Probleempje met de longeerzweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Probleempje met de longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 11:19

Hallo,

als ik mijn Haf longeer, kan ik eigenlijk niet met de longeerzweep werken. Ik neem hem altijd wel mee met longeren, maar ik heb hem op de grond liggen. Over het algemeen reageert hij echt super op alle aanwijzingen van mijn stem, maar soms gaat hij trager lopen, en dan krijg ik hem niet meer voorwaarts met mijn stem en lichaam. Als ik dan de longeerzweep alleen al oppak, dan gaat hij heel hard rennen. Ook als ik de zweep al weer neergelegd heb, blijft hij nog wat rondjes doorgaan, voordat hij eindelijk weer langzamer gaat en ontspant. Daarna blijft hij vaak wel weer super goed voorwaarts. Maar dit vind ik er vervelend, want ik wil gewoon met hem kunnen werken zonder dat hij daarvan gestrest wordt.

Hij heeft absoluut geen nare ervaring gehad met de zweep. Hij is er nooit mee geslagen of wat dan ook. Ook vlucht hij niet voor de menzweep en mijn gewone zweep, en ik neem de longeerzweep gewoon tegelijk met mijn pony mee, en dat vind hij ook echt niet eng.

Is dit gewoon proberen om van het werk weg te komen ofzo? En hoe zou ik dit kunnen oplossen? Of moet ik dit gewoon zo laten?

anniekasaur

Re: Probleempje met de longeerzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:24

Ik zou er veel mee oefenen, mijn haf had hier vroeger ook veel last van en heb steeds stukken de zweep erbij gepakt (wel met iemand erbij die mij de zweep kon aangeven), stukje verder gelongeerd en haar tempo genegeerd, gewoon de zweep er achter en zodra ze ging ontspannen gaf ik de zweep weer even weg. Veel oefenen, niet boos worden, dit hielp bij mijn hafje heel erg.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:27

Mijn paard raakte al over haar theewater door de longeerzweep alleen maar op de grond te zien. Toch heb ik doorgezet, wat resulteerde in een soort kangaroe aan de longeerlijn. Ik heb het afgewisseld, ik liet haar vooral merken dat ik haar niet zou slaan met de zweep maar dat het een verlengde van mijn lichaam en stem was. Dus mijn armen in een nette V-vorm om haar zo voorwaarts te houden. Inmiddels, na veel oefenen geeft ze er niks meer om en kan ik de zweep ook gewoon op haar rug leggen. Het is gewoon even doorzetten. Ik heb trouwens ook met haar aan de hand gewandeld terwijl ik de zweep rechtop vasthield in mijn andere hand. Dat hielp ook wel.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:28

Gebruik je de longeer zweep ook voor het los gooien om hem wat "op te jagen" Misschien assoceerd (geen idee hoe je dat schrijft met rennen en gaat hij daarom zo hard? Als ik mijn paard ga losgooien gebruik ik gewoon een halstertouwtje en voor het longeren gewoon de zweep, dit om dat te voorkomen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 11:32

Gewoon volhouden en zijn reactie negeren dus.
@kermis: Als ik mijn pony eventueel losgooi doe ik dit nooit met de zweep.

Heel erg bedankt iedereen!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:35

Oke! Ik denk vraag het even hoe en wat. Dat geef ik je de tip inderdaad negeren en volhouden. Er gaat vanzelf een lampje branden!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 11:42

Kermis schreef:
Oke! Ik denk vraag het even hoe en wat. Dat geef ik je de tip inderdaad negeren en volhouden. Er gaat vanzelf een lampje branden!

Dt word wel echt flink volhouden _O-
Ik denk dat het wel eventjes duurt tot hij op normaal tempo gaat lopen...
Lees: Tot hij eindelijk toch echt wel héél moe word van dat harde lopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:13

Mijn pony had hetzelfde en die kan ik nu gewoon de zweep op de rug leggen en om haar heen op de grond slaan etc. :j

Ik heb het zo geleerd, gewoon de zweep vast blijven houden en bij de minste vertraging de zweep weer neerleggen (dat is dan de beloning)
En dat steeds herhalen tot ze snapt van dat het niet helpt om harder te gaan maar dat ze juist rustig moet blijven.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 11:05

Ik heb gister weer gelongeerd, en de zweep erbij gehad. Hij ging eerst heel hard, maar na een paar rondjes had hij door dat het toch geen zin had. Hij liep al heel gauw op het tempo dat ik wou.

Ik ben hier erg blij mee, en iedereen heel erg bedankt voor de tips!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:17

Sommige paarden hebben geleerd heftig op een longeerzweep te reageren, het is altijd puzzelen wat werkt. Of je leert hem door te lopen zonder zweep. Of met het gebruiken (oppakken) van de zweep, maak je jezelf in het begin klein (minst bedreigend)/houdt hem even achter je (uit het zicht). Dus hier even in zoeken, misschien kun je doen alsof je hem oppakt, maar het toch niet doen.
Anders blijft die reactie (longeerzweep pakken = aan de sjees) toch steeds (hetzij even) bestaan. :) Duurt vaak lang voordat ze op deze manier (bovenstaand) door krijgen: *oké, het hoeft niet dat rennen* Eigenlijk houd je dat geconditioneerde gedrag in stand door hem te laten 'uit rennen'.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 13-04-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:24

Locanda: Bedankt voor je reactie. Ik had net een berichtje boven al neergezet, dat het al heel gauw goed was.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:27

Zag het ;) ik vrees alleen dat het op deze manier heel lang gaat duren voordat hij door krijgt, dat rennen niet nodig is. (Dat probeerde ik uit te leggen, maar ik heb het hem niet zien doen (hoe) dus het is speculatief.) Vandaar, maar als jij het op deze wijze oké vindt, is dat op zich prima. Alleen veroorzaakt het wel (tijdelijke) spanning in je training.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 12:38

Locanda schreef:
Zag het ;) ik vrees alleen dat het op deze manier heel lang gaat duren voordat hij door krijgt, dat rennen niet nodig is. (Dat probeerde ik uit te leggen, maar ik heb het hem niet zien doen (hoe) dus het is speculatief.) Vandaar, maar als jij het op deze wijze oké vindt, is dat op zich prima. Alleen veroorzaakt het wel (tijdelijke) spanning in je training.

Nee hoor. Dat valt mee. Hij had even spanning, maar na een paar rondjes, ging hij op normaal tempo lopen en werd hij ook weer helemaal ontspannen. Voor de rest heeft hij geen spanning meer gehad. Het is natuurlijk ook lastiger te beoordelen omdat je hem niet kent. Het is waarschijnlijk nog 1 of 2 keer dat hij dat doet, en dan zal het wel helemaal klaar zijn. Het voordeel aan hem is ook dat hij niet bang is voor de zweep. Hij heeft er wel respect voor. Waarom hij zo reageert/reageerde is ook een raadsel.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:41

Het is in principe aangeleerd gedrag, er zijn paarden die geleerd hebben te rennen bij teugeldruk, en te remmen bij beendruk. Kan allemaal. :D Je hebt het ras ook mee :j en met wat je verder zo aangeeft, zou het kunnen dat het met een aantal keer gedaan is. De tijd zal het leren. :)