Paard rent weg tijdens lopen aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kathy9814

Paard rent weg tijdens lopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 11:01

Altijd als ik met mijn paard loop gewoon met een halstertje en touw is er wel iets waardoor hij het touw lostrekt en weg rent daardoor loop ik eigenlijk nooit meer met halster en touw. Alleen als hij naar buiten gaat, dan doet hij niks en loopt gewoon rustig mee. De laatste keer dat ik weer ging proberen met halster en touw te lopen was 3 maanden terug, hij is dan ineens zo druk en trekt hij het touw los en rent dan door de bak en is hij daarna moeilijk te vangen.

Heeft iemand tips om mij te helpen ?

michelle_13

Re: Paard rent weg tijdens lopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:33

Misschien moet je gaan grondwerken ? Dat helpt meestal heel goed (;

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:36

Gebrek aan respect, grondwerken

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:12

Tja respect, eerder gebrek aan vertrouwen (in jouw leiderschap), maar inderdaad grondwerklessen/-hulp.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 18:47

Okee ik zal het proberen ;) :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:56

Grondwerk is inderdaad de basis. Zolang die basis er niet in zit hengstenketting onder de kin door doen zonder spanning op het touw als jullie lopen, zodra hij trekt geef je 1 flinke ruk, dan laat hij het in het vervolg wel uit zijn hoofd om zo'n leiipe acties uit te voeren. Ik zal wel half bokt over me heen krijgen maar veiligheid gaat voor alles.

Edit typefout

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:58

Meters maken en belonen voor goed gedrag en corrigeren bij ongewenst gedrag.
Succes.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:59

Totdat hij toch lostrekt, op het touw gaat staan, de ketting strak trekt, en het helemaal niet meer goed komt... is symptoombestrijding, en nog gevaarlijk ook.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:02

Grondwerken inderdaad is erg goed.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 19:57

Dat met dat touwtje kan ik wel proberen ja dankjewel voor de tips :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:15

@locanda klopt is symptoombestrijding... maar ts zal hulp in moeten schakelen voor wat betreft het grondwerk en het leren lezen van de signalen van het paard. Ze zal zich waarschijnlijk niet van vandaag op morgen de principes van grondwerk volledig eigen maken waardoor ze morgen veilig met haar paard aan de hand kan rondhuppelen... of ga jij het haar even leren? Dat zou fijn zijn....

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:31

Heb je het begin van mijn post gelezen? Dat is een zeer aannemelijke situatieschets in deze. TS schakel svp hulp in, van iemand. (Stalgenoot?) En verder, ja ik kan het aanleren, als daar naar gevraagd wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:33

Touw een keertje om de neus slaan is vaak al voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:39

Als die van mij voorbij probeert te komen, dan krijgt ie een beste meppert op zijn borst. Hij heeft heel goed geleerd dat dat niet mag, heel af en toe wil ie het nog wel es proberen, maar dan laat ik gelijk even merken waar de grens ook al weer lag. Als ie zich nu druk maakt, dribbelt ie op de plaats, dat vind ik prima, bij mij blijven en niet voor me uit en uitkijken waar ik loop.

Hengstenketting vind ik onzin, daar leer je een paard niks mee, dat vind ik idd ook alleen symptoombestrijding. Werkt zolang het ding er om zit, maar ik neem aan dat je ook zonder wilt.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 00:45

Locanda schreef:
Heb je het begin van mijn post gelezen? Dat is een zeer aannemelijke situatieschets in deze. TS schakel svp hulp in, van iemand. (Stalgenoot?) En verder, ja ik kan het aanleren, als daar naar gevraagd wordt.

Ja ik heb het gelezen, ik zal een stalgenoot vragen;)

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 00:47

Anne_GTI schreef:

Dan word je paard toch schuw als je dan een keer over zijn neus aait gooit hij ze hoofd naar boven ?
Dat is mij een keer gezegt

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 00:50

Mindim schreef:
Als die van mij voorbij probeert te komen, dan krijgt ie een beste meppert op zijn borst. Hij heeft heel goed geleerd dat dat niet mag, heel af en toe wil ie het nog wel es proberen, maar dan laat ik gelijk even merken waar de grens ook al weer lag. Als ie zich nu druk maakt, dribbelt ie op de plaats, dat vind ik prima, bij mij blijven en niet voor me uit en uitkijken waar ik loop.

