Capriool als kunstje tussendoor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Capriool als kunstje tussendoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:52

Hoihoi, ik hoop dat mijn bericht goed staat :)

Ik zat een beetje op internet en ik zie steeds vaker de vraag: 'hoe leer ik een goede capriool aan' of mensen die even mede delen dat zij aan vrijheidsdressuur doen en gaan beginnen met het aanleren van het capriool voor de afwisseling.

Nu is mijn vraag wat vinden jullie hiervan? Laat ik zelf nou ook vaak vrijheidsdressuur doen met m,n paardje maar ik heb er nooit over nagedacht zomaar als kunstje een capriool aan te leren wat al snel gewoon een bok word.
Ik dacht zelf altijd dat er ongelofelijk veel voorbereidende oefeningen aan vooraf gingen zoals: schouderbinnenwaarts, leveade, pesade, passage, ballotade en weet ik veel wat en dat een capriool een mooie kunst uit de klassieke rijschool was.
Hoe denken jullie hier over?

x_Kimberlyxx

Re: Capriool als kunstje tussendoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:04

Niemand :) ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:03

Aan een capriole gaan inderdaad erg veel voorgaande oefeningen :)
Een echte correcte capriole leer je ook niet even 1 2 3 aan. Ookal noemen mensen hem vaak wel zo.

Bij een capriole komt het paard eerst in de pesade, springt door naar de balotade en slaat uit in de croupade :)
En de pesade word meestal al vanuit de piaffe uitgevoerd.
Daarnaast moet een paard landen met vier benen tegelijk en het liefst met 2 achterbenen.

Dus niet een steiger waar een bok achteraan geplakt zit en dus land op de voorbenen.

Heel veel kwaad kan het niet als je het af en toe uitvoert overigens.
(het steiger bokken)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:15

RT-D -> TVG

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:30

Capriool wordt inderdaad (foutief) als term gebruikt bij een steiger/bok kunstje. De échte capriool hoort thuis in de hoge school en is één van de zwaarste oefeningen. Er zijn maar weinig paarden die hiervoor de kracht/aanleg hebben.

Overigens worden alle 'hoge school' oefeningen die je in de vrijheidsdressuur en in het circus ziet niet correct uitgevoerd, wat uiteindelijk heel slecht is voor het paardenlijf en tot vroegtijdige slijtage leidt.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:22

Ja vind ik ook (niet dat ik er zo veel verstand van heb hoor) maar wilde graag weten hoe jullie er over dachten :)