Risico op blessures tijdens vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Risico op blessures tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 17:22

Dag bokkers!
Hoe groot is het risico om bij vrijheidsdressuur blessures te krijgen?
Want ik word ervan beschuldigd door een vriendin dat mijn paard een miltruptuur (+ verblijf in de dierenkliniek, zeldzaam 2e geval in Merelbeke en 1ste overlevend geval) heeft gekregen omdat ik vrijheidsdressuur deed.
En dat is totaal niet aangenaam... Omdat het overkomt dat die grote miserie mijn schuld is. Naar mijn weten heeft mijn paard niet gevallen of zichzelf getrapt ofzo tijdens vrijheidsdressuur... Wat we beheersen zijn jambette, spagaat, flemen, nee-schudden, draaien, kusje geven,... beginsels van buigen, compliment, liggen en zitten. Liggen en zitten pas begonnen na verblijf in de kliniek dus dat doet er niet toe.
Ik heb geen lessen gevolgd maar zeker niet onverantwoord begonnen bij oefeningen en zeker geen dwang. Mijn paard kan in een gigantische spagaat staan maar totaal niet gedwongen en een groot deel vanuit zichzelf. Hij doet het enorm graag vrijheidsdressuur.
Ook buiging leer ik nu aan door een lichte spagaat en neus tussen de benen, maar nooit volledige hoofd...
Kliniek zei dat oorzaak een trauma (slag) of een val was.
Dus ik wou mijn mening staven met jullie opinies en ervaringen.
Of er ooit een paard blessures kreeg door vrijheidsdressuur.
Want ik zit hier met een slecht gevoel...

Amable

Re: Risico op blessures tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:39

Vertel eens wat meer over die blessure, hoe en wanneer ontdekte je het? Want een miltscheuring lijkt me niet iets wat gebeurt zonder dat je aan het paard merkt dat 'ie ineens ongelovelijk veel pijn heeft. Lijkt me dus sterk dat jij hem een spagaat vraagt, hij zijn milt scheurt zonder dat je iets merkt en dat je daar dan pas 3 dagen later achter komt. Vandaar dat ik even benieuwd ben naar meer informatie over de blessure.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 19:26

Hier een linkje naar mijn topic vanaf de dag dat ie met spoed binnengebracht werd.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1709080
Ik gok 2 dagen ervoor niet veel gevraagd en niets gedaan met Shuddy.
Voordat ik besloot niets meer te doen met Shuddy is dat hij bij het rijden loom was meteen gestopt en na het rijden lichte krampjes had. Ik heb dan meteen paraffine gegeven (genoeg koliekervaring bij m'n paardje) en het ging precies over.
Paar dagen mindere eetlust maar we moesten van DA afwachten want hij at en dronk nog en hij ging nog niet liggen.
En voor de rest staat het in het topic.
Ik weet niet wat er gebeurd is, en vrijheidsdressuur doe ik af en toe wel eens, 1 keer per week er echt op oefenen en voor de rest sporadisch eens laten flemen of andere eenvoudige dingetjes.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:43

Het lijkt me echt heel erg sterk dat dit van de vrijheidsdressuur komt, maar overleg het eens met 1 van de artsen die hem behandelen, die kan je vast meer over de eventuele oorzaak vertellen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 19:59

