Hoelang longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvankaxx

Hoelang longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:43

Hee bokkers :)
Ik vroeg mij af hoelang jullie je paarden longeren, ik doe dit nog niet zo heel erg lang, en na een kwartiertje hebben mijn verzorgpaardje en ik het allebei wel gehad, maar hoe lang is ''normaal''?
Barst lossss.
x

Hettieheks

Re: Hoelang longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:46

Een 20 min tot halfuur.. Wel met erg veel afwisseling.. Maar dat is dan t longeren op zich.. Vaak plak ik er ook nog een stukje grondwerk aan vast.. Als je op google zoekt Marijke de jong die bied een gratis ebook aan op internet staat vol met tips over grondwerk.. Misschien kun je daar wat mee..

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:47

Hoi, Ik longeer meestal 20 minuten tot een half uur als het in plaats van rijden is. Het heeft met meerdere factoren te maken. Natuurlijk de grote van je cirkel, hoe kleiner hoe zwaarder. De bodem waar je paard op loopt en de conditie en frisheid van je paard.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:48

Daar is niet echt een norm voor. Het hangt er vanaf wat jij die dag met je paard wil bereiken. De ene keer longeer ik hem de dag nadat hij flink gewerkt heeft onder het zadel, en dan is het 10 minuutjes even laten stappen en draven beide kanten op. De andere keer wil ik hem goed trainen door over balkjes te longeren. Die van mij kan wel eens doen alsof die balkjes hem willen opeten dus dan ga ik net zolang door totdat hij een paar keer 'normaal' over de balkjes is gegaan. Longeren is vrij belastend doordat je hem telkens op een volte laat lopen, een uur lang longeren zou ik dus niet doen, maar een half uurtje kan prima, mits je genoeg variatie biedt.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:53

'Mijn' paardje heeft niet echt een goede conditie, maar is wel werkwillig en vind het leuk om bezig te zijn. Ik heb haar nu 2 keer in de wei gelongeerd, die is opzich aardig droog, maar wel glad op sommige stukjes dus dan wil ze nog wel eens wat wegglijden.. Ik wil inderdaad ook wel wat bezig met grondwerken, heb vandaag ook wat dingetjes geoefend o.a. Stap/draf/stop/achteruit en dat ging aardig goed. Ik zal het eens googlen, bedankt voor de tip!

@EllaBellaah Wat ik met haar probeer te bereiken is eigenlijk puur dat ze wat beweging krijgt, ik doe haar in mijn eentje dus als ze mazzel heeft krijgt ze 2 keer per week beweging, en anders 1 keer, wat natuurlijk veel te weinig is voor een jong paard :\

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:55

Yvankaxx schreef:
@EllaBellaah Wat ik met haar probeer te bereiken is eigenlijk puur dat ze wat beweging krijgt, ik doe haar in mijn eentje dus als ze mazzel heeft krijgt ze 2 keer per week beweging, en anders 1 keer, wat natuurlijk veel te weinig is voor een jong paard :\

Hoe oud is het paard dan en wat doet hij de rest van de dag? :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:55

Dat is inderdaad wel lastig als jij de enige bent die wat met haar doet. Hoe oud is ze? Anders kan je haar ook met balkjes gaan longeren, dit houdt het werk afwisselend voor haar. Probeer eerst eens één balkje, daarna 2 of een balkje dat een klein stukje van de grond af ligt. Dit is ook erg goed voor de coordinatie van een jong paard en de spieropbouw.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:03

Serena wordt over een maandje 5, eerst was er nog iemand die haar ook 'deed', maar die is helaas gestopt. Nadat we wat gedaan hebben staat ze lekker in het weiland, ze staat nu nog snachts binnen, maar binnenkort weet 24,7 buiten. Onder het zadel is ze overigens totaal niet druk ofzo, maar aangezien het rijden vorige week totaal niet goed ging had ik niet zo'n zin om vandaag weer te rijden, moet eerst maar weer eens een lesje nemen. Er is daar geen bak aan huis, die is een kwartiertje lopen, en omdat ik nogal gespannen wordt als ik alleen met haar langs de weg moet dan wordt ze nogal druk enzo dus daarom longeer in haar ook in het weiland.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:05

Je zou ook kunnen oefenen met wandelen. Gewoon een heel klein stukje het erf af en weer terug, totdat jullie allebei niet meer gespannen worden. Kan er niet iemand met je meelopen?
Jammer dat er niet zoveel met haar gedaan wordt verder. Voor een 5 jarige is een kwartier - 20 minuten longeren prima hoor. Zolang je wel afwisseling biedt en het een uitdaging blijft voor haar.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:09

Yvankaxx schreef:
Serena wordt over een maandje 5, eerst was er nog iemand die haar ook 'deed', maar die is helaas gestopt. Nadat we wat gedaan hebben staat ze lekker in het weiland, ze staat nu nog snachts binnen, maar binnenkort weet 24,7 buiten. Onder het zadel is ze overigens totaal niet druk ofzo, maar aangezien het rijden vorige week totaal niet goed ging had ik niet zo'n zin om vandaag weer te rijden, moet eerst maar weer eens een lesje nemen. Er is daar geen bak aan huis, die is een kwartiertje lopen, en omdat ik nogal gespannen wordt als ik alleen met haar langs de weg moet dan wordt ze nogal druk enzo dus daarom longeer in haar ook in het weiland.

En waarom heb je het idee dat er veel te weinig met haar gedaan wordt? :) Want als ze verder gewoon lekker in het land staat, dan krijgt ze in principe beweging genoeg :j Is echt trainen (conditie en spieren opbouwen, gymnastiseren etc) je doel, ja dan mag er wel wat meer bij :)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:17

Als mijn vriendin mee gaat is er geen probleem, omdat ik dan zelf ontspannen ben. Als ik alleen ben ben ik bang dat er iets gebeurt (soort van oud trauma), dat voelt zij en daar gaat ze nogal op reageren. De straat uit gaat dan nog, totdat we op de weg komen. Zodra we in de bak zijn is die spanning trouwens ook weg, omdat ze nooit een vlieg kwaad zou doen, zijn laatst na een maand weer bezig geweest en kon er zo op weg stappen. Heb na een ander topic hier wel goede tips over gekregen hoor, met die spanning, en dat ging ook wel goed, maar ik was toen zo gespannen dat ik na de tijd echt kapot was :P
Serena is trouwens aardig te dik, heb wel foto's in mijn profiel staan.

@Corelli, ik kom er 2 keer per week (soms 3), en dan krijgt ze aandacht, voor de rest wordt er niks met haar gedaan. Je merkt ook aan haar dat ze superblij is als we naar de bak gaan, dan staan haar oortjes de hele tijd naar voren. Alleen is dus het vertrouwen wat weg waardoor het voor mij niet zo fijn is om met haar naar de bak te gaan, terwijl ik wel met haar aan het werk wil.