Longeren: hij blijft steeds bij me staan..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sophie13

Longeren: hij blijft steeds bij me staan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:11

Hallo bokkers, ;)

Ik verzorg een superleuke haflinger hengst van 3 jaar, maar omdat hij aan de hand nogal vurig is, is wandelen (nog) geen optie. Ik wil hem natuurlijk graag beweging geven en ik was enthousiast begonnen met longeren. Maar nu mijn probleem...: Hij snapt er niets van... :+ Hij blijft bij mij staan en ik krijg hem niet bij me weg gestuurd. Hij is nergens bang voor en met niets op te jagen. Ook als ik hem los wil gooien, blijft hij gewoon staan. Ik krijg hem alleen aan het rennen als ik mijn andere verzorghaf erbij zet, die rent al gelijk als ik even met iets zwaai en dan rent de andere er wel achteraan.
Hebben jullie misschien tips voor mij? Hoe ik hem überhaupt aan het lopen krijg tijdens het longeren?

Groetjes Sophie

viavialover

Re: Longeren: hij blijft steeds bij me staan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:13

uhm blijf in het midden staan en een vriendin leid hem naar de buiten kand en als hij het goed doet belonen

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:14

Bij het stuk dat hij niet weg te jagen is gaat het al mis. Als jij wilt dat het paard weg gaat dan moet het ook weg gaan, anders krijg je gevaarlijke situaties. Gewoon een keer raken met de zweep.
Voor het longeren zou ik als ik jou was longeerles nemen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:15

Lesje grondwerken :D

Blijkbaar begrijpt hij niet wat jij van hem verwacht :o en dan is het wel zo veilig om aan je 'leider' vast te plakken. :Y)

In wat voor soort ruimte werk je?

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:16

mang schreef:
Bij het stuk dat hij niet weg te jagen is gaat het al mis. Als jij wilt dat het paard weg gaat dan moet het ook weg gaan, anders krijg je gevaarlijke situaties. Gewoon een keer raken met de zweep.
Voor het longeren zou ik als ik jou was longeerles nemen.

Als ik hem aantik met de zweep, krijg ik nogsteeds geen reactie. Longeerles kan ik misschien wel proberen

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:17

Misschien iemand die je wilt helpen in je omgeving? Of een lieve bokker?
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 22-05-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:17

linda_arnold schreef:

Blijkbaar begrijpt hij niet wat jij van hem verwacht :o en dan is het wel zo veilig om aan je 'leider' vast te plakken. :Y)

Hij staat in een grote bak, met inloopstal. Verder kan ik eigenlijk nergens heen met hem.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:20

Je kan hem dus überhaupt niet in beweging krijgen? Ook niet als je zelf rent, springt, wappert, of weet ik wat? Hij zal toch niet altijd stokstijf blijven staan?

Een les in grondwerken zou ik je wel aanraden inderdaad. :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:21

Zweepje met plastic zakje en zwabberen maar. Een 3 jarige HENGST die niet weg te jagen is wordt nog gevaarlijk denk ik zo..

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:23

Diane_ schreef:
Je kan hem dus überhaupt niet in beweging krijgen? Ook niet als je zelf rent, springt, wappert, of weet ik wat? Hij zal toch niet altijd stokstijf blijven staan?

Een les in grondwerken zou ik je wel aanraden inderdaad. :)

Mwah, af en toe. Hij zat ook niet heel lekker in zijn vel omdat hij niet genoeg eten kreeg, terwijl mij werd gezegd van wel. Nu gaat het al veel beter met hem. Als ik sta te springen met een plastic zak of weet ik het, draaft hij soms een paar passen naar voren, maar dan is het al weer klaar. :+

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:26

SheeNegro schreef:
Zweepje met plastic zakje en zwabberen maar. Een 3 jarige HENGST die niet weg te jagen is wordt nog gevaarlijk denk ik zo..

Nee, werkt helaas ook niet. En inderdaad, het kan nog erg gevaarlijk worden als hij gaat puberen. Het is echt een schatje, een lieve knuffelkont, maar zoals bijv. buiten, merk je wel dat er flink wat pit in zit

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:30

sophie13 schreef:
linda_arnold schreef:

Hij staat in een grote bak, met inloopstal. Verder kan ik eigenlijk nergens heen met hem.

Zet eens een grote circel uit met prikpaaltjes en lint. Ga zelf in het midden staan en stuur hem bij je vandaan en zorg dat je 'druk' houdt op de achterhand. Paard mag past naar binnen komen als als jij dit toe staat. (Het is voor jou het fijnste dit een keer te doen met iemand die er ervaring mee heeft, daar leer je zelf ook het meeste van).

Ik ken zelf ook een paardje met dit gedrag, pure onzekerheid. In een grote bak kan er het leger naast gezet worden met een compleet bombardement. Paard zal geen stap doen en heeft geen looplust. Tijdens de grondwerklessen in kraal bleek paard het prima te snappen door duidelijke hulpen. (Zweep is de kraal niet in geweest)

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:36

Ik ga het inderdaad maar eens proberen met iemand met ervaring hiermee. Ik wil nou eenmaal altijd alles zelf doen :o maarjah, als het niet lukt dan lukt het niet, en heb ik toch hulp nodig haha

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:41

sophie13 schreef:
Ik ga het inderdaad maar eens proberen met iemand met ervaring hiermee. Ik wil nou eenmaal altijd alles zelf doen :o maarjah, als het niet lukt dan lukt het niet, en heb ik toch hulp nodig haha

Zie het niet als falen, jij wil je paard je beste leerschool bieden die er is toch? Soms kun je dat zelf, soms moet je samen leren. Waar een wil is, is een weg :D

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:47

Inderdaad iemand vinden die veel weet over grondwerk. En ook zelf goed op je eigen lichaamstaal letten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:51

Les nemen, waarschijnlijk zit het hem in je eigen lichaamstaal :) Kan je de zweep gebruiken wat je wilt, maar als jij per ongeluk met je lichaam een andere opdracht geeft, dán krijg je pas gevaarlijke situaties...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:52

Hier leer ik het de jonkies door te leren dat ze ook op 1 meter naast me kunnen lopen dan 2 en zo uitbouwen naar meer meters. Redelijk snel als ze dat snappen komen de dubbele lijnen en dan ook oefen met erachter lopen dan kan je bijna zo opstappen en wegrijden. Maar probeer met lopen hem dus op een afstandje van jou te laten lopen dan gaat op den duur het lampje vast branden

ilovespike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:51

er de 1e keer iemand naast laten lopen zodat hij het snapt om rondjes om je heen te lopen

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:02

Misschien is hij parelli opgeleerd?? :P
Mijn vriendin heeft dit ook voor gehad en uiteindelijk is hij parelli opgeleerd :p