Ik zit met een vraag, mijn bijrijdpaardje gaat flink in het verzet bij het longeren met elastiek. Dit is naar ons weten nooit met haar gedaan. Pony is 11 maar heeft altijd voor de fok gediend, daarna is ze ingereden maar dit ging fout. Ze heeft dus een trauma opgelopen en is bij ons gekomen om haar vertrouwen weer terug te winnen en haar opnieuw te beleren. Dit gaat ontzettend goed, echt boven verwachting!
Wel zou ze meer bespiering in haar hals en billen mogen hebben, daarom longeer ik haar ong 1 á 2 keer in de week.Uiteindelijk hebben we als doel om haar met passoa te longeren, dit vind ik zelf een fijner hulpmiddel om haar aan meer bespiering te helpen. Omdat we haar niet willen overvallen willen we haar eerst ontspannen laten lopen met een elastiek, want als we er nu een passoa om hangen zal ze flippen.
Alleen is de ontspanning ver te zoeken, ze gaat vol in verzet en loopt nog altijd met haar hoofd in de lucht. Het elastiek zat niet te los en niet te strak, wel dat het nut heeft maar zeer zeker niet zo strak dat ze geen andere beweging kon maken. Haar bit stond helemaal strak omdat ze sterren bleef kijken..
De 2e keer met elastiek ging precies hetzelfde, weer geen ontspanning en pony liep met haar hoofd in de lucht. Vandaag heb ik haar met touwtjes gelongeerd, precies hetzelfde vastgezet als met een elastiek. Het ging wel iets beter maar nog niet hoe ik het graag zou willen zien.
Nu vraag ik me af, doet ze dit omdat ze dit nog nooit gedaan en hier dus even doorheen moet of moet ik het anders aanpakken?
Pony is helemaal gezond, zit goed in haar vel en heeft absoluut geen medische mankementen (hier hoeven jullie dus niet aan te twijfelen
)Zijn er nog andere middelen of trucjes die ik kan gebruiken/uitvoeren? Hoop dat iemand de gouden tip heeft
Groetjes, Minkxx

)