pony gaat in verzet bij longeren met hulpteugel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minkxx

pony gaat in verzet bij longeren met hulpteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:56

Hallo Allemaal! :wave:

Ik zit met een vraag, mijn bijrijdpaardje gaat flink in het verzet bij het longeren met elastiek. Dit is naar ons weten nooit met haar gedaan. Pony is 11 maar heeft altijd voor de fok gediend, daarna is ze ingereden maar dit ging fout. Ze heeft dus een trauma opgelopen en is bij ons gekomen om haar vertrouwen weer terug te winnen en haar opnieuw te beleren. Dit gaat ontzettend goed, echt boven verwachting! :D Wel zou ze meer bespiering in haar hals en billen mogen hebben, daarom longeer ik haar ong 1 á 2 keer in de week.
Uiteindelijk hebben we als doel om haar met passoa te longeren, dit vind ik zelf een fijner hulpmiddel om haar aan meer bespiering te helpen. Omdat we haar niet willen overvallen willen we haar eerst ontspannen laten lopen met een elastiek, want als we er nu een passoa om hangen zal ze flippen.

Alleen is de ontspanning ver te zoeken, ze gaat vol in verzet en loopt nog altijd met haar hoofd in de lucht. Het elastiek zat niet te los en niet te strak, wel dat het nut heeft maar zeer zeker niet zo strak dat ze geen andere beweging kon maken. Haar bit stond helemaal strak omdat ze sterren bleef kijken.. :+ De 2e keer met elastiek ging precies hetzelfde, weer geen ontspanning en pony liep met haar hoofd in de lucht. Vandaag heb ik haar met touwtjes gelongeerd, precies hetzelfde vastgezet als met een elastiek. Het ging wel iets beter maar nog niet hoe ik het graag zou willen zien. :n

Nu vraag ik me af, doet ze dit omdat ze dit nog nooit gedaan en hier dus even doorheen moet of moet ik het anders aanpakken?
Pony is helemaal gezond, zit goed in haar vel en heeft absoluut geen medische mankementen (hier hoeven jullie dus niet aan te twijfelen ;) )

Zijn er nog andere middelen of trucjes die ik kan gebruiken/uitvoeren? Hoop dat iemand de gouden tip heeft :))

Groetjes, Minkxx

LotteSpolet

Re: pony gaat in verzet bij longeren met hulpteugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:10

Als een paard nooit geleerd is om na te geven zul je het met ophoudingen en figuren en tempowisselingen voorelkaar te krijgen, niet met een elastiek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:17

Elastiek is ook een verschrikkelijke manier om mee te longeren..probeer eens een simpel bijzet touwtje en dan absoluut niet te strak! altijd zorgen dat je je paard uitnodigt om nageeflijk te worden dmv goed van achter naar voor lopen..nooit dwingen aan de voorkant! Verder zou ik het vooral met een ervaren persoon doen..dus je instructrice oid.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:22

Pessoa is veeeeeel fijner dan elastiek.. !
En ook het longeerhulpmiddel, die is ook heel simpel in gebruik, geen longeersingel nodig.
Zijn ook niet zo duur geloof ik, maar ik deed altijd 2 dezelfde halstertouwen (zelfde lengte, dikte etc, die zacht zijn en niet schuren) met de musketon haken aan de bitringen, beide touwen tussen de voorbenen door, en achter de voorbenen omhoog, en vastknopen aan elkaar boven op de rug (niet strak! En ook niet te los zodat hij kan struikelen.)
Meer om te proberen of het fijn was voordat ik er 1 kocht!

Als je fijne touwen gebruikt schuurt en schuift het niet.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:27

neem eerst eens gewoon touwtjes (zorg wel dat ze dik genoeg zijn en niet schuren) en gebruik dat.. Ikzelf gebruik deze; http://www.goruitersport.nl/images/deta ... 400071.jpg icm een longeersingel. Touwtjes zijn erg makkelijk te verstellen.. Ik zou ze eerst redelijk los doen en tussen door voorbenen door naar de zijkant, dan leert ze dat als ze ontspant/nageeft de druk gelijk wegvalt.. Het moet uitnodigen om te zakken niet dwingen. Dus zo: http://www.teamvanderspeeten.com/afb/slofteug.jpg (foto van google) en daarna eventueel zo http://www.teamvanderspeeten.com/afb/lauf.jpg maar zet ze in het begin absoluut niet te strak, dan geef je haar het gevoel opgesloten te zijn..

