Jambette vanaf de rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneG

Jambette vanaf de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:08

Hallo allemaal :)

Ik heb mijn verzorgpaard Fraukje de jambette aangeleerd en die beheerst ze nu aan beide kanten goed, ze kan hem op zowel stem als wijs en aanraak commando. Nu heb haar dus geleerd op schouderaanraking de jambette te doen en dat doet ze super.
Maar zodra ik hem vanaf de rug vraag verzet ze geen been.
Ik kan haar schouder aanraken zoveel ik wil, ze begrijpt het niet.
Is ze misschien bang haar evenwicht te verliezen?

Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Afbeelding

Aan het eind van dit filmpje zie je haar de jambette doen op wijscommando en 1 keer op stemcommando
http://www.youtube.com/watch?v=wCIy9TBBP2U

Saab99

Re: Jambette vanaf de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:13

Wat ik met blacky heb gedaan is het langzaam opbouwen eerst een longeersingel daar na een kleun zadel.dan z'n eigen zadel maar hij snapte het dus alleen als hij me zag kwam ik later achter maar dat kon ik ook wel weten want hij doet niks op het commando van een ander behalve als ik er ook bij sta

NikkivanOlst

Re: Jambette vanaf de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 05:17

Wijscommando en stemcommando er zoiezo zo snel mogelijk uit :)
Dat kan rare ongelukken opleveren als je paard denkt dat hij een commando krijgt, altijd proberen het op een zweepaanraking + stemcommando te houden :)

Al eens gedacht aan een assistent vanaf de grond? :D
Iemand het commando laten geven vanaf de grond terwijl jij een commando er aan plakt vanaf het paard, is meestal niet zo moeilijk en erg duidelijk voor het paard zelf :)

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 09:14

VisibreTeam schreef:
Wijscommando en stemcommando er zoiezo zo snel mogelijk uit :)
Dat kan rare ongelukken opleveren als je paard denkt dat hij een commando krijgt, altijd proberen het op een zweepaanraking + stemcommando te houden :)

Al eens gedacht aan een assistent vanaf de grond? :D
Iemand het commando laten geven vanaf de grond terwijl jij een commando er aan plakt vanaf het paard, is meestal niet zo moeilijk en erg duidelijk voor het paard zelf :)

Oké, bedankt voor de tip :)
Ik heb wel eens aan assistentie gedacht maar ik was bang dat ze een andere stem niet zo goed zou begrijpen :P
Ga er zondag aan werken!

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:24

Ik zou zoiezo zo als hierboven al genoemd word het op zweepcomando doen met een stemcommando erbij.
Ik heb het aangeleerd door zelf erop gaan zitten met of zonder zadel en dan aan iemand vragen vanaf de grond het zweepcomando te geven en jijzelf dan het stemcommando.
Vanaf dan kan je op gaan bouwen zodat je het uiteindelijk zelf kan.
( wat ik deed als ik erop zat een beetje leunen aan de kant waar het been nog op de grond staan zodat Jorg in balans bleef.)