Hengstenketting vind ik onzin, daar leer je een paard niks mee, dat vind ik idd ook alleen symptoombestrijding. Werkt zolang het ding er om zit, maar ik neem aan dat je ook zonder wilt.

Ik wil ook zonder de hengstenketting lopen natuurlijk, ontspannen en rustig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 01:25

kathy9814 schreef:
Anne_GTI schreef:

Dan word je paard toch schuw als je dan een keer over zijn neus aait gooit hij ze hoofd naar boven ?
Dat is mij een keer gezegt

Welnee, da's een fabel.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:44

Ik denk dat jullie beide aan iets anders denken? :)
Anne aan het touw in een lus om de neus heen draaien, en Kathy aan een tikje op de neus.
Iig; met het touw om de neus loop je i.p. hetzelfde risico als met de hengstenketting, alleen heb je kans dat de lus er al helemaal uit gezakt is, voordat je paard evt op het touw gaat staan. En een paar tikjes tegen de neus, daar zal hij inderdaad een beetje schuw van worden TS, en het helpt je niks.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:55

TS, nu je paard dit trucje kent, denk ik dat het moeilijk af te leren is. Wij hebben er ook een die dit doet, paard hebben we al 9 jaar. Het kan maanden goed gaan, maar bij een moment van onoplettendheid kan hij zo weg zijn (en bokken en wegrennen als je hem wil pakken).
Misschien dat intensief grondwerken gaat helpen, maar ik denk dat het een lange weg is voor wandelen met een los hangend halstertouwtje veilig mogelijk is.
Succes!

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 08:57

Locanda schreef:
Ik denk dat jullie beide aan iets anders denken? :)
Anne aan het touw in een lus om de neus heen draaien, en Kathy aan een tikje op de neus.
Iig; met het touw om de neus loop je i.p. hetzelfde risico als met de hengstenketting, alleen heb je kans dat de lus er al helemaal uit gezakt is, voordat je paard evt op het touw gaat staan. En een paar tikjes tegen de neus, daar zal hij inderdaad een beetje schuw van worden TS, en het helpt je niks.

Ja ik dacht aan een tik op de neus, okee dus zown manier moet ik dus niet doen ...

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 08:58

Sammyoo schreef:
TS, nu je paard dit trucje kent, denk ik dat het moeilijk af te leren is. Wij hebben er ook een die dit doet, paard hebben we al 9 jaar. Het kan maanden goed gaan, maar bij een moment van onoplettendheid kan hij zo weg zijn (en bokken en wegrennen als je hem wil pakken).
Misschien dat intensief grondwerken gaat helpen, maar ik denk dat het een lange weg is voor wandelen met een los hangend halstertouwtje veilig mogelijk is.
Succes!

Haha ja herkenbaar, zal nog eens zwaar worden !

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:03

Ik ben het wel met neon eens en bij mij zou er ook meteen een hengstenketting aan gaan. Daarbij heb ik nog nooit meegemaakt met zulke paarden dat als ze geleerd hebben fatsoenlijk aan de ketting te lopen dat ze daarna aan het touw er weer vandoor gaan. In het geval van hengsten wordt het anders, die komen hoe dan ook niet aan een touwtje als ze last van hun hormonen hebben.
Als je niet met een ketting wilt lopen dan wandel je toch gewoon met het hoofdstel aan, dat zal ook wel werken.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:07

Ik denk echt dat jullie het risico van het tóch lostrekken (met alle gevolgen van dien) onderschatten. :) Maar goed, een quick-fix is altijd makkelijk.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:08

Locanda schreef:
Ik denk echt dat jullie het risico van het tóch lostrekken (met alle gevolgen van dien) onderschatten. :) Maar goed, een quick-fix is altijd makkelijk.

Wat is een quick-fix ?