Elastiek vind ik troep..

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:57

Dahlia schreef:
En ook het longeerhulpmiddel, die is ook heel simpel in gebruik, geen longeersingel nodig.
Zijn ook niet zo duur geloof ik, maar ik deed altijd 2 dezelfde halstertouwen (zelfde lengte, dikte etc, die zacht zijn en niet schuren) met de musketon haken aan de bitringen, beide touwen tussen de voorbenen door, en achter de voorbenen omhoog, en vastknopen aan elkaar boven op de rug (niet strak! En ook niet te los zodat hij kan struikelen.)

Bedankt voor je reactie! pessoa wil ik er inderdaad omheen hebben, alleen wil ik dit opbouwen. dat met die 2 touwen heb ik ook geprobeerd, maar als ze haar hoofd omhoog gooit krijgt ze dus een enorme ruk in haar mond waardoor ze omhoog ging en achterover klapte. daarom hebben we voor een elastiek gekozen zodat het nog iets meegeeft en ze niet omhoog gaat.

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:03

Jaime_ schreef:
neem eerst eens gewoon touwtjes (zorg wel dat ze dik genoeg zijn en niet schuren) en gebruik dat.. Ikzelf gebruik deze; http://www.goruitersport.nl/images/deta ... 400071.jpg icm een longeersingel. Touwtjes zijn erg makkelijk te verstellen.. Ik zou ze eerst redelijk los doen en tussen door voorbenen door naar de zijkant, dan leert ze dat als ze ontspant/nageeft de druk gelijk wegvalt.. Het moet uitnodigen om te zakken niet dwingen. Dus zo: http://www.teamvanderspeeten.com/afb/slofteug.jpg (foto van google) en daarna eventueel zo http://www.teamvanderspeeten.com/afb/lauf.jpg maar zet ze in het begin absoluut niet te strak, dan geef je haar het gevoel opgesloten te zijn..

Elastiek vind ik troep..

Thanks voor de tip! Dit kan ik inderdaad eens gaan uitproberen, maar ben bang dat ze weer omhoog gaat zoals ik in de quote hierboven heb geschreven. Maar ik ga het even overleggen! bedankt!

Nog even ter informatie ; Ik heb super begeleiding, de eigenaresse van de pony heeft ontzettend veel ervaring met jonge/groene/probleem paarden. Al vanaf jongs af aan werkt ze met deze dieren omdat haar vader ook een handel/africhtingsstal had. Ik rijd nu bijna 4 jaar bij haar handel/africhtingsstal en ben dus zelf ook niet geheel onervaren met groene of jonge paarden en pony's. Alleen liep ik nu vast qua hulpmiddelen voor het longeren, dus ben erg blij met jullie tips! :D

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:08

Oei het is een heel verhaal geworden, nouja.

Een groot nadeel van zo'n halsverlenger elastiek, is dat het achter de oren ook druk geeft en zodra de pony ontspant, er nog steeds druk aanwezig blijft. Het is dus voor de pony geen echt duidelijk hulpmiddel. Het fijnste zou natuurlijk zijn dat als ze haar hoofd naar beneden brengt, direct alle druk weg is. Ook kan druk achter de oren soms een angst reactie geven.

Wat ik zou proberen is een combinatie van 2 dingen. Allereerst zou ik haar stilstaand aan de hand leren wijken voor druk, en dan niet zozeer dat ze om of achteruit stapt. Maar juist de druk op het hoofd. Ik ben het absoluut met iedereen hier eens dat nageeflijkheid komt uit een paard dat voorwaarts is en dan begrensd wordt. Maar naar wat ik begrijp is dit een dier met een "verleden", waardoor reacties soms heel anders kunnen zijn dan verwacht.

Begin eens door haar op een rustig plekje met hoofdstel om naast je te zetten. Dan vraag je voorzichtig op het bit iets druk naar beneden/naar de borst. Alsof je haar stilstaand nageeflijk wil krijgen. Niet teveel druk, maar eigenlijk net zoveel dat het voor haar minder prettig wordt en ze dus wil reageren. Hierop gaat de pony waarschijnlijk op zoek naar een mogelijkheid om van de druk af te komen. Dit moet je niet bestraffen, maar het moment dat ze het hoof de goede kant op beweegt, ook al is het maar een cm. Dan haal je alle druk van het hoofd weg.

