Hengst trainen voor de keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Hengst trainen voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 13:37

Op de hengstenkeuringen/shows zie ik vaak 3-jarige hengsten voorbij komen, prachtig gespierd, helemaal compleet.
Dán kijk ik naar mijn eigen hengstje en dan springen de tranen nog net niet in je ogen bij wijze van _O-

Hun excuus dat het paard zichzelf zo mooi heeft getraind met soortgenoten in de wei kan er bij mij dus niet in,
wat ik me dan wél afvraag is hoe vroeg ze wel niet begonnen zijn met trainen, en hun manier van trainen.

Ben ik dan nog echt van de oude stempel dat paarden lekker tot hun 3e mogen spelen in de wei met maatjes?

Anoniem

Re: Hengst trainen voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:39

Deze hengsten worden vanaf ong hun 2e jaar getraind ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:43

Joolien schreef:
Deze hengsten worden vanaf ong hun 2e jaar getraind ;)

Inderdaad. De meeste HK zijn met een leeftijd van ongeveer 2,5 jaar.
Daarvoor gaan de meeste hengsten dus vanaf hun 2de al in training.
Dat jij jou paard lekker paard laat zijn maakt hem niets meer of minder als deze hengsten.
Maar is voor je paard wel beter.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 13:51

ponyparadijs schreef:
Inderdaad. De meeste HK zijn met een leeftijd van ongeveer 2,5 jaar.
Daarvoor gaan de meeste hengsten dus vanaf hun 2de al in training.
Dat jij jou paard lekker paard laat zijn maakt hem niets meer of minder als deze hengsten.
Maar is voor je paard wel beter.

Ik vind welzijn iets belangrijker dan prestaties, maar toch lijkt het mij dat je hengst die lekker op het land heeft gestaan minder gaat scoren dan de hengst die dus al een jaar in training is dan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:03

Tja dat is een keuze die je maakt.
Wil je met je hengst naar de keuring?
En van welk stamboek?
Want er zijn ook wel stamboeken die er veel minder naar kijken.
Maar bij het KWPN bijvoorbeeld weet je wel bijna zeker dat jou 'ongetrainde' hengst net een stapje beter zijn best moet doen dan de getrainde exemplaren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:53

Nee, die van mij gaat niet naar de keuring. Hij mag hengst blijven tot een jaar of 3 en dan gaan de ballies eraf.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:00

ik werk bij een springstal en hebben daar wel eens jonge hengsten gehad voor de keuring. Als 2/ 2,5 jarige worden ze uit de wei geplukt, op ijzers gezet en gewoon netjes gemaakt. Manen geknipt, opgeschoren e.d. Zo gaan ze naar vrijspringen en dergelijke. Wordt dan nog eerst vrij weinig mee gedaan. Misschien paar keer aan de longe, maar verder niet echt. Als ze het goed doen worden ze vervolgens op het moment dat ze 3 zijn zadelmak gemaakt, onder het zadel ook gesprongen en klaar voor de keuring. Maar bij ons is het vaak nog wel zo dat 3 jarige die zadelmak zijn/ 4 jarige die zadelmak zijn en het echt goed doen, die gaan vaak nog een paar maanden terug in de wei om nog wat uit te groeien en ouder te worden. Dan worden ze weer opgepakt als 4jarige/ bijna 5 jarige.

Maar inderdaad, die hengsten zijn er jong bij en moeten meteen dikke proeven lopen. Beetje te gek voor woorden eigenlijk! Maar zelfde met jonge paarden springen (internationaal helemaal). Staan mega proeven en dan te bedenken dat die paardjes net 5 zijn bijvoorbeeld!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:16

Ik heb op een stal gewerkt waar elk jaar zeker 5 hengsten voor de keuring stonden.
Heb heel wat jaren daar de hengsten getraind.
Ze kwamen binnen in het jaar dat ze 2 werden. Meestal in juli-augustus.
HK zijn meestal november december. Dus 3-4 maand voor de keuring.
Dan werden ze meteen in het werk gezet.
Longeren en vrijspringen en na een week of 2 ook echt longeren met een elastiek of touwtje.
Wel werd er in het begin niet heel lang gelongeerd. Maar na een maand was het toch zeker een half uur per dag.
En dat 5-6 dagen in de week.
Meeste kregen voor de keuring ook al zadel en dergelijke op.
Want als ze bij de HK door zijn moeten ze vaak de 2de of 3de bezichtiging onder het zadel worden getoont

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:29

Eigenlijk te gek voor woorden dat de grote stallen een beetje "gedwongen" worden om hun hengsten al zo vroeg in training te zetten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:35

het is inderdaad jammer dat de keuringscommissies dit aanmoedigen.
Eigenlijk zouden ze de HK pas in het jaar moeten doen dat ze 3 zijn geworden.
Zou voor de paarden veel beter zijn.
En bij het NRPS bijvoorbeeld zouden de paarden ook een jaartje ouder zijn met de verrichtings onderzoeken.
Is toch ook veel beter voor die paarden

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:23

Inderdaad, alhoewel, wie weet wordt de lat dan nog wel weer hoger gelegd.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:28

Eigenaren kunnen uiteraard ook hun hengst een jaar later aanbieden.
En het verrichtingsonderzoek van het NRPS is voor 3 jarige gelijk als die voor oudere hengsten.
Oudere hengsten moeten wel al onder het zadel worden getoond op de eerste beoordelingsdag

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:23

Matheno schreef:
wat ik me dan wél afvraag is hoe vroeg ze wel niet begonnen zijn met trainen, en hun manier van trainen.

3 a 4 maanden voor de HK van de wei af, 5 dagen op 7 bijgezet longeerwerk, evt. aangevuld met stapmolen, 1x pw vrijspringen. De laatste maand wordt er ook extra geoefend met monsteren en opstellen.
De paarden die na de eerste bezichtiging door zijn en dus blijven, worden zadelmak gemaakt.