Hoi! Volgende week zaterdag gaat mijn 9 jarige friese merrie weg en krijg ik een 3 jarige ruin. Mijn 9 jarige merrie is bijna een jaar kreupel geweest en het komt waarschijnlijk doordat er op een te jonge leeftijd teveel op gereden is en dat dat haar heeft verpest. Dit wil ik graag voorkomen met de 3 jarige ruin. Ik vind het er leuk om grondwerk te doen en ik denk dat dat ook wel het beste is. Maar wat voor grondwerk is geschikt voor een jong paard?
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Je kunt balkjes lopen met hem, longeren, je kunt vrijheidsdressuur gaan doen, lekker wandelen met z'n tweetjes, af en toe een wat hoger sprongetje proberen en je kunt hele leuke 'speelgoedjes' kopen voor je paard. Een grote voetbal of pylonen of en hoelahoep kun je kopen voor hem. Of zet een keer een schrikparcourtje op. Er is genoeg te doen in ieder geval! Veel plezier ermee!
Wandelen! Heb je veel profijt van als je later op buitenrit wil
Akecheta
Geplaatst: 10-03-13 22:07
Ik zou eerst beginnen met werken aan een stukje leiderschap, lichaamstaal in de longeerbak/picadero. Ik zou nog voorzichtig zijn met longeren. Paard laten wennen aan allerlei "enge" dingen, laten lopen over een zeiltje, samen onder een paraplu staan etc. Met mijn jonkie heb ik het spelletje "zoek de wortel" gedaan. Iets engs gaan opzoeken en op die plek samen een wortel vinden. Daar werd ie erg enthausiast van, en op deze manier was het voor mijn pony duidelijk dat als we iets samen gaan doen het altijd erg leuk is. Ik heb hele goede ervaringen met Terra Natura voor begeleiding bij het grondwerk. Weet niet of je lessen wilt nemen in het grondwerk? Er zitten verschillende instructeurs van hen verspreid in NL.
Voordat je gaat wandelen idd wel zorgen dat je in de bak al hebt geoefend met leiden; netjes naast je blijven lopen/jouw tempo aanhouden, stoppen wanneer jij stopt/stemhulp 'ho' geeft, aan de kant en achteruit gaat op commando, zonder dat je er met je volle gewicht tegenaan moet duwen/aan het halster moet hangen (vind het nog steeds verbazingwekkend hoe vaak dat gebeurt), wordt anders een beetje gevaarlijk natuurlijk
verdiep je eens in de manier van Parelli, ik heb hier zoveel aan gehad met mijn jonge merrie en nog steeds met mijn beide paarden ookal is mijn merrie nu bijna 6 en mijn nieuwe ruin 12 jaar!