Simpele kunstjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xmyhorse

Simpele kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:08

Hee Bokkers :P

Ik wil deze zomer als ik lekker veel tijd heb met mijn pony wat gaan VD'en, ze kan al voetje optillen en achteruit lopen of stilstaan op commando. Wel wil ik dit nog iets duidelijker hebben allemaal.

Nou is mijn vraag, omdat mijn pony liever lui dan moe is :o , hoe kan ik haar aandacht krijgen? In het weiland eet ze, in de bak rolt ze en gaat ze daarna op zoek naar wat grassprietjes, op de poetsplaats is niet echt "vrij" natuurlijk.... Ze is niet echt opgelet naar mij toe en doet alles voor eten :Y), als ik 1 snoepje geef als beloning doet ze het de keer erna extra uitbundig en als ik dan beloon zonder snoepje, als ze op zijn bijv. Dan doet ze het de keer erna dus gewoon niet meer. :') Ook is ze nog wel van het bedelen..... :(

En wat voor simpele kunstjes kan ik aanleren? Ik wil sowieso 'mooi' leren en 'gapen'.
Flemen heb ik ook geprobeerd maar als iemand tips heeft, het probleem:
- ze fleemt nooit
- nu heb ik het geleerd door beetje als ze met lip omhoog ging als ik er met m'n vinger langs ging, nu doet ze het dus wel maar gewoon beetje naar m'n vinger toe met haar lippen, niet echt flemen nee.. :n

Dus ervaren VD'ers, tips zijn welkom! En ideeën voor simpele kunstjes! :):) Ik kijk vaak naar filmpjes van Nalanta (+ de site :)) ) dus ik ben al wel ingelezen. ;)

Liefs, Lissy :#

xJorgx

Re: Simpele kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:13

- nee schudden
- zweepje apporteren
- dekje van de rug af pakken
- jambette

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:19

Dankjewel!
Hoe leer je het dekje van de rug halen dan? :)

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:29

Ik heb dat toevallig deze week zelf aan me pony geleerd.
Ik heb toevallig een pony die spullen pakken erg leuk vind.
Ik heb het vanuit het apporteren geleerd dus eerst het apporteren aanleren en dan iets op de rug leggen dat je normaal bij het apporteren gebruikt en dan kijken of de pony het snapt en dan kijken of hij het dekje pakt.
Ik heb het geleerd in 5 a 10 minuten en geweldig dat hij het vind.
Succes ik hoop dat je het een beetje snapt.

Je kan ook nog ja knikken leren

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:17

Je moet wel blijven belonen met een snoepje

MyrtheRival

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:02

blijven proberen

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:21

Buigen en liggen
steigeren

succes!!

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:33

de kunstjes van het berichtje hierboven zijn absoluut geen simpele kunstjes.
Dit zijn de wat grotere kunstjes vooral het steigeren is een eindpunt ga dit vooral niet doen zonder dat de basis en de kleinere kunstje erin zitten !!!!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:35

Mijn pony had anders binnen een paar dagen dat er allemaal in zitten haha

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:38

Tuurlijk.

Mijn paarden kunnen flemen, ik heb het gedaan met een beetje biks in mijn hand. Ik gaf het commando, dus vinger omhoog, terwijl ik mijn hand net iets boven de bovenlip hield. Ze gaan dan vanzelf 'happen' naar je hand omdat ze de biks ruiken met hun lip. Als ze dat doen belonen, dat steeds verder uitwerken. Je hand met biks iets hoger houden, zodat ze de lip hoger omhoog krullen.
Nu doen die van mij het gewoon om mn vinger en het is echt 'flemen' haha.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:39

Marije cindy@ Heb je bij het buigen het vanuit de spagaat gedaan? je weet ook zeker dat je pony het ssteigeren niet gaat misbruiken.
Mag ik vragen hoe je het het liggen hebt aangeleerd ?? ( mag ook in pb)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:48

voor flemen kan je een banaan prakken tot het zo'n papje word en op de neus smeren .. nou dan flemen ze wel hoor :).

nee schudden
ja schudden
gapen
flemen
mooi
apporteren
kusje geven
targetten
blijven op de plek
rondje draaien
op het blok
jambette
koothappen
tellen
voetjes op tillen
wijken aan de hand
wortelhappen
achteruit
alle lichaams delen apart van elkaar kunnen bewegen met lichte druk

dit zijn wel een beetje alle basis kunstjes van vrijheidsdressuur :)

over het bedelen. neem altijd iets mee , dat je alleen mee heb als je VD doet zoals een roodgekleurde zakdoek geknoopt om je pols of een pionnetje. in dat geval associeert hij dat voorwerp met vrijheids dressuur.

als hij dat voorwerp ziet, weet hij dat je VD gaat doen ! en bedelt hij dus in iedergeval buiten je trainingen niet omdat het voorwerp er niet is.
doet hij het tijdens die trainingen. gewoon negeren en in zijn achteruit zetten

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:57

iloveyoujorg schreef:
Marije cindy@ Heb je bij het buigen het vanuit de spagaat gedaan? je weet ook zeker dat je pony het ssteigeren niet gaat misbruiken.
Mag ik vragen hoe je het het liggen hebt aangeleerd ?? ( mag ook in pb)