Als je dit een aantal keer doet zal ze gaan begrijpen dat als je druk zet, en ze geeft mee aan deze druk, dat die verdwijnt. Want op dit moment snapt ze gewoon niet wat ze met de druk van het elastiek aanmoet, waardoor er paniek ontstaat. Op deze manier leer je haar heel kalm waar ze heen moet om van de druk af te komen.

Als dit dan goed gaat, dan zou je eens kunnen proberen om te longeren toch met een touwtjes systeem, maar met een stuk kort stevig elastiek ertussen. Omdat het dan eigenlijk inwerkt als touwtjes is de druk heel snel van het hoofd af, zodra ze ontspant. Hierbij zou ik dan niet kiezen voor een systeem waar het touw ook achter de oren langs gaat, maar eerder een driehoek systeem. Van onderaan de singel, naar bit naar bovenaan de singel. Dan houdt ze eerst nog de meeste bewegingsvrijheid. Het elastiek zit eraan om te voorkomen dat ze ineens een ruk in de mond krijgt bij verzet, zodat ze niet achterover gaat.

Deze methode pas ik eigenlijk bij alle jonge paarden toe, zodat ze ook gewoon begrijpen wat we van ze willen. om vervolgens de spieren en nageeflijkheid echt correct te krijgen moet je natuurlijk daarna correct longeren. Maar dat komt denk ik wel goed.

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:14

LotteSpolet schreef:
Als een paard nooit geleerd is om na te geven zul je het met ophoudingen en figuren en tempowisselingen voorelkaar te krijgen, niet met een elastiek.

Hier ben ik het niet mee eens, ik wil haar aan meer bespiering in de hals en achterhand helpen zodat ze onder het zadel fijner te rijden is.
Natuurlijk werken we hier aan, en dit gaat ook erg goed. Dmv longeren (en uiteraard trainen ohz) hoop ik dat ze meer bespiering krijgt en dus sterker word in haar lijf.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:20

Mijn 4 jarige,die ik nog maar sinds kort heb,kan ook niet bijgezet worden.
Ze maakt direct een salto achterover zodra er maar een klein beetje druk op het bit komt vd touwtjes.
Die longeer ik met een extreem losse slofteugel en met de longeerlijn aan de binnenkant door de bitring aan de singel vast gemaakt.
Met 2 lijnen zou nog beter zijn,maar daar ben ik niet handig mee.
Nu kan ik gerust stelling vragen en geeft ze fijn na op de binnenkant.
Ik leer ze altijd nageven aan de longe,dit kost ze minder moeite dan onder de man.
Succes!

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:26

sjouk_L schreef:
Oei het is een heel verhaal geworden, nouja.

Een groot nadeel van zo'n halsverlenger elastiek, is dat het achter de oren ook druk geeft en zodra de pony ontspant, er nog steeds druk aanwezig blijft. Het is dus voor de pony geen echt duidelijk hulpmiddel. Het fijnste zou natuurlijk zijn dat als ze haar hoofd naar beneden brengt, direct alle druk weg is. Ook kan druk achter de oren soms een angst reactie geven.

Wat ik zou proberen is een combinatie van 2 dingen. Allereerst zou ik haar stilstaand aan de hand leren wijken voor druk, en dan niet zozeer dat ze om of achteruit stapt. Maar juist de druk op het hoofd. Ik ben het absoluut met iedereen hier eens dat nageeflijkheid komt uit een paard dat voorwaarts is en dan begrensd wordt. Maar naar wat ik begrijp is dit een dier met een "verleden", waardoor reacties soms heel anders kunnen zijn dan verwacht.

Begin eens door haar op een rustig plekje met hoofdstel om naast je te zetten. Dan vraag je voorzichtig op het bit iets druk naar beneden/naar de borst. Alsof je haar stilstaand nageeflijk wil krijgen. Niet teveel druk, maar eigenlijk net zoveel dat het voor haar minder prettig wordt en ze dus wil reageren. Hierop gaat de pony waarschijnlijk op zoek naar een mogelijkheid om van de druk af te komen. Dit moet je niet bestraffen, maar het moment dat ze het hoof de goede kant op beweegt, ook al is het maar een cm. Dan haal je alle druk van het hoofd weg.

