5 jarige PRE ruin veel moeite met voet geven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lhundol

5 jarige PRE ruin veel moeite met voet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:52

Sinds een aantal maanden zijn we met onze inmiddels 5 jarige PRE ruin met grondwerk en het begin van vrijheidsdressuur bezig. Ik gebruik hierbij een clicker. Het is een gevoelige en vrolijke puber met een sterke mening en grondwerk en loswerk gaat in principe goed. Meneer doet daarnaast echt alles voor snoep.
Wat er gebeurd; zodra ik de clicker pak wil hij erg zn best doen om alle snoepjes die ik mogelijk bij me heb zo snel mogelijk te voorschijn te krijgen. Hij is hiermee erg met de hand met de clicker erin bezig. Van de week probeerde hij me zelfs in deze hand te happen. En ook met mn jaszakken. Ook focust hij erg op het zweepje wat ik vast houd en knaagt hier ook aan. In het algemeen is hij erg druk met zn mond (laat gecastreerd).
Om dit op te lossen heb ik veel geduld en wacht gewoon rustig tot hij wat minder aan het asen is op snoep. Ik blijf gewoon staan waar ik sta en doe niets. Een click gevolgd door de beloning krijgt hij altijd zo aangereikt dat hij een stap naar achter moet doen om de beloning aan te kunnen nemen.
Volg, halt, blijf, kom, terug en wending om voorhand op druk gaat goed. stap en draf terwijl ik naast hem loop ook.
Nu willen we hem graag de spaanse pas leren. Voetjes geven blijft erg moeilijk. Ik kriebel nu met het zwepje rond zn kogel en zeg voet, net als met hoeven krabben, tot hij zn voet op tilt en dan click. Met hoeven krabben tilt hij de voet al op als je er naar toe bukt. Dit heb ik ook geprobeerd maar vond ik minder effect hebben. Het probleem is dat hij een stap naar achter weg blijft stappen, ik denk om dichter bij me in de buurt te komen en een beloning te ontfutselen of krijgen. Of hij denkt dat ik weer frontaal voor hem moet komen te staan, ik sta naast hem bij het vragen om de voet.
Het blijft nu al een paar maanden hetzelfde, heeft iemand tips om hier verbetering in te krijgen? En ook om hem minder op de beloning gefocud te krijgen?

Amable

Re: 5 jarige PRE ruin veel moeite met voet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:01

Ik zou hem corrigeren op aan jou zitten, dus telkens als hij aan je handen, zakken, zweep, clicker enz zit corrigeren. Dat doe ik zelf bij voorkeur door me lomp in mijn eigen ruimte te bewegen, dus een knie die ineens omhoog schiet als hij aan m'n broekzak zit, een ellebog in zijn gezicht als hij aan mijn jaszak zit enz. Jij moet je vrij in jouw eigen ruimte kunnen bewegen en als hij daarbij een knal voor zijn kop krijgt dan is dat zijn probleem, als hij buiten je ruimte was gebleven had hij daar geen last van gehad. Ik zorg dus wel dat ik hem raak, ik wil hem leren uit mijn ruimte te blijven, niet klappen te ontwijken ;)

Wat betreft voetje optillen, ik tik altijd vanuit mijn pols met een snel opvolgend getik, moeilijk uit leggen zonder het voor te kunnen doen. Maar ik probeer hem zo aan te raken dat de zweep irritant is, maar niet pijnlijk. Maar kijk ook naar zijn aandacht, is hij tijdens je commando met je handen/zweep/clicker en/of zakken bezig, dik kans dat hij de link niet legt tussen het optillen van zijn voet en beloning maar de beloning linkt aan het feit dat 'ie aan je zat. Je kan dat heel simpel voorkomen, neem hem met 1 hand vast aan het halster, dan kan hij niet aan je zitten.

Als ik het zo lees zou ik je overigens adviseren om een keer bij iemand een les te volgen, die kan je dan echt al een enorm eind op weg helpen, vooral op het gebied van beleefdheid, maar ook met de oefeningen zal het je een enorme stap vooruit helpen :)

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 21:08

dank voor alle tips!

Onze ruin staat sowieso graag midden in je space en kruipt ongeveer bij je op schoot als ie de kans krijgt. Ook bij vreemden hij loopt ine en rechte lijn op ze af en je komt er niet meer vanaf :-)
Ruimte maken voor de baasjes en respect hebben is een dagelijks thema. Al het geknabbel etc wordt gecorigeerd en hij doet altijd een stap achteruit, wij niet. als hij naar mn hand nijgt of naar mn jaszakken tik ik hem dan ook altijd weg. of maak inderdaad ruimte om me heen. Maar vrijheidsdressuur is nieuw voor me. vandaar dat geduld hebben en wachten me het beste leek om eerst te proberen. Maar inderdaad als hij normaal niet aan ons mag plukken waarom met vrijheidsdesuur ineens wel? Het is ook dat hij gewoon erg hyper wordt zodra ie de clicker ziet. Hij probeert dan wel afstand te houden maar het is allemaal zo lastig, dat einidgt dan met neurotisch zweep geknabbel.
Inderdaad pak ik bij voet vragen zn halster vast terwijl ik naast hem sta en maak het kriebelen zo irritant als maar kan aanvoelen zonder pjin te doen.
Een les nemen staat op de agenda :-)

NikkivanOlst

Re: 5 jarige PRE ruin veel moeite met voet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:32

Tegen het happen etc zou je misschien kunnen werken met het voerweigeren.

Probeer je paard regelmatig een 'rust' momentje te geven, dus gewoon even op afstand houden helemaal niks. Even het koppie legen, even een rondje stappen, zal waarschijnlijk heel goed werken :j