De oorzaak konden ze echt niet zeggen... Een trauma (een stamp ofzo) of val dachten ze.
Maar iemand zegt echt van ja dat komt door je vrijheidsdressuur hé, je doet dat wel regelmatig hé, en je weet nooit of dat er iets verrekt is in de buik!
Maar dan denk ik zo in mijzelf van ja er is echt niets opvallend gebeurd ofzo. En zijn spieren zijn er ook wel gewend aan dat vrijheidsdressuur enzo, 't is niet dat ik hem meteen overval met inspannende dingen.
En ik doe ook nooit dingen, waar zijn benen bij betrokken zijn met oa spagaat enzo, buiten de piste. Alles altijd op een goede ondergrond. Enkel de kleine dingetjes zoals flemen etc... doe ik af en toe wel buiten de piste.
En nu ook, tijdens zijn boxrust ook wat vrijheidsdressuur gedaan. (mocht niet draven en uit z'n bol gaan, enkel uithalen om te stappen) Dus gewoon eens spagaat, wat liggen, flemen, nee-schudden enzo gevraagd. En toen hij er net gevoelig aan is en aan het "herstellen" is, zou dat toch meer risico inhouden? En er scheelt echt niets aan en hij doet het echt doodgraag. En vandaag eerste volledige dag op een kale weide en nog steeds niets aan te merken, het lijkt dat hij zeer goed hersteld is.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:06

Een week voordat hij naar de kliniek is geweest, is hij met zijn achterhand in de gracht geschoven. (niet zo diep) Maar zou het door die plotse "rekbeweging" op z'n achterhand kunnen zijn? Dat milt heeeel lichtjes gescheurd was ofzo en dat het verergerd is naarmate de tijd?

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:15

vallen kan ook in de wei gebeuren, ga jezelf niet gek maken omdat anderen zeggen wat er gebeurt is..
als je gewoon vrijheidsdressuur doet zal het paard nooooit zo ver gaan dat hij iets verrekt of iets dergelijks ! (tenzij je heeeel erg gaat dwingen, of hij uitglijd maar dat is in jouw geval niet gebeurd dan had je het gemerkt)

trek je er niks van aan, ik denk dat zij niet eens genoeg kennis heeft om dat te weten ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:16

Dat zou iig een logischere verklaring zijn dan je vrijheidsdressuur, maar staat 'ie op de wei ook met andere paarden? Want daar zou ook iets gebeurt kunnen zijn natuurlijk. Maar echt, bij VD trek je een beetje aan spieren, zeker niet aan organen, dus ik geloof echt niet dat een miltscheuring komt door wat je met de vrijheidsdressuur doet.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:19

Jap ie staat ook op de wei met andere paarden. Ie staat met 2 andere merries en hij is ook de baas maar je weet nooit dat er eentje onstuimig wordt en op hem slaat. Maar stamp lijkt ook vreemd. Want een zware stamp zou je toch zien in de buik? Zwelling op de plaats van de slag ofzo.
Zeker weten doen we nooit, maar vrijheidsdressuur kunnen we zeker uitsluiten? :)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:22

Mij lijkt het ook behoorlijk sterk dat je met deze kunstjes een miltscheuring kan laten gebeuren. Je stretch de spieren, geeft hem wat afwisseling om te doen, volgens mij gewoon fijn dat hij tenminste iets te doen heeft als hij eindelijk weer uit zijn stal mag komen? Gewoon lekker door gaan lijkt mij. ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:00

Ik denk dat een miltscheuring niet zal gebeuren bij VD. Daar heb je eigenlijk best wel een harde klap op de milt voor nodig, dat gaat bij een oefening uit de VD echt niet zomaar (hooguit misschien het steigeren of wel HEEL raar overeind komen uit het liggen)
Ik acht de kans groter dat het komt door een ongelukje in de weide :)

Maar wat ik NIET weg wil nemen: met verkeerd uitgevoerde vrijheidsdressuur kunnen op langere termijn wel blessures ontstaan :) Verkeerd uitgevoerde oefeningen brengen dezelfde risico's mee als een verkeerd gereden paard :) Maar een milt scheuring... Nee....

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:58

Dankjewel voor de reacties!
Steigeren en liggen deden we niet eens voor de kliniek. :) Liggen pas beginnen oefenen na de kliniek.
Steigeren staat overigens als laatste op het lijstje om aan te leren, en dat zal waarschijnlijk nooit worden. :)
Zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad een stom accidentje in de weide geweest zijn...