Meerdere trainers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_FDA

Meerdere trainers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:22

Kan je VD doen met verschillende trainers?

Cassidy

Re: Meerdere trainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:25

Waarom zou je dat willen doen? Sommige dingen kunnen haaks op elkaar staan. Je brengt je paard alleen maar in verwarring als je de ene dag met clicker werkt, de volgende dag niet, de derde dag met snoepjes werkt en de vierde dag met stemcommando, om vervolgens dag 5 weer met de clicker t gaan werken.

Hou het duidelijk voor je paard. Gebruik een methode.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:54

Ze zegt verschillende trainers, niet verschilende methodes ;)

Zolang er goede afspraken gemaakt worden en de trainers regelmatig met elkaar meekijken en overleggen denk ik dat dat prima kan :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:31

Ik denk dat ze trainers zegt maar methodes bedoelt. Maar mijn punt is hopelijk overgekomen.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 21:02

Ik zeg trainer en bedoel trainer
Ik deel mijn paard en we willenhem met z'n 2en trainen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:13

Ik denk dat het kan, maar het lijkt me echt verdomd lastig. Ik zou het zelf niet willen. Maar als je naar bijv het dolfinarium kijkt daar worden dieren ook door meerdere trainers getraind, echter hebben die een boek waar na elke keer ingeschreven wordt wat er gedaan is wat er goed ging wat er minder goed ging en ik denk dat dat ook wel een must is. Want als hij zomaar met iets nieuws gaat beginnen terwijl de andere trainer daar niets vanaf weet en het trucje nog niet op commando staat en het paard bij de andere trainer het laat zien zit je al. Daarnaast wordt er per training elke keer iets meer gevraagd. Stel je het de spaanse pas, je herhaalt het niet, maar je verbeterd het, als jij bij je training het paard heel goed hebt laten uitslaan wil je dit de volgende keer natuurlijk weer. De vorige keer ging het minder, omdat het paard het nog niet zo goed kon. Alleen de volgende trainingssessie doet de andere trainer weer en als zij de mindere spaanse pas beloond ben je juist weer minder goed gedrag aan het belonen en wordt het allemaal niet duidelijker, beter en sneller door. Je bent dan waarschijnlijk een stuk langzamer bezig. Kortom er komt een heleboel bij kijken en je moet veel en goed overleggen. Maar het kán wel maar ik denk dat je dan ook 2 ervaren trainers moet hebben en niet in een uitprobeerfase zitten.....

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 21:21

Oke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:50

Om verwarring bij het paard te voorkomen zou ik dat niet doen. Jullie hebben allebei verschillende manieren van aanpak, lichaamstaal en timing.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 03:11

Je kunt ook afspreken dat ieder verschillende VD kunstjes aanleert. Als het paard een kunstje dat goed onder de knie heeft kunnen jullie aan elkaar leren wat de cue is. Overleg goed over de cues en commando's.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:23

Het kan maar ik raad het af!
Aangezien het ook je paard in verwarring kan brengen om verscheidene redene

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:32

Ik raad het half af, het kan wel, maar zorg ervoor dat je dan ook SAMEN de oefeningen aanleert en elkaar ook leert welke commando's je gebruikt, hoe je staat.

Waar ik vooral afraad dit te doen: de een is waarschijnlijk concequenter als de ander. De ene staat bijvoorbeeld per ongeluk toe dat het paard de jambette op hand/wijscommando doet, en de ander is zo consequent dat het alleen op zweepcommando word gedaan. Daardoor weet een paard ook niet meer waar hij aan toe is en kan hij oefeningen nog wel eens flink gaan misbruiken, ZEKER in de aanleerfase.

Dan zou ik nog eerder zeggen: laat 1 persoon de vrijheidsdressuur aanleren, en de andere gewoon daarna de oefeningen uitvoeren. Eerst bevestigen voor je er met 2 personen aan gaat rommelen :)