Trainen en grondwerk met welk type halster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pippa13

Trainen en grondwerk met welk type halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 18:45

Hallo ik ben nieuw oP bokt, maar heb nu al een dringende vraag. Omdat mijn paard erg dominant is en soms best wel lastig kan zijn en ik toch een goede band op wil bouwen wil ik graag veel grondwerk met hem gaan doen. Ook moet hij goed leren stilstaan en leren werken met het opstapblok. Het is een grote sterke ruin met aardig wat trekpaardbloed in zijn genen.

Welk halster kan ik voor hem dan het beste gaan gebruiken? En welke ervaringen hebben jullie daarmee?
Ik heb zelf zitten denken aan het Dually Halster, omdat het paard best sterk is. Aan de andere kant hoor ik daar niet veel goeds over. en ben ik bang dat mijn paard slim genoeg is om te weten wanneer hij hem wel en niet om heeft.
Is een touwhalster dan beter om te gebruiken?

Alvast bedankt!

Groetjes Pippa

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:47

Zou je niet beter eerst een hoofdstel kunnen gebruiken?
Dan heb je net iets meer te zeggen over haar.
En dan kun je later altijd nog met een halster werken :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:48

Omdat je topic niet op het juiste forum staat ga ik het voor je verplaatsen.

HAR --> TVG

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:51

Touwhalster en een stick (of zweepje als je die niet hebt, maar wees daar wat voorzichtiger mee) of de leadrope om evt. te corrigeren als hij door het halster loopt

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 19:12

eline10 schreef:
Zou je niet beter eerst een hoofdstel kunnen gebruiken?
Dan heb je net iets meer te zeggen over haar.
En dan kun je later altijd nog met een halster werken :)

Is ook een optie maar zelf vind ik een hoofdstel een beetje overbodig. Zo vervelend is hij nou ook weer niet. Ik werk liever met een halster denk ik. :)

Firelover96

Re: Trainen en grondwerk met welk type halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:42

Ik zou gaan voor het Dually Halster, zijn ideaal. Als mijn verzorgpaardje dat halster al ziet, word ze enthousiast omdat ze weet dat we dan leuke dingen gaan doen! En het zijn gewoon hele fijne halsters

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:52

Zou een touwhalster doen.
Hiermee kun je nog meer met drukverschillen werken dan met het dually halster.
geen druk=beloning, zeg maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:54

Ik zou gewoon met een stalhalster of evt. touwhalster werken, terug naar de basis met minder poespas. Gewoon bij de basis beginnen en direct duidelijk en consequent zijn.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:58

Ik heb ook wel eens gehoord dat Touwhalster snijden bij paarden dus daar zou ik wel mee oppassen als je een Touwhalster neemt want ik neem aan dat het niet de bedoeling is wondjes te veroorzaken. Ik zou ook misschien een zweepje erbij nemen als verlenging van de hand en arm en voor als hij niet luistert misschien? Succes !

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:59

WildWings schreef:
Ik zou gewoon met een stalhalster of evt. touwhalster werken, terug naar de basis met minder poespas. Gewoon bij de basis beginnen en direct duidelijk en consequent zijn.

nadeel van een stalhalster is dat deze vaak te zacht zijn. op het moment dat je druk wilt zetten voelt het paard niet de druk die jij bedoeld. met een touwhalster (een echte dunne van bijvoorbeeld parelli) kun je veel subtieler druk uitoefenen en voelen paarden veel sneller dat de druk weggaat.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:01

Valerieex schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat Touwhalster snijden bij paarden dus daar zou ik wel mee oppassen als je een Touwhalster neemt want ik neem aan dat het niet de bedoeling is wondjes te veroorzaken. Ik zou ook misschien een zweepje erbij nemen als verlenging van de hand en arm en voor als hij niet luistert misschien? Succes !

als een touwhalster snijdt dan is dit verkeerd gebruikt. ik gebruik al twee jaar hetzelfde touwhalster, maar nog nooit een wondje gehad. als je constante druk uitoefent, kan ik me voorstellen dat het gaat snijden, maar een touwhalster wordt juist gebruikt om 'los te laten'.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:03

Ik zou even een touwhalster op maat laten maken en daar mee aan de gang gaan deze geeft druk op de juiste punten, mits in de goede maat vandaar dat ik zeg op maat laten maken.
Verder een leadrope en een paar lessen grondwerk er bij.

Hendrik100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:05

Ik zou eerst gaan leren, hoe om te gaan met een paard.

Dan wordt het halster vanzelf bijzaak.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:07

Hendrik100 schreef:
Ik zou eerst gaan leren, hoe om te gaan met een paard.

Dan wordt het halster vanzelf bijzaak.

tja, met een halster alleen kom je er niet he? :D

inderdaad TS: als ik het zo lees, heb je geen/weinig ervaring. een stuk of wat lessen nemen zou een goed idee zijn. is wel zo eerlijk voor je paard en voor jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:08

star_hutch schreef:
WildWings schreef:

nadeel van een stalhalster is dat deze vaak te zacht zijn. op het moment dat je druk wilt zetten voelt het paard niet de druk die jij bedoeld. met een touwhalster (een echte dunne van bijvoorbeeld parelli) kun je veel subtieler druk uitoefenen en voelen paarden veel sneller dat de druk weggaat.

Maar pressure-release kan je ook prima toepassen met een stalhalster. Als je zelf aanleert dat een paard op zachte druk reageert, heb je geen harder inwerkend hulpmiddel nodig. Een touwhalster heb je misschien wel andere drukpunten mee, maar dat een stalhalster 'te zacht' is, vind ik een verkeerd argument... En ach, uiteindelijk is het maar wat je een dier leert :)

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:10

TS geeft aan dat het een heftig paard is. op het moment dat je zo'n paard een keer moet rechtzetten, durf ik te wedden dat je met een touwhalster meer te zeggen hebt dan met een stalhalster...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:15

Mijn hengst heeft een elastisch halster om daar kan ik geen druk op zetten omdat hij dan van zijn hoofd af schiet, maar goed hij doet ook hetgeen wat ik vraag, maar daar gaat het niet om in dit topic.
Het gaat er vnl om dat je consequent ben nee is nee en word geen ja of een twijfel geval, stevig in je schoenen staan en dan maakt het niet uit wat je paard om heeft en ik jou geval zou ik gewoon eens een goede grondwerkles nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:26

star_hutch schreef:
TS geeft aan dat het een heftig paard is. op het moment dat je zo'n paard een keer moet rechtzetten, durf ik te wedden dat je met een touwhalster meer te zeggen hebt dan met een stalhalster...

Ik durf te wedden dat je met consequent omgaan met je paard en duidelijk zijn, gewoon met een stalhalster rondkomt.. aka... zoek het in het hóe en niet in het waarmee. Maargoed, gewoon mijn twee cent, mij om het even verder :)

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 11:47

Bedankt voor jullie tips en ervaringen :) Aan lessen nemen heb ik zelf nog niet gedacht en vind ik een goed idee. Ik ben een beginnende 'grondwerker' en kan dus niet zomaar random aan het werk gaan. Het touwhalster wordt denk ik aangeschaft eerst maar eens daarmee overleggen met de instructrice.