Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Rider01 schreef:Iedere dag beide kanten op laten lopen is ook niks, dan vind je paard er niks meer aan
Helaas verstaan veel mensen dat wel onder 'longeren'
Houd dat koppie ook actief en doe naast tempowisselingen ook eens achtjes of andere figuren.
Ga ook eens longeren buiten de stal, dus op een grasveld bijvoorbeeld
LoveBodin schreef:Longeren kan heel goed zijn, mits op de juiste manier uitgevoerd.
20 minuten achter elkaar het zelfde rondje lopen in hetzelfde tempo is rondslingeren, en slecht voor je paard.
Inderdaad afwisseling houden, ook wat hulpteugels betreft. Ook eens dubbele longe uitproberen (of erover/ermee leskrijgen). Je moet ervoor zorgen dat het méér wordt dan alleen maar rondjes lopen. Als je gaat rijden, rijdt je toch ook niet alleen maar rondjes, in hetzelfde tempo? Je doet afwisseling, in tempo en figuren. Je doet afwisseling in hoofd/hals houding. Hetzelfde geldt voor longeren.
LoveBodin schreef:Maar niet al het longeren is slecht voor je paard.
Ik vind het juist heel erg nuttig, je ziet vanaf de grond soms zoveel meer dan als je in 't zadel zit.
Zeker voor manegepaarden zou het geweldig zijn, als ze het regelmatig deden. Maar ook voor eigen paarden.
LoveBodin schreef:Maar dat noem ik niet longeren.
Dat is gewoon rondslingeren.
Rijden is ook slecht, als je het niet goed doet. Springen is ook slecht, als je het niet goed doet. Cross is ook slecht als je het niet goed doet. Dressuur is ook slecht als je het niet goed doet. Western is ook slecht, als je niet goed doet.
Dat wil nog niet zeggen dat het slecht is. Alles is slecht, als je niet goed doet
F_Orumster schreef:Een nog niet genoemd aspect is dat het continu op volte lopen belastender is voor de gewrichten.
Daarom wordt longeren met jonge paarden ook wat afgeraden.
F_Orumster schreef:Een nog niet genoemd aspect is dat het continu op volte lopen belastender is voor de gewrichten.
LoveBodin schreef:F_Orumster, goed punt!
Maar (niet aanvallend bedoeld), hoe zij je jonge paard dan trainen? Ik heb altijd geleerd vanaf een jaar of 3/4 longeren, en dan later er pas op gaan zitten, als de spieren beter ontwikkeld zijn.
Alice13 schreef:Ik vind het eigenlijk een beetje een onzin post. Waarom zet je dit zo op bokt? wat wil je er mee bereiken.
Ik krijg helemaal geen betere band met longeren, dat is ook niet mijn doel! (ik denk ook niet dat dat je doel moet zijn, dan kan je beter grond werk oid gaan doen)
Ik longeer om mijn paard te gymnastiseren zonder hem te belasten met mijn gewicht. Deels wil ik dus juist die lengte vragen.
Daarnaast heb je altijd nog met optoming te maken, gebruik je een bijzet of niet, en hoe groot is je volte. Daarnaast wissel ik meerdere keren van hand.
Ik kan niet zien wat hier verkeerd aan is. en vind dus jouw post een beetje kort door de bocht. en snap niet welke conclusie mensen hier uit op moeten maken?LoveBodin schreef:Maar dat noem ik niet longeren.
Dat is gewoon rondslingeren.
Rijden is ook slecht, als je het niet goed doet. Springen is ook slecht, als je het niet goed doet. Cross is ook slecht als je het niet goed doet. Dressuur is ook slecht als je het niet goed doet. Western is ook slecht, als je niet goed doet.
Dat wil nog niet zeggen dat het slecht is. Alles is slecht, als je niet goed doet
dank uF_Orumster schreef:Een nog niet genoemd aspect is dat het continu op volte lopen belastender is voor de gewrichten.
Toch worden veel jonge paarden wel gelongeerd. Maar ik snap je punt
(wat ik zelf altijd doe is gebruik maken van de hele bak, niet stil staan.)
Sok schreef:LoveBodin schreef:F_Orumster, goed punt!
Maar (niet aanvallend bedoeld), hoe zij je jonge paard dan trainen? Ik heb altijd geleerd vanaf een jaar of 3/4 longeren, en dan later er pas op gaan zitten, als de spieren beter ontwikkeld zijn.
Ik zou hem (net als bij dravers) eerst (laten) betuigen, lekker onbelast kilometers maken, lekker rechtuit!
Qua 'dressuurdingen' zou ik gaan werken aan de hand!