Hoe overwinnen we die greppel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

binky

Hoe overwinnen we die greppel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 17:18

Dit jaar staan mijn paarden op een nood stuk land om dat hun eigen land opnieuw word ingezaaid. Het is dus allemaal even anders. Zo ook de kant van het betreden van het weiland, normaal heb ik een opening van een meter of twee en staan we gelijk op een soort van rechte haaks liggende weg. Nu is de opening net aan 1,5 meter en dan moeten we over een pad met aan de ene kant stroomdraad en aan de andere kant een steile sloot. Halve wegen dat pad zit een greppel en met het op het weiland zetten twee weken terug ging mijn tinker er gewoon over heen. Daarna zijn we nog twee x weggeweest en beide keren nergens last van gehad en er gewoon overheen gegaan. Gisteren heb ik drie kwartier staan kloten om hem er over heen te krijgen maar hij was sterker dan ik :( en dus heb ik hem maar terug gezet. Vandaag weer 1,5 uur bezig geweest maar het is niet gelukt,en ik ben bang dat het me nu ook niet meer gaat lukken omdat hij bij het draaien op dat pad met zijn achterbenen in het stroomdraad kwam van het buurweiland hij kon weinig kanten op dus lag ook nog eens bijna in de sloot. Ik in shock en hij in shock weer terug gezet dus. Toen dacht ik misschien van de andere kant af,dus een opening gemaakt in mijn stroomdraden en over het ingezaaide gras {wat dus niet de bedoeling is!} om het hele bedrijf heen en het pad met greppel genomen van af de andere kant ook dat ging met bloed zweet en tranen maar hij ging er over.

Mijn vraag aan jullie is hoe krijg ik hem normaal over die greppel heen{30 a 40 cm breed}? En hoe zouden jullie dit oplossen? Zelfs voor wat eten komt hij er niet over heen,en ook een longeerlijn achter zijn gat helpt niet.

Rintah

Re: Hoe overwinnen we die greppel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:20

hoe diep is de greppel? is het niet mogelijk om die gewoon op te vullen? of anders iets er overheen leggen zodat er een soort van bruggetje ontstaat?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 17:25

Ongeveer een halve meter diep, en nee opvullen gaat niet lukken is een overloop van de kassen {dus het water van het dak loopt daarin naar de sloot} Ik heb er gisteren een brede zware plank overheen gelegd maar ook daar kreeg ik hem niet overheen,terwijl we normaal de smalste bruggetjes nemen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:42

Elk paard dus ook jouw Tinker kan over zo een greppel probleemloos over stappen.
Let op wat je nu nog verder met je paard doet, je bent hem net aan het leren om niet over die greppel te stappen.
Ik zou zeggen zoek begeleiding/les want dit kan echt probleemloos hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:44

Grote plastic buis voor het water en dan toch dichtgooien? Persoonlijk zou ik een dikke brede plank pakken, een longeerlijn en een (longeer)zweep (voor het geval hij besluit over de greppel te springen). En dan gewoon doorzetten...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:51

Wij maken trektochten bv in de Ardennen, van ongeveer een 40km op één dag, en dat dus echt over ruw terein, dan passeer je zo ongeveer een 20 greppels maar wel van andere afmetingen soms (daar is deze greppel eigenlijk niets tegen).
Een paard is voor zoiets gemaakt, die heeft daar echt geen enkel probleem mee hoor.
Je moet ook hier de oplossing bij de mens zoeken en niet bij het paard.
Maar nu het al een paar keer is misgelopen , tjaaa zal het net iets moeilijker worden het paard te overtuigen.

secricible schreef:
Grote plastic buis voor het water en dan toch dichtgooien? Persoonlijk zou ik een dikke brede plank pakken, een longeerlijn en een (longeer)zweep (voor het geval hij besluit over de greppel te springen). En dan gewoon doorzetten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 02:32

Probeer op een drafje met flink tempo erin houden en iemand erachter die hem voorwaarts houd?
Als dat ook niet wil zou ik hem er achterwaarts doorheen sturen, schuin greppel in, schuin greppel uit.
Maar ik zou het al niet accepteren dat ik er 1,5 uur voor moet kloten, hup zweep erachter en lopen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:04

Omdat dit een probleem is aan de hand en niet rijtechnisch, verplaatst van RT-P naar TVG.

Goa_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:05

Misschien kan je een brede loopplank maken?