puberende hengst.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

puberende hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 18:53

Hallo bokkers.
Ik had een vraag over mijn verzorgpony.
Het is een Welsh Mountain.
Paspoortje voor overzicht:
Naam: Enzo
Geslacht: Hengst
Ras: Welsh Mountain
Leeftijd: 1,5 jaar

Nou, het is dus een jong hengstje, die nu ook (volgens mij) aan het wisselen is.
Hij wil dus echt geen stap vooruit zetten als ik met hem wil lopen. Hij is hardstikke sociaal naar andere paarden toe. Zijn moeder, een andere merrie, en een merrie veulen van de andere merrie staan langs hem.( zie profiel, moeder=Katinka, andere merrie=Avanti, merriveulen=Evita)
Nu wil hij dus echt niet mee lopen.
Ik heb hier echt uren mee zitten proberen trekken, lange/losse teugel etc etc.
Hij loopt alleen mee als hij er zin in heeft. Een zweep werkt niet, Hij is zo koppig.
Als hij meeloopt, doet hij dat alleen als ik voor hem ga zitten/hurken, en als ik het touw lang laat. Dan komt ij. Verder loopt hij héééél soms wel mee. Beloningen hoeft hij afentoe niet.
Is dut nu puur hengsten gedrag? of is hij gewoon vervelend? :Y)

Ik hoor het wel, groetjes Jasmijn.

Jinthe1

Re: puberende hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:07

Op die leeftijd wisselt een paard nog niet. Denk dat hij het meelopen gewoon nog moet leren?
Je hebt het over teugels... Gebruik je een hoofdstel ipv een halster?
Denk dat je niet moet vergeten dat je hier met een jong dier te maken hebt die alles nog moet leren... Dus ook meelopen aan een halster.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:09

Popke schreef:
Op die leeftijd wisselt een paard nog niet. Denk dat hij het meelopen gewoon nog moet leren?
Je hebt het over teugels... Gebruik je een hoofdstel ipv een halster?
Denk dat je niet moet vergeten dat je hier met een jong dier te maken hebt die alles nog moet leren... Dus ook meelopen aan een halster.

Ja, hij gaapt wel de hele tijd. En hij wil heel graag iets in zijn mond, ook begint hij wat te happen. Maar dat kan allemaal met zijn leeftijd en geslacht te maken hebben.(?)
Ooops, ik bedoelde touw. Nee hij heeft zeker nog geen hoofdstel om/in. Alleen nog maar een halster :)
En ik snap dat hij dit moet leren, maar hoe? Ik kan wel uren achter elkaar aan het touw gaan hangen. Of juist uren voor hem blijven zitten.
Maar dan kom ik in tijdnood. Ik heb nog meer klusjes te klaren dan, en de andere pony's natuurlijk ook. En dan nog 6 km terug fietsen. Waar ik een halfuur voro nodig heb. Het is neit dat dat ik wil haasten ermee. Maar ik zou wel graag ene beter leer manier willen :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:23

Probeer hem eens met wat lekkers mee te krijgen. Elke keer als hij een stuk heeft gelopen, beloon je hem met iets lekkers.
Puberen doet hij niet. Ik zit nu in die fase met mijn 4 jarige knol!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:27

Haha oke, ik zie me al lopen met zo'n stok en aan het einde ene touw met wortel eraan! :')Nee ik ga het zeker proberen :) Zijn moeder was er ook vroeg bij :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:39

Hihi oke! Een wortel aan een stok....
Best origineel bedacht!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:42

Ontspannen werken met druk en druk loslaten. Gewoon rustig drukzetten op het halstertouw, vasthouden en loslaten en belonen zodra hij 1 stapje naar voren zet.

Dat is het basisprincipe van wijken voor druk :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 07:24

oke bedankt :) Dat ga ik doen!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:33

Dat heeft volgens mij helemaal niets met het hengst zijn te maken. Ik had een verzorshetlander (mini) en dat was een merrietje. Als die geen zin had om te lopen bleef ze ook gewoon koppig staan enz. Precies wat jij zegt: Ik ging dat voor haar zitten op mijn hurken en dat moest ik het touw gelemaal lang laten en moest haar de hele tijd aan blijven kijken. Meestal kwam ze dan naar me toe binnen 2 seconden en zo werkte ik het weiland af.

Heb je misschien nog andere paarden of pony's bij hem in de wei/paddock staan? Dat kan de rede zijn. Bij mij wilde namelijk nooit meelopen als ze de andere paardjes nog kon zien. Als ze uit het zicht waren dan liep ze vrijwel altijd netjes mee.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:37

En als je met een ander paard hem mee laat lopen?
Bijvoorbeeld stalgenoot loopt met een vriendje van hem, zolang hij loopt, hem belonen. (niet perse met een snoepje, kan ook met een klopje op zijn hals, lage stem of hem laten lopen aan een los lijntje)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:40

Jonge paarden zijn soms knap ingewikkeld, en als ik net goedbegrijp staat hij nu al alleen dat kan ook verklaren waarom zijn buien op zijn mens botviert aangezien hij niet met zijn vrienden kan stoeien. Vind dat wel vrij ernstig trouwens.. Waarom niet ergens een shethengstje ophalen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:40

