Pony wil alleen maar grazen tijdens wandelen en grondwerk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Pony wil alleen maar grazen tijdens wandelen en grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:04

Hallo!
Ik heb verzorg een hele leuke shet waar ik veel mee wandel en een poging tot grondwerk doe (stilstaan, terug op lichaamstaal, enz.). Alleen de laatste tijd wil de pony alleen maar grazen, en als hij eenmaal bezig is krijg je hem niet meer weg. Ik vind dit erg vervelend en loop dus zo veel mogelijk langs grasveldjes. Als hij wel graast zonder dat ik dit toe sta, loop ik resoluut vooruit en geef een rukje of een klein tikje tegen de schouder. Dit helpt soms wel, maar ook vaak niet, of hij begint 1 meter verder weer. Als ik hem mee trek, gaat hij staken. Verder heb ik niet het gevoel dat hij erg dominant is. Voordat de heel bokt losbreekt met reacties als: Ga op les en vraag het aan de eigenaar. Ik vraag het wel degelijk aan de eigenaar maar deze kan me niet echt helpen, dus vandaar dat ik hier maar even om tips vraag!

En ojaa ik heb toestemming om met de pony te wandelen, enz.
Groetjes hannah41. :)

Yanne_RP

Re: Pony wil alleen maar grazen tijdens wandelen en grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:41

Inderdaad proberen de grasveldjes te ontwijken, en anders als je pony gaat grazen achteruit zetten (in het kudde gedrag wanneer een paard iets niet goed doet wordt die achteruit gezet). En wat ook héél erg helpt met grondwerk vd etc. lekker enthiosiast meedoen. Als je paard iets goed doet heel breed belonen en als je pony het wat minder doet klein beetje belonen of niet belonen. Hopelijk heb je er wat aan :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:55

Je moet je paard uitleggen wat je wel wilt dat hij doet, maar ook zeker uitleggen wat je niet wilt dat hij doet. Grazen is zelfbeloning, hij wordt er blij van. Iedere keer dat hij het voor elkaar krijgt om te gaan grazen, al is het maar 1 hapje gras, is hij beloont voor zijn gedrag. Trekken aan de lijn is de oplossing niet, bij een touwtrekwedstrijd mens - paard zet ik mijn geld in op het paard. Je zult om dit gedrag te ontmoedigen toch wat harder op moeten treden, een tikje op de schouder of een rukje aan het touw is hij duidelijk niet van onder de indruk.... Ik durf gerust met de zweep boven het gras te zwaaien op het moment dat het paard naar het gras duikt, krijgt hij daarbij een tik tegen zijn neus, jammer dan, als hij zijn hoofd hoog had gehouden was er niets aan de hand geweest. Als ik hem raak zorg ik dat ik ook goed raak, liever 1x hard dan 10 keer zacht. Het moment waarop hij wel braaf mee loopt beloon je natuurlijk, zorg dat dat wat je graag wil zo makkelijk mogelijk wordt en dat wat je niet wilt zo moeilijk mogelijk.

Alles met zachte hand aanpakken gaat niet, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Maar ben wel consequent, het mag nooit als jij niet aangeeft dat het wel mag, dus niet soms denken, ach, waarom ook niet, zonder toestemming is zonder toestemming.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:01

Ga jij je huiswerk maken bij de MacDonalds ? :D

Kan me goed voorstellen dat het beestje is afgeleid door het eindelijk groeiende gras, 't blijft een pony :j

De oefeningen gewoon lekker doen in de bak of in een daarvoor afgezet stukje van de wei en als je gaat wandelen, midden op het pad blijven en zijn aandacht vasthouden !

ParfumxFles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:03

Toch grasveldjes vermijden meis!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 17:20

Bedankt voor jullie tips!

Ik ga inderdaad nog meer proberen te belonen!
Amable ook erg bedankt!
Enne shirley, ik ga uberhoud niet naar de Mac Donalds, maar ik snap je idee. :)
Ik probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden maar soms kan het niet anders.

