Bijzetteugels t.o.v touwtjes met longeren? Ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijzetteugels t.o.v touwtjes met longeren? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:02

Om maar even met de deur in huis te vallen, op dit moment longeer ik met 2 bijzetteugels. Het voordeel hieraan vind ik eigenlijk stiekem dat ik ze makkelijk aan het halster vast kan maken waardoor ik minder tijd kwijt ben als ik "even snel" ga longeren. Hiervoor heb ik altijd met touwtjes gelongeerd (ander paard, andere eigenaresse) en dat beviel mij qua gebruik eigenlijk een stuk beter.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat meningen, bijzetteugels t.o.v touwtjes? Of misschien heel wat anders? Wie ervaart wat als het makkelijkst in gebruik en het fijnste voor het paard? Zelf vind ik het fijne aan touwtjes dat je ze tijdens je training nog wat bij kan stellen (wat strakker of juist wat losser) en dat je ze op verschillende hoogtes kan plaatsen. Ook heb ik het idee dat paarden hier wat minder in gaan hangen dan in bijzetteugels.

Wie oh wie?

saskiakefie

Re: Bijzetteugels t.o.v touwtjes met longeren? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:05

Gewoon geen bijzetteugels? Neem een kaptoom daar kun je veel meer mee. Loopt je paard ook niet vast maar kun veel beter stelling/buiging vragen en je paard gaat dan vanzelf naar beneden lopen, wil je hem wat hoger hebben lopen, dan geef je een ophouding naar boven. Uiteraard kost het allemaal wat training maar dan heb je ook wat!

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:06

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:07

ik knoop gewoon mn slof aan de ringen van de longeersingel
voorheen bijzet gebruikt vindt slof op deze manier toch fijner
is ook bij te stellen tijden longeren :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:08

ik longeer met kaptoom of dubbele lijnen.
bij zet sowieso niet, maar touwtjes vaak bij paarden van andere.
wat je ook kan doen. is aan het uit einde van je touwtjes een karabijn haak doen.
en het touwtje na het longeren gewoon aan je singel laten hangen. dan kan je de volgende keer
gewoon vast klikken en starten. gedurende je longe werk. kan je de lengte aan passen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:10

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:11

Ik longeer altijd met touwtjes. bevalt veel beter dan bijzet teugels. Die zijn veel zwaarder en idd het paard kan er in hangen. De touwtjes kun je ook op veel meer manieren gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:13

Ik ga het filmpje eens bekijken, thanks voor de tips.
Kaptoom heb ik ook al naar zitten kijken, evenals dubbele longe. Dubbele longe zou ik me zelf eens in moeten verdiepen omdat ik ook maar een simpele meid ben die van dat soort dingen niet af weet, kaptoom vind ik (eerlijk gezegd) voor nu het prijskaartje wat te hoog van. Ik zit met een scheve rug en sommige dagen heb ik te veel last om echt te rijden. Longeren is dan meer een kwestie van haar toch nog even aan het werk kunnen zetten. Daar komt bij dat het niet mijn eigen paard is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:13

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:15

pillow schreef:
saskiakefie schreef:

Ik vind dit wel een heel klein rondje

En wat is er precies mis met een klein rondje? Daarnaast valt het wel mee want ze loopt mee, voordeel van mee lopen is, is dat je dichter bij het paard loopt en zo gerichter hulpen kan geven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:26

saskiakefie schreef:
En wat is er precies mis met een klein rondje? Daarnaast valt het wel mee want ze loopt mee, voordeel van mee lopen is, is dat je dichter bij het paard loopt en zo gerichter hulpen kan geven.

Ik ben benieuwd naar een uitleg aangaande bijvoorbeeld een scheef paard? Dit paard is duidelijk los en recht en neemt daardoor een nette lengtebuiging aan. Zou je kunnen uitleggen hoe ze aan de enkele longe een scheef paard corrigeert dat bijvoorbeeld wegloopt over de buitenschouder?

@ pillow: Ik wilde hetzelfde vragen. Flinke belasting om langer dan 10 minuten in een dergelijk rondje te lopen. Maar waarschijnlijk vergroot ze de cirkel tussendoor, althans hopelijk.

@TS: Er zijn ook goedkopere kaptomen uit neopreen verkrijgbaar. Is minder stabiel maar zeker beter dan longeren met halster/bitstukje/direct aan de bitring. Heb er zelf één en die bevalt prima.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:27

saskiakefie schreef:

belastender voor pezen en gewrichten dan een groter rondje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:29

Ik longeer over het algemeen met een bitstukje als ik aan het hoofdstel longeer, als ik haar bij t halster pak dan doe ik hem gewoon aan de onderste ring. Zal eens kijken naar een kaptoom :j

Het rondje op het filmpje zou met dit paard iig niet haalbaar zijn. Die heeft voor haar draf maar vooral voor haar galop de halve bak nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:33

HarriesHorse schreef:
Wj hebben sinds een maandje of 2 deze manier.. Veel makkelijker dan touwtjes en een singel etc...
Je bent ook zo klaar met omdoen...

