[VD] vraag over voetje geven + "blijven"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

[VD] vraag over voetje geven + "blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:41

Ik ben rustig aan aan het beginnen met VD bij mijn shet.

Leidoefeningen, halthouden, achterwaarts, touch, 'blijf' etc.

Nu ben ik bezig met voetje optillen als ik dat voetje aanraak met de zweep. Heel leuk maar hij gaat alleen maar staan te maaien met dat pootje. Hoe zorg ik ervoor dat hij hem alleen maar optilt alsof ik z'n voetje ga uitkrabben ?
Iemand tips. Moet ik het maaien "straffen" door 'nee' te roepen of moet ik het gewoon negeren ?

Volgend vraagje; het "blijf" wat ik gebruik om te parkeren.
Ik kan een heel halstertouwtje naar achteren lopen, en ook opzij van zijn hoofd.
Zodra ik echter met mijn hand over zijn lijf naar achteren loop draait hij van me af of loopt vooruit of wat dan ook. Hij lijkt het niet prettig te vinden dat ik naar achteren loop.
Tips ?

Bedankt alvast :-)

sophie13

Re: [VD] vraag over voetje geven + "blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:44

Bij het voetje geven kan je misschien proberen om het voetje een beetje te ondersteunen, zodat hij hem stil houdt. Dan belonen als hij hem stil houdt, al is het maar voor een seconde.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:42

En niet straffen hij het fout doet, maar belonen als hij het goed doet! ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:38

Hoe wil je dat hij het voetje optilt? Alleen omhoog voor het uitkrabben of wil je een jambette, dus een been gestrekt naar voren?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 12:21

Amable, volgens het boek wat ik gebruik (weet ff titel niet uit m'n hoofd) moet je beginnen met gewoon voetje optillen "alsof je het voetje uit gaat krabben")
Ben echt nog met de basis bezig.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:57

Tuurlijk, daar begin je, maar waar wil je naartoe? Als je naar jambette toe wilt is schrapen namelijk wel al een stap in die richting. Dan is het zaak om je paard eerst te leren dat hij alleen mag reageren zolang de zweep tegen het been aan ligt. Geen zweep = stoppen met bewegen van het been. Ook zweep in de buurt is nog geen commando, alleen zweep tegen het been is commando. Ik hou het paard altijd bij het halster vast, als hij toch voeten blijft geven zonder zweep dan haal ik hem uit evenwicht (stapje opzij of achteruit) zodat hij zijn voet wel aan de grond moet zetten. Op dat moment beloon ik met mijn stem. Op die manier kan ik het paard leren om maar 1x een schraapbeweging te maken. Die ga ik vervolgens shapen, dus vormen. Ik vraag meerdere keren achter elkaar een voetje dus "zweep aanraking = voetje is zweep eraf = stoppen met voetje" en dat dus een aantal keren achter elkaar, maar niet vaker dan een keer of 4/5. Ik werk altijd met de clicker en kies uit die paar keer een voetje geven de mooiste en die beloon ik, dat kan dus ook de eerste zijn. De mooiste kan ofwel de hoogste, ofwel de meest naar voren ofwel de traagste zijn. Want die 3 dingen moeten ze uiteindelijk tegelijk met het been uitvoeren. Ik kies er telkens 1 waar ik op ga trainen, je kan namelijk niet meerdere dingen tegelijk leren. Het is ook zo dat stel je hebt hem uitgelegd zijn voet omhoog te houden en je gaat vervolgens aan naar voren werken dan verlies je het omhoog weer even. Dat is niet erg, dat komt vanzelf weer terug. Trager is belangrijk om uit te leggen dat je hem langer in de lucht wil houden.

Het is heel belangrijk om minimale verschillen te zien en te belonen, daarom is het werken met een clicker hierbij ook zo fijn, je kan exact het juiste moment markeren.

Wil je nu geen jambette maar gewoon voet omhoog zoals voor het voet uit krabben, dan ga je alleen belonen voor been omhoog en evt voor been naar achteren. Uiteraard begin je ook weer met alleen beweging als je met je zweep het been aanraakt, op die manier voorkom je ook dat je te pas en te onpas voeten om je oren gegooid krijgt.