longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romyolya

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:04

heey,
ik heb nu een paardje alleen ze heeft nog nooit gelongeerd en ze is al 20.
nu wil ik wel beginnen met longeren.
hebben jullie nog tips??
mvg romy

Celiien

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:04

Iemand die in het midden ´longeert´ en iemand naast het paard die rondjes meeloopt.. en iemand met ervaring met longeren!

just_me_nien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:08

lijkt me sterk dat het paard in 20 jaar nog nooit aan de longe gelopen heeft..
Is het niet zo dat het paard het misschien wel kan, maar dat jij het zelf nog nooit gedaan hebt, en niet weet dat je paard het kan?
anders, net als bovenstaande iemand erbij halen die ervaring heeft met longeren. Je kunt het aanleren net zoals je doet bij jonge paarden. Het maakt niet uit als ze ouders is mits ze het nog nooit gedaan heeft.

romyolya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:19

just_me_nien schreef:
Is het niet zo dat het paard het misschien wel kan, maar dat jij het zelf nog nooit gedaan hebt, en niet weet dat je paard het kan?
anders, net als bovenstaande iemand erbij halen die ervaring heeft met longeren. Je kunt het aanleren net zoals je doet bij jonge paarden. Het maakt niet uit als ze ouders is mits ze het nog nooit gedaan heeft.

ik heb er wel wat ervaring mee maar dit paard heeft 5 jaar stil gestaan miss heeft ze het daarvoor wel gedaan?
alleen daar is nu niks meer van te merken :(

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:58

Dat laatste klinkt hoopvol, haha, wat doet ze dan?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:06

just_me_nien schreef:

Als bedoel je neem ik aan := ?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:27

Vertel eens iets over je eigen ervaring? En je zegt er is niks meer van te merken als ze het zou kunnen heb je het al geprobeerd?

romyolya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 17:52

Happie schreef:
Vertel eens iets over je eigen ervaring? En je zegt er is niks meer van te merken als ze het zou kunnen heb je het al geprobeerd?

ik heb vaak met een vriendin haar pony's gelongeert.
ja ik heb het al een keer met mn tante geprobeert maar ze blijft of staan of ze komt naar me toe :(

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:47

Het zou kunnen zijn dat je pony prima weet wat de bedoeling is maar dat jij iets fout doet. MAar begrijp dat het je tante ook niet lukt?

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:49

weer zo iemand die het niet weet die alleen aan zich zelf denkt

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:50

mijn lieve schat van 32 jaar kan het zelf prima
x

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:52

als je paard op je afloopt moet je hem met een gebaar weg krijgen liefs met je handen maar kan ook voorzichtig met zweep naar zijn binnen schouder wijzen!
zo te zien heb je echt geen ervaring hier mee!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:06

Dat kan ook wel wat aardiger zeg, ts vraagt toch tips?
En een reactie kan ook in 1x ipv 3x achter elkaar!(de wijzig knop)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:11

Het handigste is om een longeercirkel te maken. Jij in het midden. Vorm een driehoek met de lijn aan het bit, de zweep richting kont. Commando's duidelijk zeggen en geduld hebben als ze je niet direct snapt. Bij sommige valt het kwartje snel, andere hebben even tijd nodig. Dat ze 20 is maakt niks uit, longeren kan elk paard leren ;) Als ze steeds naar binnen blijft vallen is het wel eens handig om iemand aan de buiten kant van het paard mee te laten lopen.

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:33

sorry ben nieuw dus snap echt niks van jou afkortingen!
maar uiteindelijk het is hart maar komt wel over
x

vera503

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:41

het kan ook aardiger gezegd worden. zouden 2 logeerlijnen kunnen helpen? dan lijkt het een beetje op teugels zo kun je op het moment dat ze naar jou toe komt de buitenstelijn meer druk vragen.
het kan zijn dat ik het ook helemaal fout heb.
probeer ook alleen maar mee te denken :=

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:46

Sluit me bij Elpatcho aan en heb veel geduld dan komt het wel goed. En een beetje een vriendelijker antwoord of reactie mag idd, op die manier durft straks geen mens meer een vraag te stellen!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:49

myhorsesss schreef:
als je paard op je afloopt moet je hem met een gebaar weg krijgen liefs met je handen maar kan ook voorzichtig met zweep naar zijn binnen schouder wijzen!

Ik zie nu iemand voor me die gaat staan zwaaien als het paard te dicht in de buurt komt. Ik denk niet dat jij kunt oordelen of de TS kan longeren, en ik vind je reactie een beetje raar. Iedereen moet het leren, zowel mensen als paarden. TS vraagt tips en geen commentaar van kinderen die denken dat ze anderen af mogen kraken.

En ja, dit is ook hard, en hopelijk komt dit ook over.

On topic: inderdaad een longeercirkel maken en desnoods vragen of iemand erbij blijft, mocht het paard het niet snappen. Als paarden het idee van longeren eenmaal gesnapt hebben, verleren ze dat niet zo gauw meer, ook niet na minstens 5 jaar. Dan moeten ze het misschien weer even doorkrijgen maar daarna gaat het vaak goed.

Succes TS!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:50

myhorsesss schreef:
sorry ben nieuw dus snap echt niks van jou afkortingen!
maar uiteindelijk het is hart maar komt wel over
x

Jij bent toch ook ooit begonnen zonder ervaring? als je tenminste al ervaring hebt? Kom op zeg iedereen moet het leren.

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:24

myhorsesss schreef:

mensen je loopt niet met een zweep te gaan zwaaien een paard moet met gebaren van je weg woorden geduwd als je ervaring had wist je dat
heb 2 jaarlingen en een 5 jarig paard geleerd en werkte goed!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:38

Je hebt 2 jaarlinen leren longeren?? Ben je niet goed bij je hoofd ofzo? 8)7

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:49

Inderdaad 2 jaarlingen? Aan jou reactie's denk ik eerder dat jij hier degene bent zonder ervaring ?

TS, hoevaak heb je het al geprobeert? Misschien snapt je paard het nog wel, maar moet ze er gewoon weer even in komen, het ene paard snapt na 5 minuten alweer wat de bedoeling was, en het andere paard doet daar bijv. 3 keer oefenen over.
De meeste paarden worden op jonge leeftijd { en dan heb ik het niet over jaarlingen, maar een jaar 4/5/6 } toch wel gelongeerd.

Heeft je tante ervaring met longeren?
Gewoon blijven oefenen!:D

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:50

Celiien:met longeren van jaarlingen bedoel ik het netjes stappen op een rondje!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:51

Jaaa.... Ben je wel niet helemaal goed bij je hoofd? lekker op de wei gooien die beesten, is veel te belastend voor ze! voor een 2,5-3 jarige zeg ik jaa.. maar jaarlingen? Volgens mij heb jij nog heel veel te leren :n

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:52

Celiien: zoa ls ik al zei met longeren van jaarlingen bedoel ik het netjes stappen op een rondje!!!
gewoon stappen niet rennen blijkbaar kun je niet lezen!
jij denkt gooi die beesten maar in een wei en doe er maar niks mee weer zin tieppetje!
x