Help met mij shetty!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninarutten

Help met mij shetty!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:24

Elke keer al ik mennen ga trainen doe ik lange lijnen, maar dan loop ik erachter en dan wilt ze niet meer lopen en draait ze snel om en gaat met haar hoofd schudden en doet heel vervelend
Iemand ideeën?
Gr.

Pluttersput

Re: Help met mij shetty!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:47

Dan is ze gewoon nog niet gewend dat je achter haar loopt. Begin eerst eens met naast haar lopen. Oefenen in het tuig is niet zomaar tuigje erop en dan is het alsof ze het allemaal kan. Ook daar gaat voorbereidend werk aan vooraf.

Ninarutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:55

Ze is naast haar al helemaal gewent en is verkeers mak, en al gewent aan het tuig!?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:56

Die van mij snapt er ook helemaal niets van :P
Het enige dat ik kan bedenken is om het in het begin met z'n tweeen te doen. Dus dat jij er achter loopt en iemand anders naast je pony. Als je dit een paar keer doet, gaat het hoogstwaarschijnlijk stukken beter.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:14

AR ----> TVG

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:22

Ik heb met Devon ook de cursus dubbele lange lijnen bij Mara Munten gevolgd,
toen ik daar de eerste keer achter ging lopen was hij mij ook "kwijt" en hield hij ook in. Door hem stemopdrachten te geven weet ik dat ik achter hem loop.
Je kunt als je het paard op de cirkel om je heen hebt al geregeld je stem gebruiken, of als stemhulp of als beloning, doe dit ook op het moment dat je achter hem gaat schuiven, praat tegen hem, beloon hem met stem, laat merken dat je er bent.
Devon is me in het begin meestal even kwijt omdat ik op de cirkel start en dan een paar keer wissel van hand, dus het moment van achter hem staan dan even kort is, maar op het moment dat ik dan achter hem ga lopen twijfelt hij altijd even, als hij mij dan hoort zie je de twijfel verdwijnen
en dan te weten dat hij sinds zijn derde voor de wagen staan en vanaf zijn vierde onder het zadel beleerd is, hij was 8 toen ik met dubbele lange lijnen aan de slag ging, hij wordt bijna tien nu :D

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:51

Ik doe bij mn neef zn shetlander, hoofdstel in, lange lijnen om, en dan naast het lichaam, als ie b,v, naar rechts keert dan trek je de rechter teugel aan, zo kan de shet geen kant op. en met stem aan spreken, luisterd ze niet dan tikje met zweep geven totdat ze voorwaarts is !

fleur79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:07

Ninarutten schreef:
Ze is naast haar al helemaal gewent en is verkeers mak, en al gewent aan het tuig!?

Als het naast haar wel goed gaat kun je gaan oefenen door steeds verder achter haar te gaan lopen. Dus rustig opbouwen en daar alle tijd voor nemen :) En misschien is het handig dat je iemand mee neemt die naast de Shetlander gaat lopen zodat ze na een paar keer oefenen weet wat de bedoeling is.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:36

Ik ben ook begonnen met bij haar schouder lopen, daarna ben ik bij haar flanken gaan lopen en dan raken ze er alweer gewend aan, dus kan je makkelijker er achter gaan lopen. ;)

joanne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:05

mn vriedin en ik leren mijn verzorgpony het ook aan om te mennen op het begin liep een van ons ernaast en een erachter en toen deden we de kar er een keer achter en er allebei naast lopen en daarna 1 in de kar en een er naast lopen endaarna kon hij het :)

joanne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:07

mn vriedin en ik leren mijn verzorgpony het ook aan om te mennen op het begin liep een van ons ernaast en een erachter en toen deden we de kar er een keer achter en er allebei naast lopen en daarna 1 in de kar en een er naast lopen endaarna kon hij het :)
maar ons tuig was een keer kapot gegaan en toen hadden we laten repareren en daarna deed hij weer raar en dat kwam omdat het te strak zat hij ging toen bokken steigeren naar achter lopen en weer terug rennen maar daarna ging het weer goed