Ik ga er wat mee doen!

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:55

Je moet vooral heel consequent zijn. Denk voor jezelf dat het gras giftig is. Dan doe je toch alles dat je pony niet kan grazen? En idd, het gras ontwijken, dan moet je je maar op één ding tegelijk concentreren.

Wat ik ook al heb willen proberen (maar nu hoeft het al bijna niet meer) is een soort van graasmasker. Maak het gat onderaan dicht, zodat die echt niets kan eten. Dan kan hij ook zichzelf niet meer belonen. En dan natuurlijk trainen, zodat je dat steeds langer uit kunt laten. Maar ik weet dus zelf niet of het werkt, maar misschien waard om te proberen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:41

Als mijn paard grasjes gaat vreten als ik het niet wil, gooi ik mijn leadrope voor haar neus neer op de grond.
Daar schrik ze even van, maar dan weet ze tenminste dat dat niet was wat ik vroeg.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:45

Shirley schreef:
Ga jij je huiswerk maken bij de MacDonalds ? :D

Kan me goed voorstellen dat het beestje is afgeleid door het eindelijk groeiende gras, 't blijft een pony :j

De oefeningen gewoon lekker doen in de bak of in een daarvoor afgezet stukje van de wei en als je gaat wandelen, midden op het pad blijven en zijn aandacht vasthouden !

precies dit, maar mijn vp haalt dit niet in haar hoofd hoor. Paarden/pony's horen op te letten als je met ze bezig bent, en respect te hebben.

Ts, gewoon wat strenger zijn, niet kapotmeppen, maar wel strenger zijn.
En consuquent zijn. niet de ene keer wel laten doen, en de andere keer niet.
Laatst bijgewerkt door JasmijnJoy op 25-04-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:47

Kapotmeppen :')
Kun je het niet in de bak doen dan?
En op een plek met weinig afleiding.
En je pony meot zowiezo al een goede basis/opvoeding hebben voordat je übehaupt aan grondwerk kan beginnen :D

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:47

XEefjuhX schreef:
En je pony meot zowiezo al een goede basis/opvoeding hebben voordat je übehaupt aan grondwerk kan beginnen :D

Ja ik wist even niks anders! _O-

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:49

:') Ik moet alweer lachen als ik het opnieuw lees _O-

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:51

haha , ik word spontaan vrolijk van jou!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:52

JasmijnJoy
Was je niet al vrolijk dan? :D
Ik werd al vrolijk van (ja ja, nu komt het)
DIT HEERLIJKE WEER! *\%/* *\%/* *\%/*

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:54

Bedankt allemaal!
XEefjuhX schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, een goeie basisiopvoeding verdien je namelijk juist door grondwerk. Of niet dan?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:55

XEefjuhX schreef:
JasmijnJoy

Hhaa, ik zat nét in een dipje :')

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:56

Met basis/opvoeding bedoel ik dat hij niet zomaar gaat grazen als het niet mag. :=
Dat hoort bij de opvoeding, niet bij grondwerk.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:56

JasmijnJoy schreef:
XEefjuhX schreef:
JasmijnJoy

Hhaa, ik zat nét in een dipje :')

:D Nu niet meer :P

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:02

Ik ken dit probleem ook Shetlander verzorgpony precies hetzelfde, het is een minishetlander dus makkelijker weg te trekken. Ik oefen nu met een commando als hij omhoog moet. Maar het lopen naast haar was sowieso al irritant, en misschien als die pony het al bijna doet ook een waarschuwing geven of zo. Of wegduwen met de kont of aan het halster trekken en niet het halstertouw. En straffen met hem laten rondraarien om je heen, ik deed dat meestal als ze te hard ging of als ik het zat was. meestal gewoon 1 rondje hoor

Sorry voor de lange zinnen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:06

Je moet vanzelf geen grasveldjes gaan ontwijken, daar los je het probleem niet mee op. Ik ga helemaal met Amable mee wat betreft aanpak. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.