Paarden leren het meest van andere paarden. Dus een ander paard meenemen en hem laten volgen en ondertussen langzaam leren wat een touw, druk, halster, etc. betekent.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 07:46

Ik weet dat het beter is als er een pony bijstaat. Hij wil dat ook duidelijk. Met het koude weer hadden we hem erbij, en toen werd die ene merrie hengstig. Dus toen maar weer apart gezet. Anders springt hij op die merrie. Of nog erger op zijn moeder.
En shethengstje, daar hebben we overnagedacht, of een ruintje. Maar de eigenaren willen niet nog een pony erbij. Aan 4 hebben hun hun handen vol.En ze hebben al een verzorgster (ik dus) nodig. En als ik daar kom, voer ik, mest ik, geef ik de paarden beweging etc etc.
Dus nog een pony is (volgens hun) helaas geen optie.
Als ik er ben zet ik soms de moeder er wel bij, dar kan hij heerlijk mee spelen :) En die zet hem ook op zijn plek. Maar van de lente gaan we hem waarschijnlijk ruinen. Maar dat lost mijn loop probleempje nog steeds niet op :+

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:05

Het is jouw verzorgpony lees ik, hoe doet de eigenaar/eigenaresse het? Kan die niet helpen? Want het is wel fijn als hij het goed aanleert.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 21:09

De eigenaresse woont er voor. Dus je loopt 1 meter en je bent bij de wei. Maar zei voert hem alleen. En speelt afentoe met hem.Zei is rond de 20 en momenteel hardstikke druk bezig met studie,werk en de paarden natuurlijk.En ze laat mij mijn gang gaan omdat er zeker vordering in zit. Maar meestal is hij dat snel genoeg weer kwijt.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:58

Nooit trekken maar druk geven. Stap dichterbij beloning druk weg. Zie je zelf als een paal die trekken ook niet terug.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:17

Oke bedankt :) Zoiets doe ik altijd wel. En dat lukt :)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:01

wat bij mijn paard werkt is niet naar hem kijken als ie mee moet lopen en anders een andere richting oplopen.
en veel belonen, elke stap is er 1!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 07:18

Ja, ik heb laatst met hem gespeelt. En dan volgt hij me wel. Maar dat met wel een paar meter er tussen. EN ik gaf hem een uitgebreide poetsbeurt. En wat een respectloze tank is het eigenlijk ook. Hij heeft flink wat tikken gehad hoor. Echt hengstenstreekjes, en respectloos.Loop je zo omver!

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:48

ja is lastig! ik weet namelijk precies wat je bedoelt, maar die van mij had echt een maand dat gedrag en gedraagd ie zich stukken beter! alsof het een periode is waar die ff doorheen moet.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:49

*en nu gedraagd ie zich stukken beter*

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:36

Oke, soort van ongesteldheid bij vrouwen? _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:47

Popke schreef:
Op die leeftijd wisselt een paard nog niet.

http://www.paardenmond.nl/leeftijd.htm
Volgens het schema grofweg elk half jaar tot 4,5 wisseld er wel wat.

Jonge paarden en helemaal hengstjes hebben een "orale fase" combi van spel en dingen onderzoeken (mond is voor een paard wat voor ons onze handen zijn).

Jong dier alleen zetten is niet goed voor de sociale ontwikkeling en hanteerbaarheid door mensen. In dit geval ivm niet samen kunnen met de merries (en zelfs dan geen speelkameraadje) is de beste optie opfok en alternatief rap castreren zodat hij weer bij andere pony's kan.

Voor het niet willen meelopen wil zelf achteruit voor hem lopen wel eens werken.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:52

tamary schreef:
Popke schreef:
Op die leeftijd wisselt een paard nog niet.

http://www.paardenmond.nl/leeftijd.htm
Volgens het schema grofweg elk half jaar tot 4,5 wisseld er wel wat.

Jonge paarden en helemaal hengstjes hebben een "orale fase" combi van spel en dingen onderzoeken (mond is voor een paard wat voor ons onze handen zijn).

Jong dier alleen zetten is niet goed voor de sociale ontwikkeling en hanteerbaarheid door mensen. In dit geval ivm niet samen kunnen met de merries (en zelfs dan geen speelkameraadje) is de beste optie opfok en alternatief rap castreren zodat hij weer bij andere pony's kan.

Voor het niet willen meelopen wil zelf achteruit voor hem lopen wel eens werken.

Oke bedankt! Dan zou het dus goed kunnen dat hij wat wisselt?
Want hij wil echt graag een touw in zijn mond. Of maximaal een maand word hij gecastreerd. Even kijken wanneer de DA kan.
Hij is echt een tank. Ik vind het zelf wel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:52

Een leuk beestje hoor, zag hem in je profiel. Maar zie ik het nu goed, dat hij binnenkort een keertje gaat dekken??

Verder is dit niet typisch hengstengedrag, maar weet hij gewoon nog niet hoe het moet.