paard gaat tijdens longeren op zweep af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1991lisanne

paard gaat tijdens longeren op zweep af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 14:32

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het longeren.. Wanneer ik mijn 4jarige ruin ga longeren gaat hij op me longeerzweep af inplaats dat die er vanaf loopt. ook als van hem afsta en zwaai met de zweep ga hij of op mij af of weer richting me zweep. het maakt niet uit als ik er naast sta of er voor of er vanaf.. los longeren gaat ook niet super want hij loopt dan gewoon een kant op die hij wil en als ik hem blokkeer hoe het mij aangeleerd is, gaat het soms goed en soms loopt hij via het midden weer de kant op wat die al liep.

wie heeft er tips voor mij om dit op te lossen?

Angela

Re: paard gaat tijdens longeren op zweep af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:21

Je paard heeft duidelijk geen respect voor de longeerzweep. Tijd om hem dat aan te leren door eens duidelijk te zijn. Zorg wel dat dit door iemand gedaan wordt die weet wat hij/zij aan het doen is. De bedoeling is dat het paard leert dat je daarmee een aanwijzing geeft die opgevolgt moet worden, niet dat het paard bang wordt van de zweep.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:41

Inderdaad net als hierboven al staat moet je pony respect krijgen voor jouw hulpen door iemand die goed weet hoe die het moet doen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:54

Het is maar net wat je ze aanleert. Makkelijkste oplossing zou (als je het zo leest) zijn, longeren zonder zweep. Met een touwtje ofzo, maar dat gaat zeker niet?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:59

Vraag me af of het respect voor een zweep is. Je weet zeker dat je niet iets doet met je lichaamshouding waardoor je paard het idee krijgt om naar binnen te moeten komen?

1991lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 15:46

nee longeer ook een ander paard en die heeft daar geen problemen mee. maar deze gaat op de zweep af of loopt dwars door je heen. zelfs met het rijden loop ik er tegen aan dat hij te weinig respect heeft.. Het nu met het rijden iemand gevraagd om hem aan te pakken, maar als deze persoon op zit, doet hij alles. ga ik er op gaat hij alleen in de galop de andere kant op als ik op de volte wil.. gelukkig is het alleen de gelop en 1 kant.
Maar zou graag zoveel mogelijk zelf willen oplossen zonder iedere keer iemand te laten komen die ik moet betalen... er moet toch een begin stuk zijn? we zijn gelukkig al wel een stuk verder.. aan de longeerlijk maar galopeerd gelijk weg en kijkt niet uit of jij daar staat of niet..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:51

Hij heeft duidelijk geen respect voor je, neem een goede grondwerkles.
Niet van iemand die het voor je doet, maar van iemand die het jou leert.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:44

Locanda schreef:
Het is maar net wat je ze aanleert. Makkelijkste oplossing zou (als je het zo leest) zijn, longeren zonder zweep. Met een touwtje ofzo, maar dat gaat zeker niet?

Dus weglopen van het probleem en het maar laten voor wat het is? :P

Ik ga mee met Angela :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:46

ik longeer ook zonder zweep, die vanmij komt er ook opaf.
gewoon met een halstertouwtje ipv zweep gaat perfect

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:51

1991lisanne schreef:
nee longeer ook een ander paard en die heeft daar geen problemen mee. maar deze gaat op de zweep af of loopt dwars door je heen. zelfs met het rijden loop ik er tegen aan dat hij te weinig respect heeft.. Het nu met het rijden iemand gevraagd om hem aan te pakken, maar als deze persoon op zit, doet hij alles. ga ik er op gaat hij alleen in de galop de andere kant op als ik op de volte wil.. gelukkig is het alleen de gelop en 1 kant.
Maar zou graag zoveel mogelijk zelf willen oplossen zonder iedere keer iemand te laten komen die ik moet betalen... er moet toch een begin stuk zijn? we zijn gelukkig al wel een stuk verder.. aan de longeerlijk maar galopeerd gelijk weg en kijkt niet uit of jij daar staat of niet..

Jij zal dus een stuk duidelijker moeten zijn. Voor een ander heeft hij wel respect maar voor jou niet. Dan zou ik eerst eens beginnen aan de longe.

En zeker niet de zweep vervangen voor iets anders. Zou helemaal mooi worden zeg. Dan loopt hij straks letterlijk en figuurlijk totaal
over jou heen. :j

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:53

Nee VisibreTeam ;) is ook een idee. :D :+
Maar de laatste post van TS is toch beter van info voorzien dan de eerste (OP). :)