wandelen aan het halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

wandelen aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:36

Ik heb een nieuwe pony en doe er veel grondwerk mee zodat hij wat meer respect voor mij krijgt.
In de bak gaat dat heel goed maar als ik hem bijv naar de wei breng is hij vreselijk drammerig.
Hij wil constant voor mij lopen en het tempo bepalen en gras eten.
Nu doe ik elke stoppen en als hij doorloopt achteruit zetten maar hij blijft het doen ik wil dat hij op 1,5 mtr achter mij loopt.
Op den duur word hij zo netig :? dat hij met z n voorbenen van de grond komt en hij wil niet meer a.w.
Wat kan ik doen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:39

Ketting eraan of een hoofdstel om (bit) en een zweepje mee.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:39

waar het meestal aan ligt is ook deels de houding van degene die er naast loopt. wat je kan proberen is een zweep mee te nemen ( of als je van jezelf groot ben is dit niet nodig) en als je mert dat hij gaat drammen. je abrupt om te draaien en je handen in de lucht te doen. door deze handeling maak je jezelf heel dominant en kan voor hem een teken zijn dat hij niet moet drammen. ( deze methode is trouwens niet bedoeld voor erg schuwe paarden)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:43

rondje draaien, als hij niet luistert touw om de neus en terug zetten (nog eens) wilt hij gaan ' maaien' weer rondje draaien, en zeggen: 'klaar nou' en vooral streng optreden (zoals tik op de neus) als hij heel wild word ga je net zolang door met rondjesdraaien en terug zetten tot HIJ bedaard is, hij moet wachten op jou, en als jij denkt: nou is hij wel kalm, dan doe je het hek open en breng je hem in de wei. Het is begrijpelijk dat een pony graag naar de wei wil maar JIJ bent de baas dus JIJ bepaalt. succes! +:)+

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:46

ravvie schreef:
waar het meestal aan ligt is ook deels de houding van degene die er naast loopt. wat je kan proberen is een zweep mee te nemen ( of als je van jezelf groot ben is dit niet nodig) en als je mert dat hij gaat drammen. je abrupt om te draaien en je handen in de lucht te doen. door deze handeling maak je jezelf heel dominant en kan voor hem een teken zijn dat hij niet moet drammen. ( deze methode is trouwens niet bedoeld voor erg schuwe paarden)

Dat lijkt me een goede manier om mee te beginnen! ;)

cherell0

Re: wandelen aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:54

ook oefenen als je niet naar de wei gaat (en dus niet in de bak , maar ook op het terrein rond om) .
hij moet jouw volgen en niet zijn eigen plannen trekken .

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:56

jessie84 schreef:
Ik heb een nieuwe pony en doe er veel grondwerk mee zodat hij wat meer respect voor mij krijgt.
In de bak gaat dat heel goed maar als ik hem bijv naar de wei breng is hij vreselijk drammerig.
Nu doe ik elke stoppen en als hij doorloopt achteruit zetten maar hij blijft het doen ik wil dat hij op 1,5 mtr achter mij loopt.
Op den duur word hij zo netig :? dat hij met z n voorbenen van de grond komt en hij wil niet meer a.w.
Wat kan ik doen?

Waarom wil je graag dat hij zo ver achter je loopt?

Klinkt alsof je niet helemaal consequent genoeg bent. Probeer meteen te corrigeren en niet af te wachten tot hij "nog erger" de fout in gaat. Als hij gras wil eten, geef je hem een klein rukje aan het touw als hij met zijn hals zakt naar het gras. Hoe eerder deze correctie, hoe beter het zal werken. Pas wel op met beide zaken dat je hem niet corrigeert als jij denkt dat hij het wil gaan doen. Laat hem de fout maken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:56

Hij let dus totaal niet op jou. Zorg eerst dat dat in orde is. Ga met hem wandelen (in de bak/wei/op het erf/buiten) terwijl je heel vaak en acuut van richtig veranderd. Wat hij ook doet, jij loopt door, vertraagt niet, staat niet stil, jij bepaalt en hij moet opletten. Hij hoeft het er niet mee eens te zijn, maar door het leidtouw heeft hij slechts een beperkte ruimte. Daar mag hij gebruik van maken, maar meer ruimte zit er niet in. Met de zweep voorkom je altijd (!) dat hij meer dan een neuslengte voor je loopt. Dat is in eerste instantie moeilijk genoeg. Als dat allemaal goed gaat kun je die afstand weer gaan verleggen tot je uiteindelijk op die 1,5 m achter je zit waar jij hem hebben wilt.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:04

PowerReiner schreef:
jessie84 schreef:
Wat kan ik doen?

Waarom wil je graag dat hij zo ver achter je loopt?

Klinkt alsof je niet helemaal consequent genoeg bent. Probeer meteen te corrigeren en niet af te wachten tot hij "nog erger" de fout in gaat. Als hij gras wil eten, geef je hem een klein rukje aan het touw als hij met zijn hals zakt naar het gras. Hoe eerder deze correctie, hoe beter het zal werken. Pas wel op met beide zaken dat je hem niet corrigeert als jij denkt dat hij het wil gaan doen. Laat hem de fout maken.

Ik moet ook zelf leren consequent teworden daarom heb ik ook les in grondwerk
Maar ik word geleerd dat ik de leidmerrie ben en ik wil niet dat hij in mijn omgeving komt voor een beloning oid ga ik naar hem toe en mag hij niet naar mij toekomen

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:05

Vereentjex schreef:
rondje draaien, als hij niet luistert touw om de neus en terug zetten (nog eens) wilt hij gaan ' maaien' weer rondje draaien, en zeggen: 'klaar nou' en vooral streng optreden (zoals tik op de neus) als hij heel wild word ga je net zolang door met rondjesdraaien en terug zetten tot HIJ bedaard is, hij moet wachten op jou, en als jij denkt: nou is hij wel kalm, dan doe je het hek open en breng je hem in de wei. Het is begrijpelijk dat een pony graag naar de wei wil maar JIJ bent de baas dus JIJ bepaalt. succes! +:)+

bedoel je gewoon een klein rondje draaien,om zijn as heen /3

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:07

ik laat m ook altijd een rondje om mij heen draaien.. als mijn merrie drammerig wordt en voor mij uit loopt zeg ik iets van UH zodat ze weet dat het niet mag en laat ik dr om mij heen draaien,, hebben ze snel genoeg door.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:10

ik vind persoonlijk rondjes draaien niet werken (eigen ervaring) omdat er geen duidelijke grens word gelegd . ze mogen niet voor je uit lopen , dus dan mag dat ook niet om een rondje te lopen .

of je moet het zo doen dat het lijkt of je een andere kant op loopt zodat hij/zij weer oplet om jou te volgen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:13

Ik ga zelf pas wandelen, als ik merk dat hij in het land volledig met mij bezig is (en ook los alles doet wat ik vraag). Ik voel dat hij mij goed volgt en pas dan open ik het hek en ga eruit. Dan heb ik tijdens het wandelen geen problemen; concentratie blijft. Ik voel dat ook echt dat hij met mij bezig is (ik train overigens altijd op de wei, dus in het gras. Misschien ook voor jou een idee om in de wei te oefenen?)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-05-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:15

ik zou veel aan de hand gaan wandelen buiten en blijven herhalen hoe je bezig bent, wees consequent!
Met een ommetje naar de wei gaan is geen optie?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:55

jessie84 schreef:
Vereentjex schreef:

bedoel je gewoon een klein rondje draaien,om zijn as heen /3

ja natuurlijk niet te snel, maar bij mij werkte het heel goed en ze is kalm als ik haar nu naar de wei breng! :)