Eerste buitenritje bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Eerste buitenritje bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:54

Een paar weken geleden heb ik besloten om over te stappen om bitloos.
Vandaag het hoofdstel in elkaar gezet en het ging zo verbasend lekker *\o/* niets geen hoofd geschud,
getrek en tong gewrimel :) Ik moet nog een betere neusriem kopen, ik heb het nu gedaan met 2 sperriempjes haha.
Idefix heeft de hele weg lopen kauwen en met zijn tong wat gespeeld, dus is geloof dat het hem ook wel bevalt, dat
rijden zonder bit :) Wij zijn achter de boerderij langs geweest, over de hei heen en toen over de weg weer terug.
Hier de fotos - gemaakt door mijn moeder! (commentaar mag, maar beetje lief)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:20

wat een schatje, alleen doe dat ene sperriempje lekker af! Je shet zal het zonder heus niet slechter doen hoor :P

Echt mooi!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 11:30

geen een van de sperriempjes kan af, dan is het effect van een bitloos hoofdstel (hackamore) weg haha.
ik moet alleen nog even een echte neusriem kopen, maar dit ging voor het oefenen ook prima!

Edit: een sperriempje zit als neusriem, en eentje als kinriem.

pipaxpuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:00

wauw dat ziet er echt goed uit! maar 1 vraagje, als je hele korte teugels gebruikt, is de kans dan niet groter dat je een x flink geraakt word? want ik doe zelf aan lange lijnen, maar daar loop ik (redelijk) ver achter omdat de mijnes nogal snel trappen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:02

dressageknol schreef:
wat een schatje, alleen doe dat ene sperriempje lekker af! Je shet zal het zonder heus niet slechter doen hoor :P

Echt mooi!

Zoiets heet een neusriem. :+
En die kan inderdaad niet af bij een bitlooshoofdstel/hackamore. :')

maar ziet er goed uit hoor! Leuk beestje. :-)

Waarom heb je eigenlijk voor een hackamore gekozen en niet voor een 'gewoon' bitloos hoofdstel?

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:27

pipaxpuzzel schreef:
wauw dat ziet er echt goed uit! maar 1 vraagje, als je hele korte teugels gebruikt, is de kans dan niet groter dat je een x flink geraakt word? want ik doe zelf aan lange lijnen, maar daar loop ik (redelijk) ver achter omdat de mijnes nogal snel trappen.

Lange teugel is echt tegen de kont van je paard. Dubbellongeren kan je van verder weg doen, en daarmee kan je ook allerlei heel fijne oefeningen doen. Misschien is dat meer wat jij doet?

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:46

_Ekenna schreef:
dressageknol schreef:

Echt mooi!

Zoiets heet een neusriem. :+
En die kan inderdaad niet af bij een bitlooshoofdstel/hackamore. :')

maar ziet er goed uit hoor! Leuk beestje. :-)

Waarom heb je eigenlijk voor een hackamore gekozen en niet voor een 'gewoon' bitloos hoofdstel?

Sorry ik dacht dat ze gewoon een bitloos hoofdstel had

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:55

dressageknol schreef:
Sorry ik dacht dat ze gewoon een bitloos hoofdstel had

Makt niet uit! Maar een bitloos hoofdstel heeft geen sperriem, een sperriem zorgt ervoor dat het bit stabiel ligt in de mond, en een bitloos hoofdstel heeft geen bit. Ik denk dus dat je een neusriem bedoelde, maar hoe wil je sturen bij een bitloos hoofdstel zonder neusriem? :-)

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:04

Teugeltjes aan het bitloos hoofdstel maken , deden wij vroeger altijd in de weide

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:05

En waar precies maak je die teugels aan vast dan?

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:07

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:09

Excuus trouwens, ik lees nu pas dat ze wel twee sperriempjes had gebruikt, omdat ze geen neusriem had, maar deze hebben voor zover ik het begrijp dezelfde invloed als 1 neusriem. :-)

Maar op dat halster/hoofdstel zit toch ook een soort neusriem? Als de TS geen neusriem had gemaakt van sperriempjes zou ze de teugels aan de keelriem vast moeten maken? :+

pipaxpuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:13

Liesbetje schreef:
pipaxpuzzel schreef:

Lange teugel is echt tegen de kont van je paard. Dubbellongeren kan je van verder weg doen, en daarmee kan je ook allerlei heel fijne oefeningen doen. Misschien is dat meer wat jij doet?

nouja, ik heb er eigenlijk niet zoveel verstand van, maar ik probeer het wel... ik den kdat het dan toch dubbellongeren is:')

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:03

Leuk Esther! Ziet er goed uit :-)
(Tipje: je neusriem kan wel iets hoger, hebt hem nu vrij laag :-) )

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 18:54

Hee jolinda :) jaa ik zat er zelf al een beetje naar te kijken maar ik had op een site gelezen dat hij zeg maar op het stukje bot moet liggen waar het neusbot zich opslitst en dat was op die hoogte (van het onderste stukkie riem zeg maar haha).

Er was nog een vraag waarom ik voor hackamore heb gekozen, ik vind het zelf wel fijn dat het een sterke inwerking heeft, geeft mij wat meer zekerheid, zeker voor de wagen :j ik ga binnenkort even experimenteren met een kaak gekruist hoofdstel maar die moet ik nog even in elkaar knutselen.

Vandaag heb ik (samen met mijn vriend) een ritje gemaakt voor de sulkie. Dat ging zo enorm goed!! echt geweldig. Perfecte reactie en hij was zo lekker kalm met zijn hoofd :D <3 ik zal zo even een foto uploaden!