Nouvel schreef:Ik ben daar ook heel consequent in, ze moeten van mij aan de longe altijd in stap beginnen, anders wordt het steeds gekker...
Het is gewoon een stukje discipline dat ze aan moeten leren.
Ook al zijn het maar een paar rondjes, ze mogen niet weg scheuren aan de longe...
Ik sta daar anders tegenover, voor een paard is het natuurlijk om spanning van zich af te willen rennen. Ik heb dan liever dat ze aan de longe compleet uit hun plaat gaan. Vanaf het moment dat ik erop zit, is het braaf en 100% luisteren, maar aan de longe mogen ze gek doen.
Maar dat is wellicht omdat ik een overdreven stresskikker heb, ik ben al lang blij als hij die spanning ergens kwijt kan, want rijtechnisch schiet ik niks op met een paard wat spanning in het lijf op heeft geslagen, een braaf warmgelopen paard met strakke spieren van de spanning kun je nl. ook niks mee. Dus ik zie de pittiger paarden nog het liefste flink in de rondte bokken, dan weet ik dat het er allemaal uit is als ik erop stap. Mijn eigen vriendje doet dat dus niet, is een binnenvetter, die rent alleen maar en met een beetje pech ontploft hij onder het zadel alsnog
, ik doe dus echt bijna een vreugdedansje als hij een keer bokt aan de longe, dat is een teken dat hij echt mentaal openstaat!