Mijn pony buigt gewoon mooi maar niet in spagaat af en toe erl.
Stijgeren misbruikt ze niet
En liggen had ik vooral doorte buigen en daarna het koekje zo te houden dat haar hals plat op de grond komt en dan ging ze liggen en dan goed belonen enzo. Nu is ze zover dat ik het koekje neerleg en dan gaat ze liggen haha

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:59

O oké

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:02

Ik zou je willen waarschuwen om niet aan steigeren te beginnen voordat je een goede en degelijke basis hebt op VD gebied. Er zijn heel veel topics geweest over steigeren en daar wil ik even naar verwijzen. Wat je verder nog kunt doen kun je ook met een zoektocht op Bokt vinden.

Cassidy schreef:
Kijk even naar de Bokt Wiki

http://www.bokt.nl/wiki/Steigeren

En meteen het advies om het vooral NIET aan te leren, omdat dit tegen je gebruikt kan worden en het begin kan zijn voor een enkeltje slager voor de pony. En dat wil je echt niet op je geweten hebben. Leren steigeren is de uiteindelijk laatste oefening die je aan moet leren, en afhankelijk van het paard, ook gewoon niet aan moet willen leren. Omdat, zoals gezegd, paarden het kunnen gaan misbruiken. En een steigerend paard dat achterover klapt kan heel, heel gevaarlijk worden!

Voor het gemak even alle eerdere steigertopics op Bokt doorgenomen. Lees ze even door. En ik hoop dat je dan in gaat zien dat steigeren echt heel gevaarlijk kan worden, helemaal als de basis niet goed zit.

Voor het gemak een quote naar eerder gestartte steigertopics, scheelt weer tikwerk.

Cassidy schreef:

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:09

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:14

Ik heb mijn pony flemen geleerd door een beetje honing of pindakaas op haar neus te smeren. Ze vond het heel apart en begon direct heel idioot te flemen. Ik het commando geven en een klein bix brokje. Ze kan nu heel goed flemen en als ze ze de aandacht wil trekken gaat ze flemen, dat is dan wel weer een beetje jmmr. :0 maar dan negeer ik het gwn omdat ze het alleen moet doen als ik het vraag.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:31

Leukk!! Ik ga het ook proberen met die van mij. Hopen dat ze hetzelfde doen als die van jou!!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:50

Die van mij kan zijn tong uitsteken en gapen als ik het vraag. En een combinatie :P

Jambette en dingetjes oppakken pikte hij ook snel op. Wel handig, na het voeren, brengt hij de lege emmer terug.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:58

haha, handig.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:12

Ik zou de clicker aanleren voor het feit dat je pony bedelt. Overigens zit ik in precies hetzelfde probleem, mijn pony heeft ook werkelijk geen aandacht voor mij. (Als ze achteraf eens zou weten wat ik allemaal voor haar doe hahah.)
Maar ik gebruik gewoon snoepjes en zet dat gewoon door, uiteindelijk doe ik 'alsof' ik een snoepje heb en dan doet ze het ook gewoon. Ze geeft dan gewoon kusjes.
Beginnende jambette beloon ik gewoon met een klopje, maar daarvoor gaf ik der eerst brokken. Van die grote, zodat ze niet vallen en je pony gaat stofzuigen. :j

Maar je kan je pony gemakkelijk een jambette aanleren, als je het voorzichtig en goed aanleert. Je wilt niet dat ze het tegen je gaat gebruiken.
Kusjes geven kan je ook wel aanleren, dat is heel simpel. Je houd een snoepje voor je gezicht, rond je wang of neus ofzo. Wel opletten dat ze niet happerig is, anders heb je straks een beet te pakken. Maar uiteindelijk als je dit herhaalt en de pony raakt je gezicht aan, beloon je de pony uitbundig. Vanzelf legt je pony de link :)
Omdat je pony veel rolt kan je misschien ook rollen of liggen aanleren. Weet niet precies hoe dit gaat, maar dat kun je gemakkelijk uitvinden op Nalanta.nl :j

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:51

Je hebt echt van alles! Je kan ook zelf de gekste kunstjes verzinnen!

-Nee schudden
-Ja knikken
- Jambette
-stijgeren
-knielen
-compliment
-klassieke buiging
-op het blok oefeningen uitvoeren
-bergeit (op het blok)
-Rondje draaien
-Kusje geven
-'mooi' staan (dus dressuur houding)
-piaffe
-spaanse pas, draf en galop
- apporteren
-achterwaard (ook als je erachter staat)
-liggen
-zitten

en noem zo maar op!

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 20:35

Heel erg bedankt allemaal! Ik heb er veel aan.... :))

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:06

marijacindy schreef:
Buigen en liggen
steigeren

succes!!

Dit zijn absoluut een simpele kunstjes. Verre weg daarvan nog niet eens.
Dit zijn juist de moeilijkste! ;)

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 21:41

Dat snapte ik al wel haha, ik bedoelde deze ook niet ;))