Loswerken Emiel Voest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_Dora

Loswerken Emiel Voest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:52

Ik wil graag starten met het loswerken van mijn paard. De visie/het werk van Emiel Voest vind ik erg interessant. Ik heb hem ook aan het werk gezien op het Horse Event. En nu wil ik zelf ook aan de slag. En wil graag hier jullie help bij inschakelen.

Ik begin allereerst met de positie van mij ten opzichte van het paard. Ik bepaal dat ik de 'leider' ben door op de plaats te gaan staan van het paard. En dit dan heel even volhouden totdat het hoofd zakt of begint te kauwen.

Als volgende wil ik door middel van mijn houding en leadrope aangeven waar het paard heen moet lopen (de klip van de leadrope bijvoorbeeld in de rechterhand, dat betekend dat het paard rechtsom loopt). Maar hierbij wil ik graag weten hoe precies mijn houding moet zijn ten opzichte van het paard. Richt ik mezelf op de achterhand, midden, voorhand? En waar sta ik ten opzichte van het paard. Meer achter het paard of paralel aan het paard?

Wat zijn jullie tips&tricks

Alvast thnx voor de hulp!

Groetjes Lisette

RoosG

Re: Loswerken Emiel Voest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:00

Ik hoop dat ik het correct ga zeggen, heb zelf een tijdje op de Emiel Voest manier gewerkt, maar dat is al een aantal jaren terug.

Eigenlijk werkt het heel simpel, is jouw paard wat terug houdender en mag hij wel wat meer voorwaarst? Focus je op de achterhand. Mag het paard wat meer controle aan de voorkant? Focus je op de voorhand. Het mooiste is als je een kraal of een afgezet gedeelte hebt, en jij eigenlijk altijd op dezelfde plek staat. Niet naar hem toe lopen of van hem af. Jullie hebben beiden een gebied, het paard mag pas in jouw gebied komen als jij dat toestaat.
Lichaamshouding vind je overal terug, ook weer met het loswerken. Maak jij jezelf groot, kom je dreigender over. Maak je jezelf klein, ben je timide en minder "eng".

Ik denk dat het bokkers zijn die hier veel meer op in kunnen gaan, ik moet snel even een keer weer de boeken erbij pakken, want ik vond het altijd erg leuk!

CMP81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 03:35

toch vind ik boeken onduidelijker als wanneer Emiel het zelf verteld. Daar heb ik veel meer van onthouden, maar ben zelf niet zo'n uitlegger. Het is een manier van omgaan die je moet leren kennen en beheersen op een gegeven moment zonder dat je er nog hard over na hoeft te denken.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:06

Emiel heeft een aantal boeken geschreven, onder andere het boek 'loswerken'. Hierin staat duidelijk beschreven hoe je de technieken kunt toepassen en welk effect dit kan hebben op het paard. Ander goed idee kan zijn om eens een les te nemen bij een freestyle instructeur. Die kan je er veel over vertellen zodat je daarna al een flink eind zelf op weg kunt. Succes en veel plezier straks :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:08

op you tube staan ook duidelijke filmpjes van emiel terwijl een cursus geeft. Even kijken of ik het kan vinden voor je .....
Gelijk al gevonden ---> http://www.youtube.com/watch?v=eXkNWysGdGM zijn er een stuk of 8 achter elkaar.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:01

Je vraagt dus wat je positie moet zijn wanneer je het paard van je weg stuurd?

Je kan hem op verschillende manieren wegsturen. Dit is mijn favoriete manier:

Ik sta recht voor het paard en vraag zijn aandacht. Hierna stap ik naar links of naar rechts en stuur hem hierna weg. Het wegsturen doe ik door eerst afstand te vragen met mijn sturende hand en daarna bij te drijven met mijn drijvende hand.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)