Wat te doen?(paard op rust)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Wat te doen?(paard op rust)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 09:54

Hoi Bokkers,

Mijn 4 jarige lusitano merrie, staat voorlopig nog wel even op rust(Ze mag wel stappen, maar niet draven/galoperen).
Overdag staat ze lekker op het land, maar ik merk dat ze het saai vind om niks te doen.

Ik heb gedacht aan vrijheidsdressuur, maar hier vind ik het geen type paard voor.
Nu vroeg ik me af, zijn er andere dingen die ik met haar kan doen?

2005

Re: Wat te doen?(paard op rust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:58

Lange teugel! Je kan in ieder geval een aantal basisdingen oefenen. Stap, halt, wendingen. Je positie ten opzichte van het paard.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:52

Hele eerlijke vraag? Waarom zou het het type paard er niet voor zijn? :)
(ben erg benieuwd, want heb al heel veel types in handen gehad, en heb ooit 2 of 3 paarden maximaal gevonden waar het écht niks voor was :P )

Lange teugelen, werk aan de hand, grondwerk etc etc :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:57

Ze heeft momenteel een maagzweer, wat bewegen soms pijnlijk maakt.
Daarnaast is het een paard met behoorlijk wat temperament heeft, als je iets aan haar leert, blijft ze het tegen je gebruiken.
Je kunt straffen/afleren maar ze blijft herhalen en herrineren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:59

Ik zou grondwerk met haar doen, desnoods Parelli, zorgt voor afwisseling, gymnasticeerd vanaf de grond en is wat anders dan vrijheidsdressuurkunstjes. En met een maagzweer kan een paard echt wel bereden worden, dus ook draven en galopperen. Wie heeft gezegd dat dit niet mocht?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:10

Niemand heeft mij gezegd dat dit niet mocht, maar ik merk dat ze er last van heeft dus vandaar mijn keuze om er niet op te rijden ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:12

In je openingspost zei je dat ze wel mag stappen maar niet mag draven of galopperen...wie heeft dat verzonnen?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:14

Dat heb ik zelf ''verzonnen'', paard vind het niet fijn om te draven/galoperen.
Misschien is mijn zin zo neergezet, dat het lijkt alsof iemand mij dat verbied maar dat is iets waar ik zelf een fijner gevoel bij heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:25

Dan is dat duidelijk. Als iets van een DA niet "mag" dan is daar een medische oorzaak voor, meestal beenproblemen oid. Als wij dan gaan adviseren dat je aan grondwerk kunt doen of je kunt gaan verdiepen in Parelli, dan wordt daar soms van je paard gevraagd dat hij een paar cirkeltjes om je heenloopt of korte draaien maakt, want niet zo fijn is voor een paard met een beenprobleem, en kan haaks slaan op het genezingsproces of de blessure erger maken. Als jij dingen zelf verzint, dan kun je ook beslissen om daar overheen te stappen.

De vraag is: wie heeft de diagnose maagzweer gesteld, krijgt ze medicijnen, hoe is ze op gewicht, is er bloed afgenomen? Sloomheid kan meer oorzaken hebben, sluit dat eerst uit, en medicijnen kunnen helpen bij het genezen van een maagzweer.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:31

Nee daar heb je gelijk in, paard heeft geen beenproblemen of dergelijk.
Het is echt de maagzweer die het niet mogelijk maakt om te longeren/rijden.

De diagnose maagzweer is door een dierenarts vastgesteld, en ze staat momenteel op medicijnen/speciaal voerschema hiervoor.
Ze is goed op gewicht(te goed) en ook door deze reden wil ik iets met haar gaan doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:49

Cassidy schreef:
Dan is dat duidelijk. Als iets van een DA niet "mag" dan is daar een medische oorzaak voor, meestal beenproblemen oid. Als wij dan gaan adviseren dat je aan grondwerk kunt doen of je kunt gaan verdiepen in Parelli, dan wordt daar soms van je paard gevraagd dat hij een paar cirkeltjes om je heenloopt of korte draaien maakt, want niet zo fijn is voor een paard met een beenprobleem, en kan haaks slaan op het genezingsproces of de blessure erger maken. Als jij dingen zelf verzint, dan kun je ook beslissen om daar overheen te stappen.

De vraag is: wie heeft de diagnose maagzweer gesteld, krijgt ze medicijnen, hoe is ze op gewicht, is er bloed afgenomen? Sloomheid kan meer oorzaken hebben, sluit dat eerst uit, en medicijnen kunnen helpen bij het genezen van een maagzweer.

