Een nadenkertje over VD/gaaf ogend grondwerk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Een nadenkertje over VD/gaaf ogend grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 07:38

Omdat ik zelf met clicker werk met meerdere dieren en nog erg lerend hierin ben, zoek ik altijd naar goed informatiemateriaal.
Daarbij kwam ik dit filmpje tegen, waarbij ik denk... inderdaad. Zo is het precies.
Want al lang heb ik mijn vraagtekens bij de vele heftige kunstjes/trainingen die ik hier en op Fb tegenkom en die veel aaahs en ooohs oproepen. Met honden én paarden.
Niet alleen omdat de voorbereiding voor zwaardere oefeningen vaak ontbreekt en/of de uitvoering vaak niet correct is, maar ook omdat er vaak weinig rekening wordt gehouden met bouw/leeftijd/geschiedenis etc.

Dit filmpje gaat over honden, maar de boodschap is minstens even belangrijk voor iedereen die met paarden werkt. Het onderwerp gaat ons allemaal aan.

http://www.youtube.com/user/kikopup

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:07

De link verwijst nu naar een kanaal, je bedoeld deze link toch? https://www.youtube.com/watch?v=0rILvuv ... C7C758311D

Goed filmpje, vooral die twee vragen (even in paardse vorm gezet):
Is this in my best interest or in my horses' best interest?
What comes first, the competition, you or your horse?

Die ga ik onthouden. :)

liljebo

Re: Een nadenkertje over VD/gaaf ogend grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:28

oh foutje... bedankt voor het verbeteren. Ik had het niet in de gaten.

Ik denk dat het niet alleen wedstrijden betreft, maar alles in training, waarbij je je kunt afvragen in hoeverre het goed/geschikt is voor je paard.
Ik denk daarbij zeker ook aan de hype om dieren heftige kunstjes te laten zien en het verlangen van prestaties van het dier op ieder gebied.
Waar gaat het in werkelijkheid om?
Ego versus welzijn van het dier. Of het nu hond, paard of een ander dier is. Het kan absoluut geen kwaad om daarbij stil te staan.

Effects

Re: Een nadenkertje over VD/gaaf ogend grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:56

Ja voor mijzelf denk ik dat alles waarbij je dingen toont die je dier kan met als doel waardering krijgen van een derde persoon ook onder 'competition' valt. Het moment al waarop het kunstje belangrijker wordt dan het dier.