Grondwerk.. Oefeningen om de leider te worden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoiiij

Grondwerk.. Oefeningen om de leider te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 18:31

Hallo,

Ik heb een vrij dominante merrie, vooral onder het zadel uit zich dit in staken (bokken, steigeren, niet voorwaarts gaan).
Nu heb ik zelf het idee, dat dit komt doordat ze niet genoeg respect heeft voor mij en mij niet ziet als leider.

Welke oefeningen a/d hand zijn goed om de relatie hierin te verbeteren?

Daarnaast zou ik graag willen weten of er ook iemand bovenin Friesland is, die les geeft in grondwerk??

Alvast bedankt!

Nirvana_

Re: Grondwerk.. Oefeningen om de leider te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 00:47

Ik denk dat je dit niet perse met oefeningen moet oplossen, maar met de algemene omgang met je paard... Als je 1 uur per dag aangeeft 'ik ben leider' en de andere 23 uur niet zal je paard je alsnog niet genoeg vertrouwen of je inderdaad als leider te zien.

Wel heel goed dat je naar oplossingen zoekt, ik hoop oprecht dat je eruit komt :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:01

En ze heeft geen lichamelijke klachten? Wel goed passende tuigage? Want dingen die zich met name onder het zadel tonen... Wat vind je lesgeefmens ervan?

Tja, het belangrijkste in de dagelijkse dingetjes is nog wel, dat jij bepaalt waar zij heen gaat, en zeker niet andersom. Verder kun je kijken naar/denken aan bijvoorbeeld de 7 games van Parelli (ik ben geen grote fan, maar deze zijn wel goed en concreet om mee te werken) voor instructie in jouw regio zou ik gewoon even zoeken.
Hoe luistert ze naar je met longeren? Echte dominantie uit zich eerder hierin.

kusjmanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:49

de algemene omgang met je paard... denk ik . ga wat goede oefeningen met der doen en uiteindelijk kun je kijken of ze bijv. los achter je aan loopt, dan ziet ze je als leider.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:56

Sluit me aan bij Locanda. Sluit eerst lichamelijke klachten uit. Is ze alleen dominant onder het zadel? Een goed boek voor basis grondwerk is 101 horsemanship oefeningen.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:55

Wie beweegt bepaald!
je kunt hier goed mee aan de gang door oefeningen te doen vanuit een bapaald principe die waar je jezelf ook lekker bij voelt.

paarden onderling worden de 'baas' over elkaar door de regel "Wie beweegt bepaald' aan te houden.
hiermee bedoelen we: als jij jou paard zijn voeten kan bewegen , welke kant dan ook, alleen als jij dat wilt, ben je leider!

dus ga aan de hand oefeningen doen kan gewoon goed zijn, alhoewel je dan wel deze principes ook moet aanhouden naast het uurtje werk wat jullie samen doen.

Ga met hem de bak in, of naar buiten, en laat hem aan de hand. stoppen wanneer jij dat vraagt. dit stoppen doe je door met je gezicht en de rest van je lichaam naar je paard toe te draaien en een klein beetje druk op je lijn te geven. loopt hij dan nog een aantal passen door?
zet hem dan een pas of 3 a 4 achteruit.
want, wie beweegt bepaald!

we kunnen het je hier niet makkelijk uitleggen, maar het is zeker de moeite waard om er een expert bij te halen!