Maar Cassidy, als het paard aangeeft dat meer dan stappen vervelend is (en dat zou niet eens zo gek zijn, gezien de maaginhoud bij draven en galopperen tegen de maagwand slaat, waar mogelijk precies die zweer zit) waarom zou de TS dan over haar "zelfverzonnen grenzen" moeten gaan? (Daargelaten dat "zelfverzonnen" nou niet echt heel aardig klinkt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:55

Het een ding als het paard dingen aangeeft, het is iets compleet anders als een eigenaar/mens dingen in een paard gaat projecteren. Zoals: paardje is stout in omgang met de mens: meteen er een DA bijhalen of er lichamelijke oorzaken aan toedichten, terwijl paardje alleen maar gebruik maakt van de ruimte die hem gegeven wordt en je de kosten van de medische molen kunt besparen als je hem even een keer (hoeft echt maar een keer) in een intensiteit die aankomt corrigeert. Dus ja, zelfverzonnen mag niet leuk klinken, bovenstaande is negen van de tien keer wel het geval. En op het moment dat een DA een diagnose heeft gesteld en er medicatie gegeven wordt, kan dat in het eerste bericht geplaatst worden, zodat we niet hoeven te vissen naar de aard van de blessure.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-05-13 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:06

@cassidy: ik vind je redelijk stellig. Wanneer een paard een signaal afgeeft is het aan de eigenaar om in te schatten wat het betekend. Daarin zal je inderdaad onderscheid kunnen maken tussen iets niet prettig vinden en ondeugend zijn (dus corrigeren). Om er bij voorbaat van uit te gaan dat het paard je er met een correctie altijd bent, vind ik nogal kortzichtig. Wellicht bedoel je dit niet zo, maar zo communiceer je dit wel.
Overigens zie je i.m.o 9 vd 10 keer dat een eigenaar een paard bestraft ipv kijkt of het geen medische oorzaak heeft; wij hebben behoorlijk verschillende referentiekaders ;)

@Steffi: Vervelend dat je paard een maagzweer heeft, maar goed hoe je er mee aan de slag gaat. Waaruit heb je de indruk dat je paard zich verveelt? Ze staat wel met meerdere op het land?
Ik denk dat je met grondwerk (lange teugel) best iets leuks kan beginnen en ondertussen ook nog kan gymnasticeren, wellicht kan je nog het e.e.a. met cavaletti's (stapwerk), buiten gaan wandelen of obstakeltraining?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:11

Jotoma schreef:
@cassidy: ik vind je redelijk stellig. Wanneer een paard een signaal afgeeft is het aan de eigenaar om in te schatten wat het betekend. Daarin zal je inderdaad onderscheid kunnen maken tussen iets niet prettig vinden en ondeugend zijn (dus corrigeren). Om er bij voorbaat van uit te gaan dat het paard je er met een correctie altijd bent, vind ik nogal kortzichtig. Wellicht bedoel je dit niet zo, maar zo communiceer je dit wel.
Overigens zie je i.m.o 9 vd 10 keer dat een eigenaar een paard bestraft ipv kijkt of het geen medische oorzaak heeft; wij hebben behoorlijk verschillende referentiekaders ;)

Ik draai al even op Bokt mee, hoef nieteens zo heel ver te kijken om voorbeelden tegen te komen. En de adviezen om hem door de medische molen te halen komen niet altijd van de eigenaar maar van medebokkers. Nu is Bokkend Nederland beslist niet representatief voor de kennis en de kunde van paardrijdend en paardhoudend Nederland. Maar misschien heb je dan een idee van mijn referentiekader?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:32

@cassidy: ik geloof niet dat dit topic bedoelt is om onze referentiekaders te bespreken en hierover te discussiëren. TS geeft daarnaast duidelijk aan dat zij zelf met DA heeft afgestemd en dat zij er zelf niet prettig bij voelt om te rijden, dus vind ik de discussie nog minder van toepassing. Klopt zeker wat je zegt m.b.t representativiteit van Bokt, ik doelde op de paardenmensen uit mijn eigen omgeving en niet op bokt in het bijzonder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:37

Ik heb inmiddels geleerd om door te vragen om een beeld te krijgen van het complete plaatje, en dat heb ik gedaan. Vervang het woordje "mag" in de openingpost door "ik wil niet dat" en hou even in je achterhoofd dat we pas op driekwart van de pagina weten dat het niet om een beenblessure ging. :D

En degene die over referentiekaders begon was jij, niet ik.

Maar om terug te komen op de vraag: over Parelli staat er heel veel op Bokt. Een zoektocht gaat heel wat info opleveren. Dus dat ga ik niet voor je neerzetten, maar ik wil wat filmpjes neerzetten wat je er allemaal mee kunt bereiken. Dus voor de fun wat eye candy.

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

http://www.youtube.com/watch?v=XqVLY8YfbEo

Veel plezier met kijken.