Hier staat de afbeelding in de OP van dit topic..
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1241113&

Dit heb ik wel eens in elkaar gefriemeld met twee halstertouwen en ik heb deze hulpteugel ook wel eens zien hangen in de Hypo. Hoor er echt heel veel positieve verhalen over dus ik denk dat ik hier eens naar ga kijken :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:56

Lara_Silver schreef:
saskiakefie schreef:

Ik ben benieuwd naar een uitleg aangaande bijvoorbeeld een scheef paard? Dit paard is duidelijk los en recht en neemt daardoor een nette lengtebuiging aan. Zou je kunnen uitleggen hoe ze aan de enkele longe een scheef paard corrigeert dat bijvoorbeeld wegloopt over de buitenschouder?

Ja je gaat eerst heel dicht bij het paard lopen, naarmate het beter gaat neem je meer afstand. Dus in eerste instantie loop je naast het paard waarbij je ook goed de juiste stelling controleert. Afhankelijk van wat voor scheefheid het paard heeft corrigeer je die. Loopt het paard over de buitenschouder weg, dan doe je de teugels aan aan de buitenste kaptoomringen en kun je met de buitenste teugel de schouder weer naar binnen vragen. (stukje werken a/d hand) Daarnaast kun je de wand er stukjes bij pakken. Met je zweep vraag je het binnenachterbeen meer onder te treden, gelet moet worden dat hij dan niet zijn achterhand naar buiten zet ipv eronder. Het is inspelen op de situatie en je hebt juist zoveel vrijheid wat je met enkel touwtjes niet hebt. Dubbele longe vind ik ook een goede manier omdat je dan toch weer flexibeler bent en tijdens het longeren een buigenteugel hebt, echter moet er dan ook gelet worden dat je bij het gebruik van de buitenteugel niet de achterhand naar binnen mee neemt waardoor het paard licht travermatig gaat lopen. Elk voordeel heeft z'n nadeel en als je niet op het paard zit kun je soms de buitenkant gewoon minder goed begrenzen, maar je kunt toch een hoop wel doen.

Eerst werken aan de hand heeft mijn voorkeur omdat je dan ook hulpen duidelijk kunt maken zoals het ondertreden van het achterbeen vs sb. Het verschil leren en je kunt dan ook leren dat je doormiddel van een hulp aan de kaptoom dat het paard niet alleen zijn hoofd naar binnen doet maar ook zijn schouders. Ik heb het idee dat je dit ook beter kunt doen met een kaptoom dan bijv een bevestiging aan de bitringen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:26

Fijn dat je even met een goede uitleg nuanceert. Dat ontbrak namelijk in je eerste posts. Zeker omdat het opleidingsniveau van dit paard niet volledig bekend is. De voorwaarde voor het longeren met enkele longe is een recht paard met adequate opleiding, er is immers geen enkele manier om het over de schouder weglopen te corrigeren.

Ts: er is niets mis met het gebruik van bijzetteugels. Ik vind het fijner dan touwtjes. Langer ingesteld bieden ze een begrenzing en kan het paard toch fijn zakken. Eerst longeerde ik met touwtjes, helaas dook de mijne dan ook met veel ruimte te diep. Ik gebruik de bijtetteugels icm de kaptoom. Zo blijf ik uit de mond, en de buitenschouder is begrenst. Veel makkelijker om op deze manier beweging te geven, zeker als het paard geen intensieve begeleiding meer nodig heeft om correct te lopen.

Een kaptoom biedt overigens ook onder het zadel een fijne aanvulling bij het aanleren en bevestigen van sommige oefeningen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:42

Lara_Silver schreef:
Fijn dat je even met een goede uitleg nuanceert. Dat ontbrak namelijk in je eerste posts. Zeker omdat het opleidingsniveau van dit paard niet volledig bekend is. De voorwaarde voor het longeren met enkele longe is een recht paard met adequate opleiding, er is immers geen enkele manier om het over de schouder weglopen te corrigeren.

Ts: er is niets mis met het gebruik van bijzetteugels. Ik vind het fijner dan touwtjes. Langer ingesteld bieden ze een begrenzing en kan het paard toch fijn zakken. Eerst longeerde ik met touwtjes, helaas dook de mijne dan ook met veel ruimte te diep. Ik gebruik de bijtetteugels icm de kaptoom. Zo blijf ik uit de mond, en de buitenschouder is begrenst. Veel makkelijker om op deze manier beweging te geven, zeker als het paard geen intensieve begeleiding meer nodig heeft om correct te lopen.

Een kaptoom biedt overigens ook onder het zadel een fijne aanvulling bij het aanleren en bevestigen van sommige oefeningen.

Heb je het nu over het longeren? Want het zou niet best zijn als je het in ieder geval tijdens het rijden niet kan corrigeren want dan zou je nooit een recht paard krijgen.. :\

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:01

Uiteraard, ik heb het in die zin over het longeren met enkel kaptoom en enkele longe. Staat ook zo in het begin van de zin overigens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:09

HAR --> TVG