welk longeerhulpstuk bij jong paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irma1984

welk longeerhulpstuk bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 00:50

Mijn 4 jarige ruin is nu zadelmak, maar nog erg slap qua bespiering en heeft weinig balans.
Omdat hij nog volop in de groei is en ik nog niet (te) veel wil rijden wil ik hem sterker krijgen dmv longeren.
Ik longeer normaal met een kaptoom of een hoofdstel met bitstukje.
Op welke manier met longeren en dmv welke longeerhulpstuk kan ik hem het beste wat sterker krijgen?
Bedankt!

karenwrmdm

Re: welk longeerhulpstuk bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 01:04

ik train mijn paard met een pessoa, zo loopt ze ook mooi door met de achterhand, is goed voor het rechtrichten, en loopt ze met een ontspannen rug, waardoor ze haar spieren optimaal gebruikt. ideaal zeg ik!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 01:13

Dat is een lastige want nogal afhankelijk van wat je moet verbeteren en hoe het paard is.

Ik heb zo'n Duits longeerhulpmiddel en dat werkt wel prettig om een paard meer over de rug te laten lopen, nadeel vind ik wel dat er soms te veel wisselende druk op de mondhoeken komt.

Een hulpmiddel wat ik al 30 jaar heb is de Gogue, niet zo populair omdat veel mensen het te veel werk vinden om het om te hangen maar ik vond het altijd een erg prettig hulpmiddel. Is onlangs door mijn dochter herontdekt omdat het in België wel veel vaker gebruikt wordt.

Een pessoa is ook een heel fijn hulpmiddel.

Je moet kijken waar je "problemen" liggen en daar een passend hulpmiddel bij kiezen. Wat ik zelf absoluut het meest goede middel vindt om een paard te trainen is de dubbele longe. Daar kan je echt heel fijn mee trainen vooral wat stelling en buiging betreft.

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 01:30

Percy schreef:
Dat is een lastige want nogal afhankelijk van wat je moet verbeteren en hoe het paard is.

Ik heb zo'n Duits longeerhulpmiddel en dat werkt wel prettig om een paard meer over de rug te laten lopen, nadeel vind ik wel dat er soms te veel wisselende druk op de mondhoeken komt.

Een hulpmiddel wat ik al 30 jaar heb is de Gogue, niet zo populair omdat veel mensen het te veel werk vinden om het om te hangen maar ik vond het altijd een erg prettig hulpmiddel. Is onlangs door mijn dochter herontdekt omdat het in België wel veel vaker gebruikt wordt.

Een pessoa is ook een heel fijn hulpmiddel.

Je moet kijken waar je "problemen" liggen en daar een passend hulpmiddel bij kiezen. Wat ik zelf absoluut het meest goede middel vindt om een paard te trainen is de dubbele longe. Daar kan je echt heel fijn mee trainen vooral wat stelling en buiging betreft.

die Gogue kende ik ook niet, ziet er wel erg interessant uit! bij wat voor ´problemen' gebruikte jij deze?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:41

Ik train mijn paard ook altijd in de pessoa. Daar ben ik mee begonnen toen ik hem net zadelmak kocht op 4 jarige leeftijd, hij is nu net 6 en echt enorm veranderd in bespiering. Dat komt natuurlijk niet alleen door het longeren, maar het heeft er zeker wel aan bijgedragen.

De eerste keer trouwens alleen in stap om hem te laten wennen aan de pessoa, de keer daarna ook draf, en toen hij daar lekker los en constant nageeflijk in kon lopen ook in galop (dat was weken later).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:46

Ik ben erg voor het longeren met dubbele lijnen. Vooral bij een jong paard kun je hiermee een goede basis aanleggen waarmee je onder het zadel goed verder kunt werken.

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:47

pessoa

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:49

Met een elastiek en een goed oog kun je hetzelfde bereiken als met een pessoa.

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:52

Lottie84: klopt en is ook goedkoper
mijne was maar een voor beeld!
xxx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:55

Als je het kunt: dubbele lijnen :j Maar dat zou ik niet met een jong paard voor het eerst oefenen als je er zelf geen ervaring in hebt.

Hier verder ook een voorstander van de gogue, werk ik ook al 15 jaar mee :j Vooral paarden die meer mogen halsstrekken, meer over de rug moeten in de lage lijn of die moeten leren om de hand te volgen hebben er baat bij.

Voor paarden die een horizontale hals hebben en zelf al de neiging hebben om te veel op de voorhand te lopen, of paarden die wat verder in opleiding zijn en meer naar oprichting mogen, werk ik vaak met de slof, maar dan langszij hoog bevestigd.

Verder voor jonge paarden de longeerhulp, maar idd het nadeel dat hij nogal zagend in kan werken, omdat de lijnen achter de voorbenen langs gaan. Ze gaan er ook makkelijk een beetje van op de kop lopen. Maar om een begin te maken om te leren zakken vind ik hem wel erg prettig.

Als voorbereiding om te leren wat druk op het bit is voor je opstapt, vind ik bijzets nog steeds het meest aangewezen, stabiele druk en snel te bevestigen. Met als nadeel dat paarden er op een gegeven moment wel in kunnen gaan hangen.

De pessoa ligt bij mij te mossen. Vind ik ook snel zagend inwerken, dit keer vanwege de beweging van het achterbeen, voor jonge paarden vind ik hem te fel inwerken en te zware arbeid en bij oudere paarden vind ik de slof fijner werken.

Met elastieken werk ik eigenlijk nooit, omdat ze daar erg in gaan hangen (taai in de mond worden). Ik vind die echt weinig voordelen hebben.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:19

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:09

HAR --> TVG