Hallo,
Ik ben net een beetje begonnen met grondwerk.
Ik loop tegen meerdere problemen aan. Misschien heeft iemand goede tips en/of oefeningen
Het paard vind de stick eng. Eraan snuffelen is geen probleem maar als je deze tegen zijn lichaam legt dat vind hij echt helemaal niks en de stick bewegen dan gaat het paard in zijn achteruit.
Ik hou de stick dan wel stil op zijn lichaam.
De stick ligt dan tegen zijn hals en benen ook eens geprobeerd vind hij ook niks. De rest van zijn lichaam nog niet geprobeerd.
Hoe los je dit op? Blijven oefenen, oefenen, oefenen? Of kan ik ook iets verkeerds doen?
Over zeil heen lopen bv geen probleem, wijken voor druk ook geen probleem.
Wel is het bv zo als ik de stal uit loop en ik wil hem stil zetten dan wil hij toch doorlopen.
Hij is dan een drammerd.
De spoorlijn over vind hij sinds kort ook eng. (er is wel tegen mij gezegd dat je paard stroom kan krijgen door de rails)
Buitenrijden was zowiezo best spannend voor hem dus veel gewandeld en van alles aan laten tikken. Traject van maanden geweest.
Daarna het buitenrijden opgebouwd steeds verder van stal af. Het liefst ging hij de terugweg in volle draf weer terug naar stal.
Nu kunnnen we al met lange teugel terug stappen wel in een hoog tempo.
De heenweg wil hij wel altijd een paar keer omdraaien naar huis.
Ik probeer hem af te leiden met tempo wisselingen en sla ommen en gebroken lijnen rijden.
Maar relax op buitenrit gaan zou heerlijk zijn vooral met dit mooie weer dat je niet meer afhankelijk bent van anderen. Gewoon lekker samen het bos in.
Omdat het paard nu 20 jaar is wil ik toch meer en langere buitenritten rijden en moeten we ook over het spoor. (ipv bakwerk)
Ook eerst met andere paarden voorop gedaan en we zijn 3x alleen geweest over het spoor.
Tot een paar weken terug hij wil er niet overheen ook niet als ik er naast loop.
Hij verstijft en gaat in zijn achteruit.
Met een paard voorop wilde hij van het weekend wel alleen niet meer geprobeerd.
Verder omdat ik nog niet heel goed thuis ben in het grondwerk zoek ik nog leuke en goede oefeningen voor ons.
Iemand tips?
Groetjes