Als je dit een aantal keer doet zal ze gaan begrijpen dat als je druk zet, en ze geeft mee aan deze druk, dat die verdwijnt. Want op dit moment snapt ze gewoon niet wat ze met de druk van het elastiek aanmoet, waardoor er paniek ontstaat. Op deze manier leer je haar heel kalm waar ze heen moet om van de druk af te komen.

Als dit dan goed gaat, dan zou je eens kunnen proberen om te longeren toch met een touwtjes systeem, maar met een stuk kort stevig elastiek ertussen. Omdat het dan eigenlijk inwerkt als touwtjes is de druk heel snel van het hoofd af, zodra ze ontspant. Hierbij zou ik dan niet kiezen voor een systeem waar het touw ook achter de oren langs gaat, maar eerder een driehoek systeem. Van onderaan de singel, naar bit naar bovenaan de singel. Dan houdt ze eerst nog de meeste bewegingsvrijheid. Het elastiek zit eraan om te voorkomen dat ze ineens een ruk in de mond krijgt bij verzet, zodat ze niet achterover gaat.

Deze methode pas ik eigenlijk bij alle jonge paarden toe, zodat ze ook gewoon begrijpen wat we van ze willen. om vervolgens de spieren en nageeflijkheid echt correct te krijgen moet je natuurlijk daarna correct longeren. Maar dat komt denk ik wel goed.

Bedankt!! Hier kan ik zeker wat mee! Het is inderdaad een pony met een verleden, ze kan zoals je zegt heftig reageren.
Heb je een foto van de touwtjes met elastiek? Weet niet zo goed wat ik me hierbij moet voorstellen, sorry!
Wauw, ik ga ermee aan de slag! Bedankt!!

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:36

ambre schreef:
Mijn 4 jarige,die ik nog maar sinds kort heb,kan ook niet bijgezet worden.
Ze maakt direct een salto achterover zodra er maar een klein beetje druk op het bit komt vd touwtjes.
Die longeer ik met een extreem losse slofteugel en met de longeerlijn aan de binnenkant door de bitring aan de singel vast gemaakt.
Met 2 lijnen zou nog beter zijn,maar daar ben ik niet handig mee.
Nu kan ik gerust stelling vragen en geeft ze fijn na op de binnenkant.
Ik leer ze altijd nageven aan de longe,dit kost ze minder moeite dan onder de man.
Succes!

Bedankt voor je reactie! Slof teugel was ik eerst ook opgekomen, maar die zijn we kwijt :+ en aangezien het niet mijn pony is..
Dat met de longeerlijn is een goede! Dat kan ik zeker is gaan proberen! :D

Met je laatste zin ben ik het volkomen eens!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:39

Slofteugel of een touwtje werkt hetzelfde zolang als je slof maar niet te kort is.
Echt heel lang bijzetten en heel langzaam opbouwen.
Dubbele longe is nog het beste.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:25

minkxx schreef:
Dahlia schreef:

Bedankt voor je reactie! pessoa wil ik er inderdaad omheen hebben, alleen wil ik dit opbouwen. dat met die 2 touwen heb ik ook geprobeerd, maar als ze haar hoofd omhoog gooit krijgt ze dus een enorme ruk in haar mond waardoor ze omhoog ging en achterover klapte. daarom hebben we voor een elastiek gekozen zodat het nog iets meegeeft en ze niet omhoog gaat.

