin in dit je gaat maar lekker zelf op je knieën ofzo :P
Het is ook met rijden zo, dat ze zo snel verveeld is ze vind alles heel snel niet meer leuk..... en is altijd op alles om haar heen gefocust. :o

Rianne11_42

Re: Help mijn pony heeft geen geduld voor VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:36

Waarschijnlijk vind ze de beloning niet interessant genoeg. Ik wil gerust 3 keer met m'n armen wapperen voor chocola, maar dat blijf ik ook niet eeuwig doen. Ga dan maar lekker weg met je chocola, dan hoef ik ook niks te doen :+ Dus OF de beloning moet interessanter worden OF de oefeningen (en ik denk het laatste). Als je een slimme pony hebt is-ie al verveeld na een paar keer. 'Ja hehe, ik heb het allang al door. Wanneer doen we iets nieuws?' En vergeet niet om EXTRA enthousiast te belonen als ze er wel moeite in steekt en veel verschillende oefeningen na elkaar, dat maakt het voor je pony ook leuker om een oefening uit te voeren ;)

Succes!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:44

Rianne11_42 schreef:
Waarschijnlijk vind ze de beloning niet interessant genoeg. Ik wil gerust 3 keer met m'n armen wapperen voor chocola, maar dat blijf ik ook niet eeuwig doen. Ga dan maar lekker weg met je chocola, dan hoef ik ook niks te doen :+ Dus OF de beloning moet interessanter worden OF de oefeningen (en ik denk het laatste). Als je een slimme pony hebt is-ie al verveeld na een paar keer. 'Ja hehe, ik heb het allang al door. Wanneer doen we iets nieuws?' En vergeet niet om EXTRA enthousiast te belonen als ze er wel moeite in steekt en veel verschillende oefeningen na elkaar, dat maakt het voor je pony ook leuker om een oefening uit te voeren ;)

Succes!

Dankje wel! hier heb ik wat aan! :D
Ik ben wel vaak al over enthousiast als ze iets goed doet, dus daar zal het niet aan liggen :P
Zal het dus vanmiddag even proberen om meer dingen tussen door te doen (okal doen we er al 30 verschillende dingetjes:p)
thanks nog! :o

134657

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:14

Ik zag op een filmpje van Eva Roemaat . Dat je ze ook kan laten leren geduld te hebben zodat ze stil blijft staan ! Die filmpjes helpen veel . misschien kan je even op YB zoeken ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:29

Misschien uitzoeken of het een hoofd of lijfpaard is?
Sommige paarden vinden kleine hoofdkunstjes verschrikkelijk en willen hun lijf voelen en uitdaging hebben :)

Andere paarden vinden het weer prachtig om juist de kleine oefeningen te doen.

Leg jij het wel duidelijk uit aan je paard? Als je als trainer in te grote stappen denkt snapt je paard het niet en zal hij geen geduld/zin hebben :)

Kijk eerst eens naar hoe jij werkt voor je gaat kijken naar hoe je paard reageert. Probeer eens zelf andere methodes/aanpakken uit voor je het op een paard afschuift :P

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:24

VisibreTeam schreef:
Misschien uitzoeken of het een hoofd of lijfpaard is?
Sommige paarden vinden kleine hoofdkunstjes verschrikkelijk en willen hun lijf voelen en uitdaging hebben :)

Andere paarden vinden het weer prachtig om juist de kleine oefeningen te doen.

Leg jij het wel duidelijk uit aan je paard? Als je als trainer in te grote stappen denkt snapt je paard het niet en zal hij geen geduld/zin hebben :)

Kijk eerst eens naar hoe jij werkt voor je gaat kijken naar hoe je paard reageert. Probeer eens zelf andere methodes/aanpakken uit voor je het op een paard afschuift :P

Ze is wel echt een pony die niet van kleine kunstjes houd :p
Gister had ze toevallig een dag, dat ze zin had in VD en heb ik haar dus wat nieuwe dingetjes bijgeleerd en snapte het meteen en kan het nu foutloos! Het ligt bij haar echt aan haar dag, en eindelijk had ze gister een keer geduld voor VD :D
Want ik doe namelijk alles in kleine stappen, maar meestal vind zij dat saai, raakt haar concentratie kwijt, en heeft er geen zin meer in :o

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:26

134657 schreef:
Ik zag op een filmpje van Eva Roemaat . Dat je ze ook kan laten leren geduld te hebben zodat ze stil blijft staan ! Die filmpjes helpen veel . misschien kan je even op YB zoeken ?

Ze blijft wel stil staan maar ze raakt op 1 of andere manier haar concentratie kwijt, gister had ze toevallig een dag dat ze zin had in VD, dus heb haar eventjes wat bijgeleerd :D

maybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:22

als je pony echt zn geduld kwijt raakt moet je hem tog echt bezig houden doe steeds wat anders blijf nooit te lang bij een ding haken. en als je pony het echt saai vind ga dan over naar de wat grotere kunsten maar ik denk ook wel dat je je pony met een snoepje of iet anders heel lekkers zijn aandacht beter bij jou heeft. mij paard is dol op eten en daar heb ik ook zeker gebruik van gemaakt. niet elk paard leert heel snel of houd van vrijheidsdressuur

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:26

Wat geef je voor beloning? Het zou heel goed kunnen, zoals eerder gezegd, dat je beloning gewoon niet 'leuk' genoeg is voor haar om er aandacht aan te schenken.
Sommige paarden hebben een kortere spanningsboog dan anderen, maar vrijwel alle paarden vinden vrijheidsdressuur leuk, is het niet dankzij de oefeningen, dan is het dankzij de voerbeloningen.
Niet alle paarden vinden dezelfde kunstjes leuk. Wil ze echt niet leren flemen of schudden, dan leer je haar toch jambette of rondje draaien? Of dingen oppakken, apportere, blijven. Je kunt haar ook uitdagen door met meedraven of galopperen scherpe bochten te maken en te gaan 'spelen' (wel oppassen, laat haar afstand houden).