ik doe met mn pony's VD en dat vinden ze volgensmij best wel leuk (alles goed uitvoeren, enthousiast) maar als ik zonder halster wil VD'en lopen ze soms opeens weg, en hebben ze hun aandacht niet meer op mij gericht. en het volgen gaat ook hardstikke langzaam, ik wil er wel aan werken, maar ik weet niet hoe:( maar ik heb het gevoel dat als ik hun halster afdoe, dat ze denken dat ze klaar zijn. ze blijven altijd nog wel even staan bij mij een kwartiertje ofzo om gekriebeld te worden, maar ik zou graag willen dat ze dus ook zonder halster gewoon goed meedoen en niet opeens weglopen. heeft iemand een idee?
Een neckrope omdoen zodat je toch in kan grijpen als ze weglopen
fjordnina
Geplaatst: 12-05-13 11:34
Blijkbaar vinden ze jou toch niet interessant genoeg om geheel uit vrije wil met je mee te willen doen. Ga eerst eens onderzoeken hoe je hun aandacht kunt krijgen. Moet je zelf dingen gaan onderzoeken? Moet je eens met iets in de lucht gooien? Kun jij hun plekje opeisen? Wanneer gaan ze dan voor jou aan de kant (m.a.w. hoeveel indruk moet je maken?)? Als je die basis op orde kunt krijgen gaan ze het leuk vinden om met jou te werken. Hou bij dit onderzoek wel de focus bij jezelf, ga helemaal op in hetgeen jij zelf leuk vindt om te doen en kijk af en toe met een schuin oog naar je paard. Hou ook in de gaten dat paarden niet per sé grazen omdat ze honger hebben, in dit soort situaties is het vaak oversprong gedrag of hebben ze tijd nodig om iets te verwerken.
Vrijheids dressuur gaat niet om het `trainen` het gaat eigenlijk om de natuurlijke kunsten van een paard te versterken.. als je paard niet geintereseerd is probeer de aandacht te krijgen, maar je kunt een paard niet dwingen om de `trucjes`te moeten doen
Dus wil je @Liberty gaan werken, dan zul je toch aandacht moeten gaan besteden aan de basis. En dat is met touwhalster en leadrope en volgens een systeem/programma. VD alleen gaat je daar niet brengen.
Ik lees even mee dit doet mijn verzorgpaard dus precies hetzelfde
pipaxpuzzel
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-13 17:28
*aan iedereen* mijn pony vind me wel leuk denk ik, ze komt naar het hek toegelopen en doet echt enthousiast mee, maar na 5 minuten ziet zen een vogel en tja...einde verhaal alle concentratie weg:( helaas heb ik geen binnenbak, maar met spelen blijft ze wel dicht bij me, trucjes vind ze ook geweldig, maar na een kwartier ziet ze een waterbak die is omgegooid, gras, voer, een vogel, hert etc...
Blijft ze wel geconcentreerd als ze aan een halstertouw zit? Als dat niet zo is, kan je haar motiveren dmv snoepjes, probeer kleine snoepjes te doen, zodat je niet zoveel in een sessie geeft. Als dat wel zo is zit er idd iets in de basis niet goed, dan moet je eerst daaraan werkem.
pipaxpuzzel
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-13 19:33
Cassidy schreef:
Nogmaals, je basis is niet goed. Verdiep je eens in Parelli?
haha tja, ik denk dat daar ook iets niet goed in is helaas ik ben er gewoon maar 'een keer' mee begonnen twee jaar geleden, toen ze de jambette kon, en tja toen ben ik wat gaan uitproberen, en heb er nooit wat sirieus mee gedaan...helaas...
Het is nooit te laat voor Parelli. Maakt niet uit wat je voor die tijd hebt gedaan of hoe oud je paard is. Gewoon je erin verdiepen. Er staat genoeg gratis informatie op Bokt en op het internet om voorlopig vooruit te kunnen.
pipaxpuzzel
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-13 19:53
Cassidy schreef:
Het is nooit te laat voor Parelli. Maakt niet uit wat je voor die tijd hebt gedaan of hoe oud je paard is. Gewoon je erin verdiepen. Er staat genoeg gratis informatie op Bokt en op het internet om voorlopig vooruit te kunnen.