Ah nee dan is de longeerhulp voor dit paard niet fijn (verschilt ook erg per paard).
Maar pessoa hoef je in principe niet echt op te bouwen, mits je hem gewoon normaal gebruikt. Gewoon lang en laag beginnen, dan bouw je eigenlijk al op :j
Ik vind longeren met pessoa fijner dan met bijvoorbeeld alleen bijzet aan de voorkant :j
Ik longeer met de pessoa eigenlijk al die tijd lang en laag, ben aan verder opbouwen niet eens toegekomen eigenlijk :+ (paard mag alleen stappen nu, blessure :( )

Heb je een pessoa al wel is geprobeerd of niet? Misschien loopt ze daar al veel fijner op. Wie weet :D
Of dubbele longe, maar dat is niet echt heel makkelijk als je het nog nooit gedaan hebt. Ik heb er de eerste paar keren ook hulp bij gevraagd :j Misschien heeft de eigenaresse daar ervaring mee?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:08

Heb je haar leren wijken voor druk? Dus vanaf de grond zijwaarts gaan, achterhand verzetten, voorhand verzetten en achterwaarts? Dat is namelijk de eerste stap en dat moet ze kunnen op een lichte hulp, dan weet je namelijk dat ze het snapt, en pas daarna kan je een paard echt gaan vastbinden (hoe los ook longeren met bijzet blijft vastbinden). Ik vermoed dat jullie een belangrijke stap hebben overgeslagen. Voor inspiratie zou je filmpjes van Parelli's 7 games kunnen bekijken op youtube. Game 1 en 2 zijn denk ik heel nuttig.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:19

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:22

de rugspieren kunnen het nog niet aan...eerst gewoon longeren dan de laatste vijf minuten pas bijzetten.
En die vijf minuten heeel langzaam opbouwen.

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 08:33

ambre schreef:
Slofteugel of een touwtje werkt hetzelfde zolang als je slof maar niet te kort is.
Echt heel lang bijzetten en heel langzaam opbouwen.
Dubbele longe is nog het beste.

Ja niks gaat strak!! Dubbele longe kan ik zelf niet, eigenaresse ook niet..

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 08:38

minkxx schreef:
Dahlia schreef:

Ah nee dan is de longeerhulp voor dit paard niet fijn (verschilt ook erg per paard).
Maar pessoa hoef je in principe niet echt op te bouwen, mits je hem gewoon normaal gebruikt. Gewoon lang en laag beginnen, dan bouw je eigenlijk al op :j
Ik vind longeren met pessoa fijner dan met bijvoorbeeld alleen bijzet aan de voorkant :j
Ik longeer met de pessoa eigenlijk al die tijd lang en laag, ben aan verder opbouwen niet eens toegekomen eigenlijk :+ (paard mag alleen stappen nu, blessure :( )

Heb je een pessoa al wel is geprobeerd of niet? Misschien loopt ze daar al veel fijner op. Wie weet :D
Of dubbele longe, maar dat is niet echt heel makkelijk als je het nog nooit gedaan hebt. Ik heb er de eerste paar keren ook hulp bij gevraagd :j Misschien heeft de eigenaresse daar ervaring mee?[/quote]

We willen de pessoa er niet meteen omheen gooien omdat ze met een longeerhulp soms al flipt en omhoog gaat. Met de pessoa krijgt ze druk aan de voorkant en ook nog eens de achterkant.. Dus wij hebben liever dat ze eerst went en ontspannen loopt op elastiek of touwtjes, en dan pas de pessoa eraan. Dan is alleen de druk aan de achterkant nieuw voor haar! ;)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 08:39

troi schreef:
Heb je haar leren wijken voor druk? Dus vanaf de grond zijwaarts gaan, achterhand verzetten, voorhand verzetten en achterwaarts? Dat is namelijk de eerste stap en dat moet ze kunnen op een lichte hulp, dan weet je namelijk dat ze het snapt, en pas daarna kan je een paard echt gaan vastbinden (hoe los ook longeren met bijzet blijft vastbinden). Ik vermoed dat jullie een belangrijke stap hebben overgeslagen. Voor inspiratie zou je filmpjes van Parelli's 7 games kunnen bekijken op youtube. Game 1 en 2 zijn denk ik heel nuttig.

Dit is allemaal gedaan, bedankt voor je reactie :)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 08:40

geerke schreef:
de rugspieren kunnen het nog niet aan...eerst gewoon longeren dan de laatste vijf minuten pas bijzetten.
En die vijf minuten heeel langzaam opbouwen.

Dit doen we nu ook, steeds ietsje langer. Ook veel aan de hand stappen met de longeerhulp erom.
Dan een klein beetje draven aan de longe ;)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 08:41

Aangezien ik mijn antwoord heb gekregen mag op dit topic een slotje!
Bedankt allemaal :D